اقتصادنیوز در گفت‌وگوهایی بررسی کرد:

قیمت اقلام اساسی بعد از عید چه تغییری می‌کنند؟

کدخبر: ۱۱۲۵۵۲
اغلب روسای اتحادیه‌های مربوط به کالاهای اساسی می‌گویند که قیمت‌های مواد غذایی بعد از عید کاهش می‌یابد.
قیمت اقلام اساسی بعد از عید چه تغییری می‌کنند؟

به گزارش اقتصادنیوز، معمولا هر سال بعد از نوروز قیمت کالاهای مصرف مردم از جمله کالاهای اساسی مانند گوشت، مرغ، شکر، برنج و چای که قبل از نوروز با نوسان قیمت روبه‌رو شده‌اند کاهش پیدا می‌کند.

یکی از اقلامی که در آستانه عید نوروز گران شده و پیش‌بینی می‌شود که بعد از عید قیمتش کاهش پیدا کند، گوشت گوسفندی است.

علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی هم، درباره این موضوع به اقتصادنیوز گفت: اکنون سه هفته است که هر هفته کیلویی هزار تومان بر قیمت گوشت گوسفندی افزوده می‌شود و این موضوع به دلیل نزدیکی به پایان سال و تمام شدن دامی است که برای امسال پرورش یافته بود ولی اکنون بره‌ تازه وارد بازار شده است و قیمت گوشت گوسفندی تا پایان سال گرچه کاهش پیدا نمی‌کند ولی پیش‌بینی می‌کنم که به سمت بازار مطلوب پیش برویم و قیمت گوشت گوسفندی تا پایان سال ثابت بماند.

او درباره قیمت‌های بعد از عید نوروز بیان کرد: معمولا بعد از عید، به علت کاهش تقاضا یک روند کاهشی را در قیمت گوشت طی می‌کنیم. از سوی دیگر نیز مراتع سر سبز شده و شرایط برای پرورش دام بهتر می‌شود. با این همه قیمت‌ها بستگی به برنامه‌ریزی‌های وزرات جهاد کشاورزی هم دارد، باید منتظر بمانیم تا مشخص شود، این وزارت‌خانه برای بعد از عید چه برنامه‌ای دارد.

همچنین مرغ هم از اقلامی است که قیمتش در بهمن ماه با شیب تندی افزایش پیدا کرد. هر چند که در اسفند ماه وضعیت آن رو به بهبود است ولی بنا بر گفته رئیس اتحادیه پرنده و ماهی، قیمتش قبل از عید به کمتر از 7500 تومان نمی‌رسد.

مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی نیز پیش بینی کرده است که قیمت گوشت مرغ بعد از عید کاهش یابد و گفت:بعد از عید قیمت مرغ به مبلغ 7200 تومان می‌رسد و این قیمت برای مشتری منطقی است و با توجه به اینکه بعد از عید کمبود نخواهیم داشت این قیمت ثابت می‌ماند.

همچنین محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، قیمت‌های مواد غذایی قبل از عید را ثابت اعلام و اظهار کرد: هر چه به عید نزدیک‌تر می‌شویم بازار مواد غذایی کسادتر می‌شود، چون مردم برای شب عید معمولا اول پوشاک و بعد شیرینی و آجیل می‌خرند.

او درباره اقلام دیگر بازار توضیح داد: شب عید امسال هم ما در قیمت برنج خارجی افزایش نداریم، شکر به میزان جزئی به دلیل افزایش خرید شیرینی فروش‌ها افزایش پیدا کرده است و در قیمت چای و روغن ماکارانی هم تغییر نداشته‌‌ایم. حتی عمده‌فروشان ماکارانی را با قیمتی کمتر از قبل می‌فروشند ولی برنج ایرانی حدود پنج درصد افزایش پیدا کرده است.

آقاطاهر ادامه داد: اگر در سال 94، تغییراتی در تعرفه نداشته باشیم همین قیمت‌ها ثابت می‌ماند. اکنون از نظر تولید داخلی انبار هم پر است و توزیع‌کنندگان منتظر مشتری هستند و با توجه به اینکه بعد از عید هم کمبود نخواهیم داشت پیش‌بینی می‌کنم که قیمت‌ها برای بهار سال آینده منطقی باشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید