دلیل کندی اینترنت از نگاه مدیر سابق مخابرات

بخش حاکمیتی به وظایفش عمل نمی کند

کدخبر: ۱۰۰۰۵۰
مدیرعامل سابق شرکت مخابرات معتقد است: اگر بخواهیم ریشه تمام مشکلات را در عرصه اینترنت شناسایی کنیم پاسخ آن کاملاً مشخص است. بخش حاکمیتی به وظایف خود به درستی عمل نکرده است.
بخش حاکمیتی به وظایفش عمل نمی کند

صابر فیضی مدیر عامل شرکت توسعه اعتماد مبین و مدیرعامل سابق شرکت مخابرات ایران در گفت وگو با اقتصاد روز درباره مشکلات شبکه اینترنت و کندی سرعت اظهار کرد: در تمام کشورها وظایف حاکمیت کاملاً شفاف و مشخص  است. این بخش باید منافع تمام ذی‌نفعان را در نظر گیرد. نمی‌تواند منافع یک گروه و بخش را ببیند اما از بخش و گروه دیگر غافل شود.

به گفته او حاکمیت وظیفه دارد تعادل میان منافع و خواسته‌های هر یک از ذی‌نفعان در بخش اینترنت کشور  ایجاد کند. چراکه اگر بخشی کم‌کاری کند وظیفه حاکمیت است که این مساله را پیگیری کند و تذکر دهد. نباید اجازه دهد در این میان بخشی که انحصار کرده به سایر بخش‌ها ظلم کند.

مدیرعامل سابق شرکت مخابرات ایران تصریح کرد: اگر می خواهیم خدمات و سرویس‌هایی که به کاربر نهایی ارائه می‌شوند از مطلوبیت و کیفیت لازم برخوردار شود باید حاکمیت تناسب و هماهنگی میان تمام اجزا ایجاد کند.

او با ابراز تاسف از اینکه  از بدو ورود اینترنت در کشور حاکمیت به وظایف خود آن طور که باید به شکل صحیح عمل نکرده است. تاکید کرد: این مساله شامل تمام دوران می‌شود و محدود به مقطعی خاصی نیست. نمی‌توانیم بگوییم مشکلات و چالش‌های اینترنت کشور مربوط به یک دوره خاص است.

فیضی افزود: مشکل در زمینه اینترنت  از ابتدای امر وجود داشته است. باید بازنگری و اصلاحات اساسی انجام شود. وقتی در صدور مجوزها به درستی عمل نشده است و نه اپراتور می‌داند چه حق و حقوقی دارد نه مشتری، طبیعی است که در ادامه چالش‌ها و مشکلات بیشتر خواهد شد.

مدیر عامل شرکت توسعه اعتماد مبین (مالک سهام مدیریتی شرکت مخابرات) با اشاره به اینکه رویه‌های ناصحیح صدور مجوز باعث شده است اختلافات در این حوزه زیاد باشد.اعتقاد دارد: اگر این فرآیند اصلاح شود و این مساله به درستی بازنگری و اصلاح شود هر بخشی وظایف و حق و حقوق خود را می‌داند بر اساس آن عمل می‌کند.

به گفته او، تنها نمی‌توان علت مشکلات را برخوردهای سلیقه‌ای در این حوزه است اما تنها مساله این نیست شاید برخی تصمیم‌گیران و سیاستگذاران به وظایف خود به خوبی آشنا نیستند؛ یا با نگاه‌های بسته و محدود مقررات اعمال شود نتیجه جز این نمی‌شود که حوزه اینترنت با چالش‌های جدی مواجه باشد.

فیضی تصریح کرد: تا مدامیکه  حاکمیت به وظایف خود به خوبی عمل نکند از شرکت‌های اینترنتی چه انتظاری داریم تا خدمات مناسب و با کیفیت ارائه دهند و مشتری‌محوری را در اولویت قرار دهند.

به اعتقاد مدیر عامل شرکت توسعه اعتماد مبین اگر خواهان اینترنت پرسرعت و با هزینه مناسب هستیم تا کاربر نهایی نیز احساس و خدمات متناسب با توجه به هزینه‌ای که می‌پردازد دریافت می‌کند باید تمامی بخش‌ها با هم هماهنگ باشند. حتی یک بخش هم ساز مخالف بزند، نمی‌توان خدمات مناسب ارائه کرد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید