تهاترکالا به کالا با چینی ها منتفی شد

کدخبر: ۱۰۰۹۶۶
مقامات چینی با پس گرفتن پیشنهاد اولیه خود برای تبادل کالا به کالا با ایران تهاتر نفتی تهران و پکن را منتفی ساختند.
تهاترکالا به کالا با چینی ها منتفی شد

به گزارش اقتصاد روز ،با انتشار خبر تهاتر 20میلیارد دلاری ایران و روسیه برخی منابع خبری از تمایل چینی ها نسبت به انعقاد قرارداد مشابه با تهران برای مبادله کالا به کالا تا حجم 30میلیارد دلار خبر داده بودند.

پیشنهاد تهاتری ایران و چین در سفر هیات تجاری پکن به تهران مطرح شده بود و براساس اخبار واصله وزارت صنعت و معدن و تجارت ایران در مذاکرات مقدماتی با طرف چینی خود در حال بررسی سازو کارهای اجرایی این طرح بودند.

شنیده ها حاکی از آن است که قرار بود در خلال سفر روحانی به پکن مقدمات اجرایی مبادله کالای چینی با نفت ایرانی مورد بررسی قرار گیرد اما بنا بر دلایل نامعلوم با پس گرفتن درخواست خود اعلام کردند که مایل به ادامه وضعیت فعلی فروش نفت تهران به پکن هستند که براساس آن بخشی از پول حاصل از فروش نفت را به صورت کالا و بخشی دیگر را نیز به شکل ارز پرداخت می کنند.

براساس برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است ارز حاصل از فروش نفت ایران در کدلینگ بانک چین نگهداری شود تا از طریق کشورهای ثالث به ایران بازگردد.

البته با توجه به مخالفت مقامات ایرانی با پیگیری این طرح به نظر نمی رسید که چینی ها اقبال چندانی برای تحقق پیشنهاد خود داشته باشند؛ ایرانی ها معتقد هستند که در صورت دستیابی به توافق جامع هسته ای راه برای تجارت آزاد ایران با کشورهای جهان هموار می شود و دیگر نیازی به اجرای طرح های اینگونه نیست.

لازم به ذکر است که پیش از این اسدالله عسگراولادی،رئیس اتاق ایران و چین در گفت و گو با تجارت فردا اظهار داشته بود که چینی ها خواستار تهاتر 30میلیاردی با ایران هستند.

مجموع مبادلات تجاری ایران و چین در حال حاضر بالغ بر 2013، 43 میلیارد است که با انعقاد قرارداد تهاتری تهران و پکن این میزان به 60میلیارد دلار افزایش پیدا می کند. از مجموع مبادلات تجاری دو کشور54 درد سهم صادرات ما است که به نفت و گاز و میعانات نفتی،پتروشیمی،صنایع دستی و دیگر کالاها اختصاص دارد و 46 درصد نیز سهم چینی ها است که عموما کالاهای مصرفی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید