تزریق 8 هزار میلیارد تومان نقدینگی در یک ماه

کدخبر: ۱۰۱۱۴۵
قائم مقام بانک مرکزی از قرار گرفتن اقتصاد ایران در آستانه خروج از رکود تورمی و همچنین افزایش رقم نقدینگی به 602 هزار میلیارد تومان در فروردین ماه سال جاری خبر داد.
تزریق  8 هزار میلیارد تومان نقدینگی در یک ماه

به گزارش «اقتصاد نیوز» اکبر کمیجانی در حالی میزان نقدینگی در فروردین ماه امسال را 602 هزار میلیارد تومان اعلام کرده که پیش از او، ولی‌الله سیف در کسوت رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود که میزان نقدینگی تا پایان سال گذشته به 594 هزار میلیارد تومان رسیده است.

به نظر می‌رسد این دو نرخ اعلام شده توسط رئیس کل و قائم مقام  بانک مرکزی حاکی از ورود هشت هزار میلیارد تومان نقدینگی به اقتصاد ایران در ماه نخست امسال است.

آن طور که ایسنا گزارش داده، امروز اکبر کمیجانی که در بیست‌وچهارمین سیاست‌های پولی و ارزی سخن می‌گفت، رشد نقدینگی، پایه پولی و ضریب فزاینده نقدینگی را از بخش‌های عرضه عنوان کرد و افزود: رشد پایه پولی در 11 ماهه سال 92 به 5.2 درصد رسیده که پایین‌ترین رشد پایه پولی از سال 86 به بعد است.


وی گفت: روند سالم‌سازی در اقلام پایه‌ پولی نشان می‌دهد که ساختار نقدینگی در سال 92 نسبت به سال 91 بسیار سالم‌تر بوده است.

قائم مقام بانک مرکزی همچنین از آخرین آمار نقدینگی کشور سخن گفت و افزود: نقدینگی در فروردین‌ماه سال 93 به 602 هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که با وجود این‌که در ماه‌های آغازین سال رشد منفی نقدینگی داریم در سال جاری این روند مثبت بوده است.

کمیجانی در ادامه با اشاره به رشد 29.1 درصدی نقدینگی به نقش موسسات و بانک‌های غیررسمی در این روند افزایشی اشاره کرد و گفت: رشد نقدینگی بدون در نظر گرفتن میزان نقدینگی پنج بانک و دو موسسه‌ای که بدون نظارت بانک مرکزی فعالیت می‌کردند حدود 25 درصد است.

کمیجانی همچنین از دلایل کنترل میزان پایه پولی و ضریب فزاینده نقدینگی به سروسامان دادن به وضعیت مالی پروژه مسکن مهر اشاره کرد و افزود: ما از نظر تامین منابع مالی برای مسکن مهر از نگاه کارشناسی نمره‌ای بسیار پایین‌تر از غیرقابل قبول را به آن می‌دهیم.

کمیجانی با اشاره به این‌که در شروع پروژه مسکن مهر امید به استفاده از منابع بانک‌ها بود، افزود: این در حالی است که در ادامه وقتی بانک‌ها نتوانستند منابع مالی لازم را تامین کند از سال 88 به بعد تمامی فشار به بانک مرکزی برای تامین تسهیلات لازم اعمال شد که در نهایت به افزایش رشد پایه‌ی پولی، رشد نقدینگی و تورم موجود انجامید.


وی در ادامه از این‌که اقتصاد ایران در حال خروج از رکود است سخن گفت‌ و افزود: انتظار می‌رود که این روند ادامه یافته و در پایان سال جاری علائم مثبتی که در اقتصاد ایجاد شده ادامه یابد.

قائم مقام بانک مرکزی گفت: با توجه به تمامی آمار و ارقامی که نشان‌دهنده‌ خروج اقتصاد از رکود است و همچنین با توجه به گشایشی که در تامین منابعی که در اثر تحریم‌ها خارج از دسترس کشور بودند  و پایبندی دولت به سیاست‌های ضد تورمی می‌توان امیدوار بود که روند مثبت اقتصاد ایران همچنان ادامه داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید