عضو هیات نمایندگان اتاق تهران:

نباید به صنعت مونتاژ بیگانه نگاه کنیم

کدخبر: ۱۱۲۵۸۰
نایب رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: در کشور ما تولید در مرحله اول با موتاژ شروع می‌شود. نباید به صنعت مونتاژ بیگانه نگاه کنیم. اگر در این صنعت کوشش شود می‌توانیم از تولید به عنوان بازوی توانمند یاد کنیم که همراه با تولید تولید کننده را قدرت می‌دهد.
نباید به صنعت مونتاژ بیگانه نگاه کنیم

توفیق مجدپور در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز درباره اهمیت تولید در وضعیت کنونی اقتصاد ایران گفت: به طور کلی اقتصاد هر کشوری با تولید تکمیل می‌شود، تولید از آن جهت مهم است که نقش کلیدی در موتور محرک اقتصاد یک کشور دارد.

وی ادامه داد: تولید یک چرخهٔ درآمدی و همچنین خلق ثروت برای تولید کننده است و در کنار آن رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشور را رقم می‌زند. از طرفی دیگر مکانیسم تولید در نشاط اجتماعی و افزایش رضایت عمومی جامعه تاثیر به‌سزایی دارد.

مجدپور با بیان اینکه در کشور ما نیز به دلیل وجود تحریم‌های بین المللی و رو آوردن به اقتصاد مقاومتی هر واحد تولیدی که توانسته است خود را با این تحریم‌ها وقف دهد و با آثار ناشی از آن مقابله کند به عنوان یک واحد هدفمند و موفق شناخته خواهد شد، تصریح کرد: تولید با کیفیت می‌تواند یک کشور را از ورود کالای مشابه بی‌نیاز کند که این امر صرفه جویی در مصارف درآمدهای ناشی از نفت است.  پس اگر در جایگاه مقایسه‌ای تولید ایران را بسنجیم به روشنی مشخص می‌شود که تولید و تولید کننده ایرانی دارای پتانسیل فراوانی است که با ارج نهادن متولیان و مصرف کنندگان به آن‌ها می‌توانیم در اهداف مشترک شریک و به رشد و تعالی آن امیدوار باشیم.

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران در مورد حمایت از تولید گفت: در شرایطی که تحریم گریبان گیر اقتصاد کشورشده است حمایت از تولید و تولید کننده بخوبی صورت نمی‌گیرد چرا که تولید کننده برای افزایش توان خود احتیاج به نقدینگی دارداین در حالی‌است که کمتر برای تامین نقدینگی بنگاهای تولیدی از طرف مسئولان تلاشی صورت می‌گیرد و تولید کننده برای رفع دورزدن تحریم‌ها با عدم وجود نقدینگی کافی روبروست.

مجدپور با اشاره به اینکه معاملات بانکی آن‌ها نیز با مشکلات عدیده‌ای روبرو است، اظهار کرد: از جمله تغییرات قوانین و وضع قوانین متعدد که سدی در مقابل تولید کننده است. و درپی آن افزایش هزینه‌های تولید چه دولتی و چه خصوصی تولید کننده را رنج می‌دهد. در نتیجه این تصمیم گیری‌های اشتباه، باعث می‌شود یک تولید کننده نیروهای کاری خود را تعدیل کند و با ظرفیت پایین مجبور به ادامه حیات شود.

وی راه حل این معضلات را برنامه ریزی کار‌شناسی و نگاهی بلند مدت به تولید و تولیدکننده دانست و تصریح کرد: حمایت یکسان از کارآفرینان و تولیدکنندگان این کشور می‌تواند انگیزه آن‌ها را بالا برده و با افزایش تولید داخل کشور توان رقابتی خود را با تولیدکننده‌های دیگر بالا ببرد و به تولید با کیفیت روی آورد.

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به جایگاه تولید کنندگان در اتاق‌های بازرگانی گفت: حدود ۳۵ درصد از نمایندگان حاضر در پارلمان بخش خصوصی را تولیدکننده صنعتی، ۱۵ درصد نیز تولید کنندگان بخش کشاورزی و نزدیک به ۱۰ درصد از صنعت معدنی کشور را شامل می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد قانون گذار به تولید توجه کرده است که عملا ۶۰ درصد از اعضای هیات نمایندگان را بخش مهم تولید تشکیل می‌دهند.

مجدپور درمورد نقش پررنگ تولیدکنندگان واقعی در اتاق گفت: اول باید مواضع خود را در مورد صنعت مونتاژ که بیش از هر چیز شبه دار شده است مشخص کنیم. در کشور ما تولید در مرحله اول با موتاژ شروع می‌شود. نباید به صنعت مونتاژ بیگانه نگاه کنیم. اگر در این صنعت کوشش شود می‌توانیم از تولید به عنوان بازوی توانمند یاد کنیم که همراه با تولید به تولید کننده را قدرت می‌دهد.

وی در پایان با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد پارلمان بخش خصوصی در هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی باید نقش بیشتری را در برخورد با موانع تولید بازی کنند، تصریح کرد: کمیسیون‌های اتاق این اجازه را به اعضای اتاق داده است که در این مسیر بتوانند مشکلات تولید کنندگان را با دعوت از نمایندگان بخش‌های تولید و صنعت که از نزدیک با آن دست وپنجه نرم می‌کنند، بررسی و با نگاهی کار‌شناسی آن‌ها را در غالب بسته‌ای به دولت و مجلس برای وضع قوانین ساده در شرایط تحریم و ویژه‌ای که اقتصاد ایران با آن روبروست تقدیم کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید