گزارش میدانی اقتصادنیوز از یک بازار متفاوت تهران

شکلات 200 هزار تومانی در بازار لوازم آرایش!

کدخبر: ۱۱۱۳۶۰
در تهران فروشگاه‌هایی هستند که گشتی برای خریدهای غیرضروری در آنها ممکن است برای مشتریان بیش از یک میلیون تومان آب بخورد، کافی است که اراده کنند از برندهایی خاص لوازم آرایش، روغن زیتون و شکلات بخرند!
شکلات 200 هزار تومانی در بازار لوازم آرایش!

به گزارش اقتصاد‌نیوز، ایران هفتمین مصرف‌کننده لوازم آرایش در دنیا است و بنا بر آمارهای غیررسمی، سالانه زنان ایرانی حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار هزینه صرف لوازم آرایش می‌کنند.

چنین آماری می‌تواند توجیه‌گر فروشگاه‌های ریز و درشت لوازم آرایشی در سطح شهر و کثرت دست‌فروش‌های لوازم آرایش‌فروشی باشد که در هر کوی و برزن بساط خود را پهن کرده‌اند.

گشتی برای خریدهای غیر ضروری

فروش لوازم آرایش معمولا در داروخانه‌ها، فروشگاه‌های لوازم بهداشتی و برخی مغازه‌های لباس‌فروشی انجام می‌گیرد. با این همه بسیاری از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها به صورت اختصاصی به فروش لوازم آرایش اختصاص یافته‌اند؛ یکی از مشهورترین نمونه‌های آن فروشگاه هایلند واقع در خیابان بخارست است.

این فروشگاه دو طبقه به‌طور کلی به فروش کالاهای غیرضروری مانند انواع اقسام لوازم آرایشی و عطر و ادکلن، انواع عروسک‌های فانتزی و شمع، مواد خوراکی مانند انواع قهوه، شکلات، روغن زیتون، انواع لوازم بهداشتی مانند شامپو، صابون و غیره و انواع مجله‌ها و ژورنال‌های خارجی اختصاص یافته است.

چیدمان این دو طبقه نیز به این صورت است که طبقه‌ دوم این فروشگاه به صورت اختصاصی محل فروش لوازم آرایشی و عطر و ادکلن است و باقی محصولات در طبقه اول آن چیده شده‌اند.

خریداران را رصد می‌کنند

چینش محصولات در طبقه‌ دوم فروشگاه هایلند نیز به این شکل است که دور تا دور آن طبقه عطر و ادکلن چیده شده و بخش‌های داخلی آن نیز، قسمت به قسمت به محلی برای ارایه یک برند خارجی لوازم آرایشی اختصاص یافته است.

از ویژگی‌های خرید در بخش لوازم آرایشی هایلند این است که با توجه به کثرت پرسنل یا بازاریاب در این طبقه، خریداران در هنگام بازدید از هر بخش، به حال خود رها نمی‌شوند و مدام از طرف پرسنل‌های این طبقه پیشنهادهایی برای ارایه راهنمایی می‌گیرند.

یکی از مشتریان این فروشگاه می‌گوید: این ملال‌آور است که عده‌ای اینجا ایستاده‌اند و مدام خریدار را رصد می‌کنند که چه می‌کند و از او می‌پرسند چه می‌خواهی؟ در بسیاری از مواقع من به شدت احساس معذب بودن می‌کنم.

آیا این لوازم آرایش اصل هستند؟

ایف سن لورن فرانسوی (Yves Saint Laurent)، دیگو دالا پالما ایتالیایی (Diegodallapalma)، اورآل فرانسوی (Loreal)، پوپا میلانو ایتالیایی (Pupa milano) و دبورا ایتالیایی (Deborah) از جمله برندهایی هستند که ادعا می‌شود محصولاتشان در این فروشگاه ارایه شده و همه‌ محصولات اصل هستند.

بنا بر برخی آمارها حجم عمده لوازم آرایشی که به ایران وارد می‌شوند کالای قاچاق و بیشتر آنها حاصل دسترنج کپی‌کاران ترکیه، کره‌ چنوبی و چین هستند. گرچه فروشندگان این فروشگاه به ضرس قاطع می‌گویند که کالاهای مغازه‌ای که در آن کار می‌کنند، اصل هستند ولی اغلب خریداران چنین نظری ندارند.

یکی از آنها در پاسخ به این سوال که چقدر به اصالت کالایی که می‌خرد اطمینان دارد؟ اظهار می‌کند: من خودم را گول نمی‌زنم و مطمئنم که لوازم آرایشی که در ایران بفروش می‌رسند، اصل نیستند. من فکر می‌کنم از مدادهای هزار تومانی کنار خیابان تا عطر کوکوشنل که در مغازه‌های لوکس لوازم آرایشی فروخته می‌شوند، چینی هستند. ولی شاید امیدوارم که فروشگاهی مانند هایلند، محصولات با کیفیت‌تری را به عنوان کالای اصل بفروش برساند.

رژ 120 هزار تومانی، ریمل 175 هزار تومانی

گرچه مشخص نیست که واقعا همه‌ کالاهای این فروشگاه اصل باشند ولی اغلب محصولات قیمت‌ کالاهای اصل را البته با لحاظ کردن قیمت دلار ،گمرک و ... دارند.
مثلا ریمل ایف با قیمت 175 هزار تومان، رژ لبش با قیمت 120 هزار تومان و کرم پودرش با قیمت 180 هزار تومان به‌فروش می‌رسد.

همچنین رژ دیگو پالاما با قیمت 52 هزار تومان و کرم پودر 84 هزار تومان عرضه می‌شوند. هرچند که محصولات دیگری هم دراین فروشگاه هستند که قیمت‌های ارزان‌تری دارند. ولی به طور کلی خریداران محصولات این فروشگاه را «متوسط رو به گران» و در مواردی «گران»، ارزیابی می‌کنند و تعدادی از آنها معتقدند که محصولات ارایه شده در این فروشگاه حتی گران‌تر از مغازه‌های دیگر عرضه می‌شوند.

200 هزار تومان شکلات برای ولنتاین!

به گزارش اقتصادنیوز، طبقه‌ اول این فروشگاه نیز دیدنی است. در راهروهای مختلف این طبقه، محصولات خوراکی و بهداشتی عرضه می‌شود. در یکی از راهروهای آن انواع بسته‌های شکلات خارجی با قیمت‌های از 205 هزار تومان گرفته تا شکلات‌های 18 هزار تومانی خودنمایی می‌کند.

یکی از پرسنل‌های این فروشگاه در توضیح این بسته‌ای شکلات می‌گوید: تعدادی از این شکلات‌ها به مناسبت ولنتاین به این فروشگاه آمده‌اند.

همچنین قهوه‌ استارباکس با قیمت‌ 62 هزار تومان و نوعی روغن زیتون 72 هزار تومانی که در توضیح آن نوشته شده است. «بودار حاوی ورقه‌های طلا 500 میل»، از جمله محصولات خوراکی این بخش هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید