محمدرضا آصفی:

توافق با 1+5 به این زودی ها اتفاق نمی افتد

کدخبر: ۱۰۰۵۸۲
سخنگوی اسبق وزارت امورخارجه در رابطه با روابط اقتصادی تهران و پکن پس از توافق جامع هسته ای گفت:توافق ما با 1+5 به این زودی ها عملیاتی نمی شود و شخصاً تردید دارم که شرکت های بزرگ نفتی غربی با سرعت به ایران بیایند.
توافق با 1+5 به این زودی ها اتفاق نمی افتد

به گزارش اقتصاد روز،حمید رضا آصفی در گفت و گو با تجارت فردا نخستین دستاور سفر رئیس جمهور به چین را دیدار با روسای جمهور روسیه، چین و گفت و گو پیرامون روابط تهران و پکن پس از تفاهم نامه ژنو عنوان کرد و اظهار داشت: معتقدم ممکن است چینی‌ها از وضعیت فعلی این پرونده و توافق احتمالی آن ناراحت باشند چرا که بر این گمان هستند که جایگاه خود را در بازار ایران از دست می‌دهند.

وی افزود: اما این ماجرا بعد دیگری هم دارد و آن این است که اگر تحریم‌ها از ایران برداشته شود، روابط تجاری ایران با همه کشورها و از جمله چینی‌ها با سهولت بیشتری دنبال می‌شود.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه تصریح کرد:لذا موضوع توافق ژنو و لغو تحریم‌ها که به نظرم امروز و فردا قابل انجام نیست نمی‌تواند موضوع نگرانی همیشگی چینی‌ها باشد. چرا که تا برداشتن تمامی اشکال تحریمی به نظرم زمان زیادی لازم است و شخصاً تردید دارم که به سرعت حل و فصل شود.

وی با طرح این موضوع که باید نگاه واقع‌بینانه‌ای به مذاکرات ایران و 1+5 داشت و آن را موضوع زمانبری قلمداد کرد،متذکر شد:همان‌طور که گفتم اگر روزی تحریم‌ها برداشته شود چینی‌ها هم به صورت روان‌تری به روابط اقتصادی با ما می‌پردازند. آنها در ضمن نگرانی از بهبود روابط ایران با اروپا، از امکان کاهش تحریم‌ها نیز خشنودند.

به گفته آصفی رفع تحریم های ایران مانند چاقوی دو لبه است. یعنی اگرچه از بعضی جهات به نظر می‌آید که منفی باشد، ولی روان‌تر شدن همکاری‌های اقتصادی ایران با سایر کشورها که چین هم از جمله آنهاست موجب خشنودی مقامات پکن می‌شود.

وی ادامه داد:تصور نمی‌کنم رابطه ما با چین، بعد از توافق ژنو، دچار چالش جدی شود. بالاخره چینی‌ها در زمینه‌هایی غیرقابل رقابت‌اند. درست است که چینی‌ها برخی کالاهای بی‌کیفیت را وارد بازار ما کردند اما بخشی از کالاهایشان هم از کیفیت خوبی برخوردار است.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با اشاره به قدرت برتر چینی ها در پروژه های راه سازی و سدسازی گفت:اگرچه چینی‌ها در نفت و‌ های‌تک قابل رقابت با غربی‌ها نیستند اما شخصاً تصور نمی‌کنم ما در آینده نزدیک شاهد افت جدی در روابط‌مان با چین باشیم.

وی افزود: روابط ما با چینی ها بسیار گسترده و عمیق است. هنری که اقتصاد ایران و برخی از آقایان باید به خرج دهند این است که از ورود بعضی کالاهای بی‌کیفیت به کشور جلوگیری کنند. این موضوع علاوه بر چین در رابطه با خیلی از کشورها صادق است.

آصفی معتقد است که برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور باید نگاهی به درون داشته باشیم و در تجارت خارجی به گونه‌ای عمل کنیم که عرصه بر تولید و تولیدگران داخلی تنگ نشود. بقای اقتصاد ما در نفس تولید و تولیدگران کشور است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید