اقتصادنیوز گزارش می‌دهد:

آیا اعضای GECF با یکدیگر هم‌نظر هستند؟+جدول مهمترین سخنان روسای کشورهای گازی

کدخبر: ۱۳۱۶۳۵
بعد از سه روز برگزاری اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز(GECF)، این سوال به میان می‌آید که آیا اعضای این اجلاس با یکدیگر هم‌نظر هستند؟
آیا اعضای GECF با یکدیگر هم‌نظر هستند؟+جدول مهمترین سخنان روسای کشورهای گازی

به گزارش اقتصادنیوز، در چند روز برگزاری اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز( GECF) تهران شاهد اتفاق‌های بزرگی در حوزه گاز بود. شاید بتوان گفت که این برای ایران که در تلاش برای رساندن خود به شرایط پساتحریم است، قدم بزرگی است.

تهران در این چند روز شاهد ورود سران کشورهای صادرکننده گاز بوده و این هم از منظر میزبانی و هم از منظر خوردن جرقه همکاری با کشورهای مختلف، اتفاق بزرگی برای تهران است. در این میان اما باید این سوال را مطرح کرد که آیا چنین اجلاسی با درنظر گرفتن هزینه‌های صرف شده برای آن، توانسته به همگرایی میان این کشورها منجر شود یا خیر؟

آن‌طور که صحبت‌های پیشین زنگنه و معاونان او نشان می‌دهد،‌ صریح‌ترین موضع ایران در حوزه مجمع کشورهای صادرکننده گاز، در مورد تفاوت آن با اوپک است. زمانی که بسیاری صحبت از اوپک گازی می‌کردند، بدنه وزارت نفت به صراحت وجود چنین شباهتی میان GECF و OPEC را به کلی تکذیب می‌کردند.

در عین حال زنگنه روز گذشته  در سخنانی گفت: در مورد تأثیر بر قیمت گاز هنوز GECF و بازار گاز به مرحله‌ای نرسیده که بتواند درباره قیمت حرف بزند و در عین حال باید پرسید امروز ابزار ما برای اعمال هدف قیمتی چیست؟

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم قیمت نفت را کنترل کنیم عرضه را کنترل می‌کنیم، گفت: تا وقتی بازار اسپات یا تک‌محموله بزرگی ایجاد نشود و در اروپا گاز مناطق مختلف به هم پیوند نخورد نمی‌توان در مورد قیمت گاز کاری کرد.

مهم‌ترین اتفاقی که در اوپک رقم می‌خورد و مقامات دولتی معتقدند که جایی در این مجمع گازی ندارد، مساله تاثیرگذاری اعضا بر قیمت و تلاش برای تغییر روند ساز و کاز بازار است.

زنگنه و معاونانش بارها اعلام کرده‌اند که GECF یک اجلاس شبیه به اوپک نیست و قصد هم ندارد که شباهتی به این سازمان داشته باشد، چرا که کار GECF تاثیرگذاری بر قیمت نیست.

اما آنچه که از صحبت‌های روز گذشته روسای جمهور کشورهای گازی نشان می‌دهد، بسیاری از آنها بر تاثیرگذاری قیمتی GECF در حوزه بازار گاز ایمان دارند. گینه استوایی، ونزوئلا و الجزایر از جمله کشورهایی هستند که موافقت خود را با این قیمت‌گذاری در حوزه گاز اعلام کرده‌اند.

در عین حال، موضع مشترک بیشتر این کشورها، حرکت به سمت توسعه پایدار با استفاده از گاز طبیعی است که سبب نزدیک شدن نسبی این کشورها در روزهای برگزاری این اجلاس شده است. با این حال، تاکید ایران و مقامات وزارت نفت بر نبود شباهت میان GECF و OPEC این نکته را به میان می‌آورد که این کشورها در روزهای پیش‌رو باید تلاش بیشتری را برای نزدیک کردن مواضع خود به یکدیگر انجام دهند تا مجمع گازی اخیر تهران به راهی برای اجماع در حوزه گاز شود. همان‌طور که اعضا هم گزارش‌های قبلی نهادهای بین‌المللی را تایید کرده‌اند، گاز به زودی یکی از سوخت‌های پرطرفدار خواهد شد و حرکت به سمت آن برای بسیاری کشورها ضرورت است.


مهم‌ترین صحبت سخنرانان اولیه اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز

 

تئودور اوبیانگ، رئیس‌جمهور گینه استوایی

(موافق قیمت‌گذاری)

 

این مجمع باید در چارچوب کنترل و هدایت قیمت گاز طبیعی ایفای نقش کند و مساله تولید، صادرات و تجارت را به حد قابل قبولی برساند تا بتوان کشورهای بیشتری را جذب این مجمع کرد.

 

محمد و بوهاری، رئیس‌جمهور نیجریه

 

اهمیت این مجمع هم از همین رهگذر است تا مکانیزم‌های پایداری هم برای تولیدکنندگان و هم برای صادرکنندگان داشته باشد. به نظر من، باید فرهنگ اطلاعات باید نهادینه شود. می‌خواهم به اهمیت توسعه پایدار و نقش گاز طبیعی در این رابطه اشاره کنم. باید کاری کرد که نسل‌های آینده در رنج نباشند و با رفاه روبرو شوند. نیجریه متعهد به اهداف مجمع است.

 

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه

 

البته سرمایه‌گذاران نیاز به تضمین دارند. در کنار آن، ریسک سرمایه‌گذاری را باید کاهش داد. در عین حال برای تامین امنیت ارائه گاز طبیعی هم مصرف‌کننده و هم تولیدکننده باید هزینه کند.

باید تاکید کنم که برای جلب سرمایه‌گذاری به هیچ وجه نباید از تجربه‌ای که در گذشته داشتیم، صرف‌نظر کنیم. که همان قراردادهای بلندمدت میان کشورهاست که همبستگی ایجاد می‌کند.

 

 

یکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا

(موافق قیمت‌گذاری)

 

این مجمع مجال تبادل نظر و تجربیات را به کشورهای عضو می‌دهد و به یمن این همکاری‌ها روز به روز شاهد یکپارچه شدن مواضع خواهیم شد. در چارچوب این مجمع می‌توان صنعت انرژی پاکی مثل گاز را موثرتر کرد. این می‌تواند در عرصه بین‌المللی و میان کشورهای عضو باشد. می‌توان در چارچوب این اوپک گازی برای تعیین قیمت نفت کارهایی کرد.

 

 

فواد معصوم، رئیس‌جمهور عراق

 

 

منابع انرژی در انواع مختلف خود که ما هم غنی از‌آن هستیم، از عواملی است که سبب می‌شود استعمار بر ما مسلط شود. برخی جنگ‌ها هم به همین دلیل بوده است. امیدواریم این انرژی عاملی برای قدرت ما شود.

 

قربان قلی بردی محمد اف، رئیس‌جمهور ترکمنستان

 

ترکمنستان آماده است که با کشورهای عضو در این مجمع و سازمان‌های بین‌المللی همکاری‌های خود را توسعه دهد. اطمینان داریم که همکاری‌ها در این راستا توسعه می‌یابد. ترکمنستان از کشورهای مسئولیت‌شناس در حوزه تولید و صادرات گاز است. برهمین اساس با کشورهایی که همین استراتژی را دارند، آماده همکاری است.

 

 

عبدالمالک سلال، نخست وزیر الجزایر

(موافق قیمت‌گذاری)

 

باید این مساله را تاکید کنم که بازار نفت تحولات شگرفی دارد. باید موازنه بین عرضه و تقاضا وجود داشته باشد. افراد فعال در بازرا نفت باید توافقی را ایجاد کنند تا این توازن رعایت شود. در غیر این صورت شاهد از بین رفتن ثبات در بازارها خواهیم بود. این مساله در حوزه گاز نیز دیده می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید