بیت‌الله ستاریان تحلیل کرد

روزگار ناخوش مسکن در سال 94

کدخبر: ۱۱۳۵۵۷
کارشناس اقتصاد مسکن که برخی طرح‎های اجرای شده دولت در حوزه مسکن را مناسب و برخی را نامناسب عنوان می کند، در تحلیل خود از وضعیت بازار مسکن در سال 94 اظهار کرد: بازار مسکن امسال روزگار خوبی نخواهد داشت. 
روزگار ناخوش مسکن در سال 94

بیت‎الله ستاریان در گفت‎گو با اقتصادنیوز بازار مسکن 94 را با ادامه رکود همراه دانست و گفت: بدی و خوبی بازار مسکن در سال 94 به دست برنامه‎های دولت است و برنامه‎های تدوین شده دولت می‎تواند نجات دهنده و یا نگهدارنده این وضعیت در سال جاری نیز باشد.

به گفته وی، در صورتی که بازار مسکن در سال 94 با تغییری با تغییری همراه شود، در نیمه دوم سال خواهد بود که این تغییر نیز تحت تاثیر برنامه های دولتی ایجاد می‎شود در غیر اینصورت و در صورت بی توجهی دولت و برنامه‎هایش مسکن بازهم در رکود باقی می‎ماند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به تدوین لایحه خروج از رکود در نیمه اول سال 93 ، اظهار کرد: این لایحه نتوانست هیچ تاثیری در خروج رکود از بازار داشته باشد چرا که مسیر برای خروج از رکود مسکن متفاوت بود زیرا اصلا دولت برنامه واحدی برای خروج از رکود نداشت و همه برنامه‎هایش بر اساس سیاست‎های انقباضی بود و اگر بتوان این سیاست را اتخاذ کرد و آن را تاحدی ادامه داد بازهم این وضعیت آن‎گونه که باید باشد، نیست.

وی معتقد است: با وجود این برنامه‎ها و سیاست‎های دولت بر این باور نیستم که سال 94 مسکن از رکود خارج شود. در شرایطی حتی  پیش‎بینی می‎شود که مسکن تا میانه‎ سال جاری نیز قصد خروج از رکود را نخواهد داشت،‌ مگر اینکه برنامه‎های اقتصادی مستقلی برای این بخش چیده شود و این برنامه‎ها بیشتر بر روی برنامه‎های اقتصادی و گردش مالی حرکت کنند.

ستاریان اظهار کرد: در مواردی دیگر که دولت موضوع افزایش تسهیلات مسکن را مطرح کرده‎است، به نظر می‎رسد حتی به مرحله محقق شدن هم نرسد و عملیاتی نشود ، چرا که بانک‎های کشور درحال حاضر دچار مشکلات زیادی هستند و اینکه بتوانند تسهیلاتی در اختیار مردم قراردهند امکان پذیر نیست و تقریبا همه این بانک‎ها به بنگاه داری تبدیل شده‎اند و به جز شرکت‎های اقماری وابسته به افراد دیگر وام و تسهیلات نمی‎دهند و خود این امر باعث می‎شود تا آفتی برای اقتصاد پدید آید.

وی بر این باور است: بانک ها در حال حاضر خودشان با مشکل اعطای تسهیلات همراه‎اند حال آن‎ها چگونه می‎توانند نجات بخش بازار مسکن باشند؟ باید به این نکه توجه کرد که رفتار بانک‎ها در شرایط فعلی خود به خود تشدید کننده این رکود هستند تا اینکه بخواهند محرک اقتصادی باشند. در سالی‎که گذشت مسکن با مشکلات زیادی همراه بود، این مشکلات به معنی اتفاق چشمگیری نبود، بلکه این سختی به معنای ادامه رکود سال گذشته و بی تحرکی بازار بود، سال 93 همچون سال گذشته‎اش رکود را پشت سر گذاشت ، اما آنچه بیش از همه دامن گیر مسکن شد ، بیشتر به کاهش شدید ساخت و سازها مرتبط است.

این کارشناس اقتصاد مسکن افزود: در دوسال گذشته به دلیل رکود در بخش ساختمانی کاهش ساخت و سازها صورت گرفت و از طرفی دیگر کوچ سرمایه از بخش مسکن به دیگر بخش‎ها صورت گرفت و همین امر باعث شد تا سال 94 هم دچار همین اتفاقات شویم. احتمال کاهش تولید برای سال جاری نیز وجود دارد. 

وی براین باور است: از طرفی دیگر هم فشار کاهش تولید با توحه به نیاز سالانه مسکن که حدود یک میلیون واحد مسکونی است به نیاز گذشته افزوده می‎شود و یک نیاز مازاد به این بخش افزوده می‎شود ومشکلات را دو چندان می‎کند و آمار زیادی از تقاضای مطلق پشت سر مسکن خواهیم داشت. اگر هر نوع تحول و رونق اقتصادی ایجاد شود و منابعی در جامعه تضعیف شود ، مستقیما از مسکن سر در می‎آورد و به صورت فزآینده رشد می‎کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید