در گفت‌وگو با اقتصادنیوز مطرح شد:

رشد 200 تا 300 تومانی قیمت برنج پس از گرانی ارز

کدخبر: ۱۳۲۰۵۲
دبیر انجمن وارد کنندگان برنج به این سوال پاسخ داد که آیا نوسان نرخ دلار به بازار برنج سرایت خواهد کرد یا خیر؟
رشد 200 تا 300 تومانی قیمت برنج پس از گرانی ارز

به گزارش اقتصادنیوز، با توجه به افزایش نرخ دلار در روزهای اخیر آیا باید منتظر سرایت این نوسان در خرده‌بازارهایی مانند برنج باشیم؟ 

در این مورد مسیح کشاورز، دبیر انجمن وارد کنندگان برنج به اقتصادنیوز می‌گوید: ما سه مولفه برای تعیین قیمت‌ها داریم. یکی از آنها نرخ ارز است، چه به صورت انتقال از طریق سیستم بانکی و چه از طریق غیرمبادلاتی. وقتی ارز در بازار گران می‌شود به عنوان یک مولفه در قیمت‌ها می‌تواند اثر بگذارد.

کشاورز ادامه می‌دهد: دومین مولفه بحث تعرفه‌ای است که گمرک بر واردات می‌بندد و در نهایت سومین مولفه قیمت جهانی‌ است که در ماه‌های اخیر قیمت جهانی تغییراتی به وجود نیاورده و به نوعی تعرفه و قیمت جهانی مستقیم در قیمت تمام شده تاثیرگذار است.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج خاطر نشان می‌کند: ممکن است بین 200 تا 300 تومان در هر کیلو برنج افزایش قیمت داشته باشیم. البته افزایش قیمت در مقطع اول کار است، به محض آنکه بازار فعال‌تر و واردات انجام شود، به سمت کاهش قیمت می‌رویم و تعادل بر قرار می‌شود که در مجموع ممکن است حدود 100 تومان افزایش قیمت در هر کیلو برنج داشته باشیم.

در همین حال  سعید درخشانی، رئیس اتحادیه سوپر مارکت و مواد پروتئینی در این باره به اقتصادنیوز می‌گوید: افزایش نرخ ارز در قیمت مواد غذایی اثری نگذاشته‌است، معمولا نوسانات ارزی در کالاهای وارداتی اثرگذار است و تاکنون هیچ افزایش قیمتی در مواد غذایی با وجود افزایش نرخ دلار نداشته‌ایم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید