نوبخت: تورم فاز دوم هدفمندی مهار شد

کدخبر: ۱۰۰۸۱۳
معاون برنامه ریزی و راهبردی رئیس جمهور با اشاره به استمرار کاهش تورم در کنار اجرای قانون هدفمندی یارانه ها گفت: اگر قرار بود اتفاقی بیفتد، عمدتاً باید در اردیبهشت ماه بروز می کرد، اما فعلاً به جمع بندی خوبی در مهار تورم رسیده ایم.
نوبخت: تورم فاز دوم هدفمندی مهار شد
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، محمدباقر نوبخت در صد و بیست و دومین نشست نهاد تعامل با اشاره به دو اصل مهم برنامه سال 1393 اظهار کرد: استمرار مهار تورم و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از مهم‌ترین تاکیدات قانون بودجه 93 و برنامه یکساله آن است که به‌خوبی نیز محقق شده است.

او با بیان اینکه باید در کنار اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تمام اهداف ماده هفت و هشت نیز محقق می‌شد، بیان کرد: بر این اساس در کنار توزیع نقدی باید به تولید و بهینه‌سازی ابزارها و فناوری آن همچنین سلامت و بهداشت جامعه نیز توجه کنیم که دولت نیز در این راستا حرکت کرده است.

معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس‌جمهور با اشاره به نگرانی‌هایی مبنی بر مغایرت اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و سیاست مهار تورم گفت: این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد که از آهنگ و شتاب نرخ رشد تورم با وجود اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها کاسته نشده است.

نوبخت ادامه داد: طبق اعلام مرکز آمار نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در اولین ماه اجرای فاز دوم به 17.2 و تورم 12‌ماهه نیز به 28.4 درصد کاهش یافته است. در عین حال آمارهای بانک مرکزی که همواره با مرکز آمار تفاوت داشت اکنون به یکدیگر نزدیک شده است به‌طوری که تورم نقطه‌به‌نقطه اعلامی به 16.2 و تورم 12‌ماهه به 30.2 درصد کاهش یافته است.

او یادآور شد: با وجود اینکه جراحی اقتصادی مبنی بر اصلاح قیمت‌ها را در اردیبهشت‌ماه شروع کردیم، توانستیم در ادامه مهار تورم در هفت‌ماهه گذشته در سال 1393 نیز این روند را ادامه داده و بتوانیم در پایان سال به زیر 25 درصد کاهش دهیم.

معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس‌جمهور گفت: اگر قرار بود با اجرای فاز دوم تورم افزایش یافته و یا اتفاق خاصی بیفتد، عمدتاً باید در اردیبهشت‌ماه محقق می‌شد، اما خوشبختانه فعلاً به جمع‌بندی خوبی از نظر مهار تورم رسیده‌ایم.

نوبخت ابراز امیدواری کرد که سال 1393 سال رشد اقتصادی و مهار تورم خواهد بود.

برنامه ششم مبنای بودجه 95
او که در جمع نمایندگان بخش خصوصی سخن می‌گفت با اشاره به اینکه تدوین برنامه ششم رخداد بزرگ سیاسی و اجتماعی کشور برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز 20‌ساله است، بیان کرد: برنامه چهارم را در حالی به عنوان اولین برنامه برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز 20‌ساله پشت سر گذاشته و سال آینده نیز برنامه پنجم را به پایان می‌رسانیم که هنوز با گذشت نیمی از راه حتی نیمی از اهداف را به دست نیاورده‌ایم.

معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس‌جمهور بابیان اینکه اهداف برنامه‌های قبلی به هر دلیلی به‌طور کامل محقق نشد، اما می‌باید نگاه ما به آینده باشد تا بتوان مابقی برنامه‌های مورد نظر را در جهت توسعه کشور محقق کرد افزود: بر این اساس ستاد برنامه ششم با آسیب‌شناسی گذشته تشکیل شده تا با تعیین رویکردها و برنامه‌های منطبق با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری که تاکنون فقط ابلاغ شده و اجرایی نشده، این برنامه را تدوین و در دستور کار قرار دهد.

او ادامه داد: برنامه ششم باید در سال جاری تهیه و تا سال 1394 تصویب شود که بتواند مبنایی برای تهیه و تنظیم بودجه 95 باشد.

تا لحظه آخر برای پرداخت طلب پیمانکاران تلاش کردیم
معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس‌جمهور همچنین از اینکه بخشی از برنامه ششم بر دوش دولت و بخشی دیگر به ویژه در طرح‌های عمرانی بر دوش بخش خصوصی است، سخن گفت و افزود: بر این اساس است که نهاد تعامل، برای استمرار تعامل فی‌مابین بین دولت و بخش خصوصی به منظور حل و فصل مسائل و مشکلات همچنین پیشبرد هرچه بهتر طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی کشور تشکیل می‌شود.

نوبخت همچنین به تلاش دولت برای پرداخت طلب پیمانکاران اشاره و عنوان کرد: در سال گذشته که دولت یازدهم اداره کشور را در دست گرفت حجم زیادی از مطالبات پیمانکاران از دولت مانده بود و ما وعده دادیم که تا حد توان تا پایان سال گذشته بتوانیم بخشی از این مطالبات را تادیه کنیم، این در حالی است که حتی در لحظه آخر یعنی 28 اسفندماه به قول خود پایبند بوده و معاونت برنامه‌ریزی توانست همان‌طوری که حقوق و عیدی کارکنان دولت را پرداخت کند بخشی از طلب بخش خصوصی را نیز بپردازد.

او همچنین به تحقق 147.5 هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی دولت که در اصلاحیه بودجه 92 از 210 به 150 هزار میلیارد تومان کاهش یافته بود، اشاره کرد و افزود: بر این اساس توانستیم بودجه عمرانی که تا انتهای سال نزدیک به 11.5 هزار میلیارد تومان آن محقق شده بود را به 23 هزار میلیارد تومان افزایش دهیم که 21 هزار میلیارد تومان آن نقدی و 2500 میلیارد تومان در قالب اوراق مشارکت پرداخت شد.

جایگاه دبیرخانه نهاد تعامل در تشکیلات جدید معاونت برنامه‌ریزی
معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اهمیت تعامل دولت با بخش خصوصی از تشکیل شورای عالی فنی با حضور بخش غیردولتی با تصویب هیات وزیران خبر داد و گفت: این شورا فضای مناسبی را برای تعامل بخش خصوصی و دولت ایجاد می‌کند که در این حالت بخش خصوصی از جایگاه حقوقی برخوردار خواهد بود.

نوبخت با اشاره به بازنگری که در ساختار تشکیلاتی معاونت برنامه‌ریزی انجام خواهد شد، بیان کرد: حال اگر که این بازنگری در قالب تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و یا برنامه و بودجه باشد یا اینکه ترکیب کنونی معاونت برنامه‌ریزی تغییر پیدا کند، برای دبیرخانه نهاد تعامل جایگاهی در تشکیلات جدید تعریف خواهد شد.

بنا بر تاکید قبلی از دهک‌های پایین بیشتر حمایت می‌کنیم
او همچنین در حاشیه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه طبق تاکید قانون بودجه یارانه به متقاضیان نیازمندان تعلق می‌گیرد بر این اساس آیا دولت برنامه‌ای برای پایش ثبت‌نام کنندگان برای دریافت یارانه نقدی دارد، بیان کرد: با توجه به اینکه باید افراد برخوردار و متقاضی از دریافت یارانه اعلام نیاز می‌کردند ما نیز با اعتماد به افکار عمومی و مردم شریف اعلام کردیم هر فردی که نیازمند است موارد نیاز خود را با ثبت‌نام اعلام کند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور افزود: عده‌ای در ثبت‌نام دریافت یارانه نقدی نیاز خود را اعلام کردند که برای توجه به این موضوع نیز قانون تکالیفی را بر عهده قوه مجریه گذاشته که متناسب با الزامات قانونی در دولت نیز پیگیری خواهد شد.

نوبخت با تاکید بر اینکه دولت بر پیمان خود مبنی بر حمایت از اقشار نیازمند مانده است، گفت: از این‌رو از کسانی که در دهک‌های پایین قرار دارند بیش از دریافت نقدی نسبت به آنها اقدام می‌کنیم به گونه‌ای که هم‌اکنون بسته حمایت غذایی را برای اقشار کم‌درآمد در نظر گرفته و اعمال خواهیم کرد.

به گفته او دولت همان‌طوری که اعلام کرده بود به اقشار متقاضی نیازمند یارانه پرداخت خواهد کرد، این کار را انجام داده و یارانه کسانی که اعلام و تقاضای نیاز کرده‌اند را قطع نکرد.

نوبخت همچنین از حمایت‌های بهداشتی و درمانی از مردم با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها طبق وعده قبلی سخن گفت و افزود: بر اساس تصمیمات اجرایی دولت تدبیر و امید در مرحله دوم، خوشبختانه امروزه می‌بینیم که افرادی که تا چند ماه گذشته به دلیل ناتوان بودن از پرداخت هزینه‌های درمانی حتی نمی‌توانستند به بیمارستان‌ها مراجعه کنند در وضعیت مناسب‌تری قرار دارند به طوری که کسانی که در بافت‌های روستایی زندگی می‌کنند و یا تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند تنها پنج درصد هزینه‌های درمان را پرداخت می‌کنند و سایر آحاد جامعه نیز فقط حداکثر 10 درصد هزینه‌های درمانی را می‌پردازند که این رهاورد بزرگی برای دولت است که توانسته بر پیمان خود با مردم بایستد.

به دولت اعتماد کنید
او همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا دیگر دولت قصد حذف دهک‌های پردرآمد را ندارد؟، تصریح کرد: این موضوع را القاء نکرده و برای جامعه استرس ایجاد نکنید؛ این موضوع را به دولت واسپاری کرده و به آن اعتماد کنید چراکه تمام تلاش‌های دولت برای خدمت به مردم است.

وزارت تعاون برای سبد کالا اطلاع‌رسانی می‌کند
معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس‌جمهور همچنین در مورد چگونگی تخصیص سبد کالا گفت: مسوولیت سبد کالا بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که به‌طور یقین در موقعیت مناسب اطلاع‌رسانی کافی را انجام خواهد داد.

دولت نه‌تنها موافق افزایش قیمت خودرو بلکه هیچ کالای دیگری نیست
نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد اینکه خودروسازان خواهان افزایش قیمت خودرو هستند و شورای رقابت نیز شرط افزایش قیمت با افزایش کیفیت را گذاشته است، بیان کرد: دولت به هیچ‌وجه با افزایش قیمت هیچ کالایی موافق نیست و تا جایی که بتواند جلوی هر افزایش قیمتی را بگیرد این کار را انجام خواهد داد این در حالی است که تنها افزایش قیمتی که دولت اعمال کرد مربوط به قیمت حامل‌های انرژی بود که آن را نیز در چارچوب قوانین انجام داده و منافع آن را به خود مردم بازگرداند.

وی با بیان اینکه همین 300 تومانی که از افزایش قیمت بنزین به دست آوردیم به جامعه بازگشت و در طرح تحول سلامت خرج شد، گفت: برخلاف برخی تصورات مبنی بر اینکه دولت برای جبران کسری بودجه اقدام به افزایش قیمت‌ها کرده، ما حتی 11 هزار و 300 میلیارد تومان خزانه را نیز برای افزایش رفاه مردم در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها هزینه می‌کنیم.

نوبخت تاکید کرد: اگر دستگاه‌ها و بخش‌هایی بخواهند که در چارچوب قانونی خود تصمیماتی بگیرند که از حوزه مسئولیت و مأموریت دولت خارج است قطعاً خودشان پاسخ‌گو خواهند بود. اما سیاست دولت حرکت در جهت مهار تورم است.

تکذیب مجدد احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی همچنین در واکنش به سؤال خبرنگاری مبنی بر خبرهایی در مورد احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی در تیرماه گفت: این چه سوالی است که می‌پرسید؟ حتماً اشتباه شنیدید.

نوبخت که در روزهای اخیر نیز این قبیل خبرها را تکذیب کرده بود، خاطرنشان کرد: مجدداً تاکید می‌کنم که دولت هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی ندارد و این شایعات کاملاً از سوی دولت تکذیب می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید