هرمیداس باوند:

طرح موضوعات دفاعی ایران در مذاکرات هسته ای توافق را کاهش می دهد

کدخبر: ۱۰۰۲۷۴
یک استاد دانشگاه گفت: گروه 1+5 می تواند با استناد به قطعنامه های شورای امنیت به طرح موضوع سیستم دفاعی ایران بپردازد اما این امر تنها در سرعت دستیابی به توافق ایجاد خلل کرده و امکان رسیدن به توافق تا پایان تیرماه را از بین می برد.
طرح موضوعات دفاعی ایران در مذاکرات هسته ای توافق را کاهش می دهد

هرمیداس باوند در گفت و گو با اقتصاد روز، با اشاره به تلاش برخی از کشورهای غربی برای الزام ایران نسبت به پاسخگویی در مورد ارتقاء سیستم دفاعی اش اظهار داشت: به موضوعات مرتبط با سیستم دفاعی ایران در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل اشاره شده است و اعضای گروه 1+5 می توانند با استناد به این قطعنامه های تحریمی به موضوعات فوق اشاره کنند.
وی افزود: اگر حسن نیتی برای حل و فصل ابهامات پرونده هسته ای ایران وجود داشته باشد طرفین مذاکره کننده به گونه ای موضوعات مرتبط با سیستم دفاعی ایران را مطرح می کنند که ضمن بررسی موضوع خللی در اصل جریان مذاکرات به وجود نیاید.
این استاد دانشگاه ادامه داد:در صورتی که اعضای گروه 1+5 بخواهد به طرح موضوعات حاشیه ای پرونده هسته ای ایران بپردازد ممکن است پای مصوبات کنگره آمریکا در رابطه با بحث تروریسم هم به میان آید که در این صورت با پیچیده تر کردن موضوع، زمینه دستیابی به توافق از بین می رود.
وی با اشاره به اقداماتی که ایران در راستای تسریع در نتیجه گیری از مذاکره با 1+ انجام داده است،یادآور شد:ایران در دور نخست مذاکرات ژنو پذیرفت که میزان اورانیوم 20درصدی خود را کاهش داده و یا اکسید کند و در زمینه سانترفیوژهای نطنز،فردو و آب سنگین اراک نیز اقدامی انجام دهد که در بسیاری از موارد به تعهدات خود عمل کرد.
باوند خاطرنشان کرد:حال که ایران با حسن نیت به تعهدات خود عمل کرده است شایسته است که طرف مقابل نیز برای موفقیت جریان مذاکرات تنها به طرح موضوعات اصلی پرونده هسته ای ایران بپردازد چرا که طرح مسائل جدید تر تنها به ابهامات بیشتر منجر می شود و امکان حصول توافق را به آینده موکول می کند.
به اعتقاد این استاد دانشگاه حالا که ایران تلاش دارد تا با رفع ابهام از پرونده هسته ایش آن را به روندی عادی بازگرداند اعضای گروه 1+5 نیز می توانند تمرکز خود را بر بیانیه ژنو و موضوعات پیرامون آن متمرکز سازند تا سرعت دستیابی به نتیجه تشدید شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید