مهرداد بذرپاش مطرح کرد:

با خودرو سازی برخورد سیاسی کردند

کدخبر: ۱۰۰۳۳۵
در سال 1386 به سمت مدیر عاملی یکی از بزرگترین گروه های خودرو سازی کشور منصوب شد و امروز در کمیته صنعت مجلس مشغول به فعالیت است. هفته نامه تجارت فردا در شماره 86 خود، گفت و گویی با جوان ترین مدیر عامل گروه های خودرو سازی داشته است.
با خودرو سازی برخورد سیاسی کردند

مهرداد بذرپاش رییس کمیته صنعت مجلس در گفت و گو با هفته نامه تجارت فردا از دخالت دولت و افراد خاص در صنعت خودرو سازی صحبت کرده است. او در این گفت و گو تنوع سیاست های تصمیم گیری مدیران را از دلایلی دانسته است که صنعت خودرو در این سالها نتوانسته است رشد کند.
بذرپاش در گفت و گو با تجارت فردا بهره وری فعلی از صنعت خودرو را ناچیز دانسته و گفته است : بنده که در این صنعت کار کرده ام ، به خوبی می دانم که خیلی بیشتر از زمان کنونی که در آن به سر می بریم می توان از آن بهره وری داشت. بهره وری یعنی همه عوامل تولید از این وضعیت کنونی،بهتر کار کنند.
مدیر عامل سابق گروه خودرو سازی سایپا و پارس خودرو در مواجهه با سوالی در مورد انتخاب شدن وی به عنوان مدیر عاملی سایپا و حاشیه هایی که داشته است گفته است : فکر نمی کنم فردی بتواند انتخاب من را سیاسی بداند. اگر من برای این سمت منتصب شدم، بروید ببینید در دوره آقای خاتمی و هاشمی هم چنین انتصاباتی بوده یانه؟ وقتی من از سیاسی کاری صحبت می کنم، دقیقا مراد برخورد سیاسی افراد خاص با این دو گروه خودروساز ی است. سیاسی کاری که جلوی تصمیات و اجراهای بزرگ در زمینه اقتصادی را گرفته است.
وی افزود: در زمان تولید خودروی مینیاتور یا همان تیبا، اگر دولت از من حمایت نمی کرد، در تولید این خودرو موفق نمی شدیم.
گزیده هایی از صحبت های بذرپاش در این گفت و گو در ادامه می آید:

*در زمان تولید خودروی مینیاتور یا همان تیبا، اگر دولت از من حمایت نمی کرد در تولید این خودرو موفق نمی شدیم.

*تنوع سیاست های تصمیم گیری مدیران از دلایلی بوده است که صنعت خودرو در این سالها نتوانسته است رشد کند.

*اگر دولت ها قصد داشته اند به حوزه تولید کمک کنند که طبیعتا خواست قلبی همه دولت این امر بوده است ،می توانستند با توصیه و فشار بر سیستم بانکی بخش عظیمی از منابع بانکی را به بخش تولید هدایت کنند .

*اگر دولتی بتواند 10 درصد این معوقات را که عددی بالغ بر 6 یا 7 هزار میلیارد تومان می شود ، به سیستم تولید تزریق کند، قطعا تولید جان دوباره خواهد گرفت.

*آزاد سازی ظرفیت ها و داریی های غیر ضروری و تبدیل آنها به منابع قابل مصرف یک راه کمکی است که این موضوع می تواند جزو راه کارهای اصلی قرار بگیرد.

* ماموریت اصلی صنعت خودرو سازی، تولید خودروی با کیفیت و با قیمت مناسب در شان مردم ایران است.

*اگر از دولت گذشته خرده گرفته می شد که به بخش تولید اهمیت نمی دهد، با کارهایی که دولت یازدهم در این بخش در حال انجام دادن است می بینیم باز همان مسیر در حال تکرار شدن است و خلاف قانون در حال رخ دادن است.

*ما همانند کره سه دهه مونتاژ، تولید مشترک و تولید پلت فرم را در دستور کار قرار دادیم منتهی با این تفاوت که دهه های ما بیش از دهه شد و بعضاً به بیست سال هم رسید.

*در آن زمان که مدیر عامل سایپا بودم تا شخصی حرف از تولید پلت فرم اختصاصی در کشور می زد یا حرف از طراحی خودرو ملی می زد، برخی از دوستان سعی می کردند با تمسخر یا غیر قابل اجرا بودن و غیر ضروری بودن این طرح ها و نگرش ها، خط بطلانی بر این امر بکشند

*اولین پلت فرم اختصاصی خانواده سایپا خودروی مینیاتور سابق یا تیبای کنونی بوده است که سایپا می تواند ادعا کند این خودرو اولین برند اختصاصی این شرکت است. امری که در دوره من رخ داد.

*در زمانی که مدیر عامل سایپا بودم، پیشنهاد ادغام دو خودرو سازی را دادم. بعد از طرح این پیشنهاد عده ای بر این پیشنهاد که در حد طرح بود، حمله کردند و حتی برای مخالفت خود یک دلیل کارشناسی ارائه نکردند و صرفا این پیشنهاد را سیاسی تلقی کردند و از گردونه خارج کردند.

*در دوره ای مدیریت کردم که حتی با طرح ها و ایده هایمان از سوی برخی از افراد و گروه ها ، برخورد سیاسی صورت می گرفت.

* خصوصی سازی هنوز به معنای واقعی کلمه در کشور شکل نگرفته است.

*در زمان تولید خودروی سمند در ایران خودرو، مهندس غروی مدیرعامل وقت ایران خودرو نیز با حمایت دولت وقت، توانست سمند را تولید و به بازار عرضه کند.

*منبع: هفته نامه تجارت فردا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید