کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس

کدخبر: ۱۰۰۲۷۹
در حالی که افزایش بی سابقه قیمت اوراق تسهیلات مسکن در هفته های گذشته منجر به نگرانی شدید مردم شده و ایجاد سفته بازی در این اوراق قیمت آنها را به طور بی سابقه ای افزایش داده بود که طی چند روز گذشته قیمت این اوراق متعادل تر شد و به حدود 76 هزار تومان رسید.
کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس

به گزارش اقتصاد روز به نقل از ایسنا، در حالی که افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن طی هفته گذشته موجی از نگرانی را در بین متقاضیان خرید مسکن به راه انداخته بود، که با محدودیت‌های وضع شده توسط فرابورس، قیمت این اوراق به سطح تعادل رسید و تا سطح 76 هزار تومان کاهش یافت.
این در حالی بود که در سایه روند نزولی بازار سرمایه، معاملات اوراق تسهیلات مسکن در اردیبهشت ماه رنگ دیگری به خود گرفت و معاملات این اوراق با خیمه سفته بازان مواجه شد به طوری که سفته بازانی که از سود کردن در سایر سهم‌ها ناامید شده بودند با هجوم بردن به خریداری این برگه‌ها سودهای کلانی را به جیب زدند و بار سنگینی را روی دوش خانواده‌های در انتظار خرید مسکن گذاشتند به طوری که اوراق تسهیلات مسکن بهمن 92 از 72 هزار تومان در ابتدای سال به بالاترین سطح خود یعنی 93 هزار تومان رسیده بود و روزانه با صف‌های خرید سنگین و افزایش پنج درصدی قیمت مواجه می شد.
به این ترتیب با افزایش شدید قیمت‌ها در اوراق تسهیلات مسکن، افراد متقاضی برای دریافت وام 45 میلیون تومانی مسکن باید بیش از هشت میلیون تومان از موجودی خود را برای خرید اوراق هزینه می‌کردند تا بتوانند از وام مسکن استفاده کنند این در حالی است که قبل از سال افراد با هزینه کردن شش میلیون تومان می توانستند نسبت به خریداری این برگه ها اقدام کنند.
بر این اساس با افزایش بی سابقه این اوراق به هم ریختگی در ساختار انعقاد قرارداد‌های خرید ملک و آپارتمان مشاهده شد و از طرفی نرخ بهره وام های 35 میلیون تومانی مسکن تا به بالاترین سطح خود یعنی 32 درصد افزایش یافت؛ رقمی که برای متقاضیان دریافت وام دور از انتظار بود. در این شرایط بود که با اعمال محدودیت خرید این اوراق توسط فرابورس و نیز عرضه اوراق جدید، قیمت این اوراق 15 درصد کاهش یافت و از 93 هزار تومان به محدوده 76 هزار تومان رسید.
در این راستا فرابورس ایران می‌تواند در کنار اعمال محدودیت‌های خرید، با افزایش عرضه و نیز بازارگردانی، به تعادل قیمتی این اوراق که یک اوراق کاربردی برای خرید خانه است کمک کرده و از سفته بازی در این اوراق جلوگیری کنند تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در اوراق تسهیلات مسکن نباشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید