اقتصادنیوز گزارش می‌دهد

936 میلیون لیتر بنزین یارانه‌ای برای قاچاقیان!

کدخبر: ۱۲۰۳۵۳
نگاهی به گزارش اخیر رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا، نشان از حجم بسیار زیاد سوخت یارانه‌ای دارد که برای خودروهای بدون استفاده واریز شده است.
936 میلیون لیتر بنزین یارانه‌ای برای قاچاقیان!

به گزارش اقتصادنیوز، سال گذشته بیشترین میزان انتقاد نسبت به قاچاق سوخت صورت گرفت و بر این اساس بعد از مدتی، آن‌طور که بسیاری از جایگاه‌داران هم پیشنهاد کرده بودند، سهمیه‌بندی بنزین برداشته شد.

بسیاری از کارشناسان تا پیش از این انتقاد می‌کردند که سهمیه‌بندی سوخت باید برداشته شود تا میزان سوء‌استفاده از این سهمیه‌‌ها، کم شده و قاچاق نیز به تبع آن، کاهش یابد.

با این حال، دو سال از فعالیت دولت یازدهم گذشت تا دولت به این نتیجه برسد که باید سهمیه‌های سوخت را بردارد. یکی از دلایلی که این کارشناسان برای لزوم برداشتن سهمیه‌ها عنوان می‌کردند،‌ سوء‌استفاده از کارت‌های سوخت است که بیشتر در خصوص خودروهای بدون استفاده صورت می‌گرفت. این به معنای ایجاد یک بازار سیاه و البته قاچاق در مورد سوخت این خودروهای بدون استفاده بود.

آن‌طور که صحبت‌های اخیر حبیب الله حقیقی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا نشان می‌دهد، این مسئله اتفاق افتاده و بخش زیادی از قاچاق سوخت از طریق استفاده از کارت خودروهای بدون استفاده بوده است. وی در این رابطه به ابطال کارت سوخت یک میلیون و 300 هزار خودرو اشاره کرده که هیچ فعالیتی نداشتند و ماهانه 60 لیتر بنزین نیز دریافت می‌کردند.

بر این اساس، اگر بازه زمانی یک سال برای این خودروهای بدون استفاده در نظر گرفته شود، عدد 720 لیتر بنزین برای هر یک از خودروها به دست می‌آید. یعنی هر یک از این خودروها در سال گذشته، 720 لیتر بنزین دریافت کرده‌اند.

بر این اساس، آن یک میلیون و 300 هزار خودرویی که رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا اعلام کرده بود، در مجموع 936 میلیون لیتر بنزین یارانه‌ای را دریافت کرده بودند که همین میزان بنزین را در بازار آزاد با قیمت‌های بالاتر فروخته‌اند.

این درست همان چیزی است که رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز آن را اعلام کرده است. وی عنوان کرده که اکثر کشورها فقط با معضل قاچاق در حوزه کالاهای ممنوعه مواجه هستند درصورتی که در کشور ما نه تنها با کالاهای ممنوعه بلکه با قاچاق کالاهای یارانه‌ای و مجاز نیز درگیر هستیم. صحبت‌های وی هرچند دیر و بعد از واریز یارانه‌ای سوخت برای خودروهای بدون استفاده بوده، اما نشان از‌آن دارد که آنچه که کارشناسان و جایگاه‌داران در خصوص لزوم برداشته شدن سهمیه‌های سوخت می‌گفتند،‌ درست بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید