معاون اول رئیس‌جمهور مطرح کرد:

اتکای بودجه جاری به نفت تا پایان دولت یازدهم صفر می‌شود

کدخبر: ۱۳۵۵۹۶
معاون اول رئیس جمهوری گفت: درصددیم ضمن به صفر رساندن اتکای بودجه جاری دولت به نفت تا پایان دولت یازدهم، اتکای بودجه عمرانی به درآمدهای نفتی را نیز تا حد ممکن کاهش دهیم.
اتکای بودجه جاری به نفت تا پایان دولت یازدهم صفر می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز، ‌ در روزهای افول درآمدهای نفتی ایران معاون اول رئیس‌جمهور عنوان کرد که دولت به دنبال به صفر رساندن میزان اتکای بودجه جاری به نفت است.

آن طور که سایت وزارت نفت گزارش داده، اسحاق جهانگیری روز دوشنبه در حاشیه نشست مشترک با مدیران ارشد وزارت نفت، افزود: البته کاهش اتکای بودجه عمرانی به درآمدهای نفتی نیز در دستور کار دولت قرار دارد.

وی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و ادامه داد: این سیاست‌ها مورد تفاهم و تاکید همه دستگاه‌ها و نهادهای حکومتی قرار دارد و هر اقدامی در مجموعه‌های تحت نظارت دولت باید همسو و منطبق با این سیاست‌ها باشد.

جهانگیری گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز تلاش کرده است بودجه سال آینده همسو با این سیاست‌ها تدوین شود و در همین چارچوب باشد.

وی اضافه کرد: اگرچه بودجه سال آینده با درنظر گرفتن لغو تحریم‌ها و با احتساب صادرات روزانه دو میلیون بشکه نفت تدوین شده، اما تلاش شده است اتکای بودجه به درآمدهای نفتی به حداقل ممکن یعنی ٢۵ درصد کاهش یابد.

جهانگیری با بیان اینکه البته بخشی از کاهش اتکا به درآمدهای نفتی، ناشی از کاهش قیمت نفت است، افزود: درصددیم تا پایان دولت یازدهم، اتکای بودجه جاری را به نفت، صفر کرده و اتکای بودجه عمرانی به درآمدهای نفتی را نیز تا حد ممکن کاهش دهیم.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه اقتصاد ایران به طور حتم به نفت متکی خواهد بود، ادامه داد: منابع درآمدی نفت باید در خدمت توسعه کشور قرار گیرد و نقش آفرینی صندوق توسعه ملی در اقتصاد کشور از همین موضوع نشات می‌گیرد.

وی گفت: افزون بر این، صنعت کشور باید حول صنعت نفت شکل بگیرد و وزارت نفت هم اکنون بیش از ٢٠٠ میلیارد دلار طرح آماده در بخش‌های مختلف نفت، گاز و پتروشیمی دارد که با اجرایی شدن این طرح‌ها در سال‌های آینده، واحدهای صنعتی جدیدی آغاز به کار می‌کنند.

جهانگیری در پاسخ به پرسشی درباره کارشکنی‌ها در مسیر مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: بیشتر این کارشکنی‌ها از سوی خارجی‌ها و به‌ویژه رژیم صهیونیستی بود و برخی کشورهای منطقه نیز از روی بدفهمی یا کج فهمی گمان کردند می‌توانند با چنین اقدام‌هایی، از قدرت ایران در منطقه بکاهند.

وی همچنین به تلاش‌های تندروهای آمریکا برای جلوگیری از توافق ایران با کشورهای غربی اشاره کرد و یادآور شد: کارشکنی‌ها به طور عمده از خارج کشور بود و البته در داخل نیز انتقادهایی بود؛ از این انتقاد‌ها می‌توان با تدابیری عبور کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید