شاهین شایان آرانی

تاثیر مذاکرات هسته ای بر بورس

کدخبر: ۱۰۷۲۴۱
.
تاثیر مذاکرات هسته ای بر  بورس

در وهله نخست باید به مفهوم رشد ناپایدار در بورس کشورمان تاکید کرد و تحلیل‌ها را با فرض چنین ناپایداری انجام داد.

در صورت توافق، اقتصاد و فضای کسب وکار به دو گونه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت که بورس هم جزیی از آن است. اولین تاثیر، جو روانی است. در صورت ایجاد جو روانی در پی فرایندی همانند توافق هسته‌ای، رشد بورس از پایداری برخوردار نیست. اساسا عامل افت و خیز و نوسانات شاخص بورس همین اثرات آنی است که از جو روانی حاکم در فضای بازار سرمایه نشات می‌گیرد.

در جهان کشورها توانستند این نوع از هیجانات و جو روانی را به حداقل برسانند و در ایجاد ثبات موفق بوده‌اند اما این توفیق در بازار سرمایه ایران هنوز دیده نشده است.

پس از مدتی که این مذاکرات به نتیجه رسید، واقعیت‌های اقتصادی نمایان می‌شود. در صورت اشراف به این واقعیت‌های اقتصادی که عامل دوم تاثیر در بازار سرمایه تلقی شده، پایداری رشد و جلوگیری از نوسانات در بازار سرمایه حاصل می‌شود.

این دو عامل یعنی جو روانی و واقعیت‌های اقتصادی، باعث تغییر در شاخص بورس می‌شوند. اتفاقات بعد از جو روانی ناپایدار و اتفاقی که بعد از شناختن واقعیت‌های اقتصادی می‌افتد پایدار است.

پس از مدت‌ها که تجربه بازار سرمایه را در کشورمان از سر می‌گذرانیم باید بتوانیم اثرات جو روانی را به حداقل برسانیم. عاملی که در کنترل این جو روانی می‌تواند به کار آید حجم بالای عرضه و تقاضا در بازار است. در اصطلاح بازار سرمایه، عمق دادن به بازار است که می‌تواند از شکل‌گیری چنین جو روانی جلوگیری کند. در صورتی‌که در جهان ارزش کل مبادله شده 100 درصد است، در ایران این میزان به 20 درصد می‌رسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید