اعلام آمادگی کره‌ای‌ها برای سرمایه گذاری در مراکز توریستی

کدخبر: ۱۳۸۸۲۸
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل و تأمین مالی با بیان این‌که کره‌ای‌ها تا سقف ۵ میلیارد دلار برای مشارکت در پروژه‌های زیربنایی ایران فاینانس در نظر گرفته‌اند، گفت: کره‌ای‌ها برای سرمایه‌گذاری و ساخت بیمارستان و مراکز توریستی در ایران نیز اعلام آمادگی کردند.
اعلام آمادگی کره‌ای‌ها برای سرمایه گذاری در مراکز توریستی

اصغر فخریه کاشان با تشریح نشست عباس آخوندی با «جو هیونگ هوان» وزیر تجارت٬ صنعت و انرژی کره جنوبی٬ گفت: این سفر بیشتر جهت آماده‌سازی سفر رييس‌ جمهوری کره به ایران و برگزاری اجلاس مشترک میان فعالان اقتصادی دو کشور انجام شد بنابراین موضوعات متنوعی مورد بحث قرار گرفت.

وی با بیان اینکه مقرر است در سفر رييس جمهوری کره به ایران دو یادداشت تفاهم (MOU) و یک موافقت‌نامه به امضا برسد٬ افزود: یکی از یادداشت‌‌تفاهم‌ها در خصوص همکاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با شرکت هیوندای است تا این شرکت کرده‌ای در مسیر ریلی چابهار-زاهدان به صورت ساخت-اجاره-انتقال (BLT) یا ساخت-بهره‌برداری-انتقال (BOT) سرمایه‌‌گذاری کند. یادداشت تفاهم دیگر با کره‌ای‌ها درباره همکاری در حوزه کشترانی است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل و تأمین مالی ادامه داد: موافقت‌نامه مورد تأکید طرف کره‌ای در خصوص همکاری‌های دراز مدت زیربنایی است که در سفر رييس جمهوری کره به ایران پیگیری خواهد شد.

کاشان یادآور شد: با توجه به واگن‌ساز بودن کشور کره٬ آن‌ها اعلام آمادگی کردند تا در این زمینه با ایران در زمینه تولید واگن همکاری داشته‌ باشند. علاوه بر این شرکت‌های پیمانکاری کره‌ای نیز ابراز تمایل کرده‌اند تا در راهسازی با ایران تعامل کنند. این آمادگی در زمینه دریایی و فرودگاه‌ها نیز از طرف تیم مذاکره‌کننده کره‌ای مطرح شد.

وی افزود: در این نشست وزیر تجارت٬ صنعت و انرژی کره جنوبی به مشکلات شرکت‌های حمل و نقل کشتیرانی کره‌ای در بندرعباس اشاره کرد و مقرر شد در این زمینه برای حل مشکلات، نامه‌ای مکتوب برای دکتر آخوندی ارسال کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: کره‌ای‌ها برای سرمایه‌گذاری و ساخت بیمارستان و مراکز توریستی در ایران نیز اعلام آمادگی کردند که مورد استقبال دکتر آخوندی واقع شد.

وی ادامه داد: همچنین کریدورهای حمل و نقلی ایران به کره‌ای‌ها معرفی شدند و پیشنهاد شد که در کریدور بندرعباس-سرخس کار مطالعاتی صورت گیرد تا از درون آن پروژه تعریف شود و شرکت‌های کره‌ای نیز برای فعال‌تر شدن این کریدور فعالیت و همکاری کنند.

کاشان اضافه کرد: در زمینه تأسیس شرکت‌ها و همکاری‌های مشترک نیز مباحثی مطرح و در زمینه بازسازی شهرها و بافت‌های فرسوده و همچنین توسعه حمل و نقل شهری و بهبود فضای شهری نیز مذاکره شد.

وی با بیان اینکه دکتر آخوندی بحث فاینانس را مطرح کرد و تأکید شد بدون فاینانس هیچ‌گونه همکاری نمی‌توان کرد، افزود: کره‌ای‌ها نیز عنوان کردند که اگر خرید واگن از شرکت کره‌ای به نتیجه برسد حاضر هستند فاینانس این پروژه را فراهم کنند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل و تأمین مالی ادامه داد: علاوه بر پروژه تأمین واگن٬ کره‌ای‌ها این آمادگی را دارند که فاینانس صادارتی برای سایر پروژه‌های زیربنایی ایران را نیز تأمین کنند و تا سقف ۵ ميليارد دلار برای همکاری با ایران در نظر گرفته‌اند که لزوم صدور مجوز از سوی وزارت دارایی و بانک مرکزی را دارد و لازم است که بازپرداخت این رقم را دولت تضمین کند.

وی با یادآوری اینکه از رقم ۵ ميليارد دلار می‌توان در پروژه‌های زیربنایی استفاده کرد٬ گفت: برای پروژه‌هایی که نمی‌توان از این رقم فاینانس استفاده کرد٬ می‌تو‌ان در قالب P.P.P که یک مدل سرمایه‌گذاری و مشارکت است٬ وارد عمل شد. رييس جمهوری کره جنوبی در ماه می یعنی اواسط اردیبهشت‌ماه به ایران سفر می‌کند.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید