آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد

کاهش ۱۸۰ هزار بشکه ای صادرات روزانه نفت ایران در آوریل ۲۰۱۴

کدخبر: ۱۰۰۲۹۶
آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد صادرات نفت ایران در آوریل ۲۰۱۴ با کاهش ۱۸۰ هزار بشکه ای نسبت به ماه قبل از آن به ۱.۱۱ میلیون بشکه در روز رسید.
کاهش ۱۸۰ هزار بشکه ای صادرات روزانه نفت ایران در آوریل ۲۰۱۴

به گزارش اقتصاد روز  آژانس بین المللی انرژی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد صادرات نفت ایران در ماه آوریل و برای دومین ماه متوالی کاهش یافته است.

اطلاعات جمع آوری شده از سوی این نهاد تخصصی که از مصرف کنندگان بزرگ نفت جهان تشکیل شده است نشان می دهد ایران در ماه آوریل 1.11 میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده است.

صادرات نفت ایران در این ماه نسبت به ماه قبل از آن 180 هزار بشکه در روز کاهش داشته است. ایران در ماه مارس روزانه 1.29 میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده بود. ایران در ماه فوریه نیز 1.58 میلیون بشکه در روز نفت به بازار جهانی صادر کرده بود.

کشورهای غربی مدعی اند بر اساس توافق هسته ای ژنو که از 20 ژانویه به اجرا گذاشته شده است متوسط صادرات نفت ایران طی شش ماه اجرای این توافق نباید از یک میلیون بشکه در روز که متوسط صادرات نفت ایران در اواخر سال 2013 بوده است تجاوز کند.

بنا به گزارش آژانس بین المللی انرژی با کاهش متوالی صادرات نفت ایران طی دو ماه گذشته متوسط صادرات نفت ایران در طول اجرای توافق ژنو به یک میلیون بشکه در روز نزدیک شده است.

وزیر نفت ایران اخیرا هرگونه تعهد کشورش نسبت به نگه داشتن صادرات نفت خود در سطح یک میلیون بشکه در روز را رد کرده است. به گفته وی صادرات نفت ایران در توافق ژنو به هیچ رقمی محدود نشده و ایران هیچ محدودیتی را در این زمینه نپذیرفته است.

بر این اساس متوسط صادرات نفت ایران در ماه های فوریه، مارس و آوریل 1.32 میلیون بشکه در روز بوده است که برای تحقق رقم یک میلیون بشکه ای صادرات نفت ایران طی شش ماه اجرای توافق ژنو،‌ ایران در سه ماه بعد باید به طور متوسط هر ماه 680 هزار بشکه در روز نفت صادر کند که دور از ذهن به نظر می رسد.

به عقیده تحلیلگران با توجه به واقعیات حاکم بر بازار و گرایش شرکت های خارجی به خرید بیشتر نفت ایران در پی پیشرفت در مذاکرات هسته ای نباید انتظار داشت صادرات نفت ایران در ماه های آینده از یک میلیون بشکه در روز کمتر شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید