رشد 385 هزار میلیاردی نقدینگی بعد از هدفمندی

کدخبر: ۱۰۱۱۸۹
میزان نقدینگی در اقتصاد ایران از انتهای پاییز سال 1389 تا فروردین ماه امسال بیش از 385 هزار میلیارد تومان بیشتر شده است.
رشد 385 هزار میلیاردی نقدینگی بعد از هدفمندی

به گزارش «اقتصادنیوز» هنگام شروع فاز اول طرح هدفمندی یارانه‌ها در اواخر پاییز سال 1389 میزان کل نقدینگی در اقتصاد ایران 217 هزار میلیارد تومان بود که طبق اعلام اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی این میزان تا پایان فروردین ماه امسال به 602 هزار میلیارد تومان رسید.

افزایش 385 هزار میلیارد تومانی حجم نقدینگی از شروع طرح هدفمندی یارانه‌‌ها تا فروردین ماه امسال از رشد177  درصدی میزان کل نقدینگی اقتصاد ایران در این مدت نشان دارد.

از سوی دیگر آمارهای رسمی رشد نقدینگی نشان می‌دهد روند این شاخص صعودی‌تر شده است. در زمان اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها نرخ رشد نقدینگی 27 درصد بود که این میزان به تدریج صعود کرد اما در دوران فعالیت دولت یازدهم روند صعودی آن کمی نزولی شد و در آخرین رقم اعلامی تا پیش از این یعنی بهمن ماه سال 1392 به 28 درصد رسید.

حال ولی‌الله سیف و اکبر کمیجانی، رئیس و قائم مقام بانک مرکزی در بیست‌وچهارمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی آمار داده‌اند که رشد نقدینگی با احتساب آمار پنج مؤسسه اعتباری جدید که سهم 3.2 درصدی در رشد نقیدنگی داشتند به 29.1 درصد رسیده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید