اختلاف 40 هزار تومانی نرخ پروازهای پرتردد

قیمت بلیت هواپیما در برخی مسیرها با آزادسازی گران شد

کدخبر: ۱۰۱۳۷۴
آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در حالی رسما کلید خورده که هنوز بعضی از شرکت های هواپیمایی پروازهای خود را با نرخ های مصوب قبل می فروشند و سه ایرلاین بزرگ هم تنوع در قیمت ها را بر محور نرخ های مصوب قبلی ایجاد کرده اند.
قیمت بلیت هواپیما در برخی مسیرها با آزادسازی گران شد

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، بر اساس قیمت‌های شناور شده در بازار نرخ بلیت پروازهای پر تردد همچون تهران - مشهد و تهران - کیش با اختلاف قیمتی 30 تا 40 هزار تومانی در روزها و ساعت‌های مختلف متغیر شده و نرخ بلیت پروازهای کم تقاضاتر تقریبا ثابت و بر اساس نرخ مصوب قبلی فروخته می‌شود.

طبق مصوبه شورای عالی هواپیمایی نرخ بلیت هواپیما باید از 28 اردیبهشت امسال به شکلی آزاد و رقابتی محاسبه می‌شد که به دلیل زمان‌بر بودن، برخی هماهنگی‌ها و تدوین قیمت‌های جدید با تاخیر چند هفته‌ای عملیاتی شد.

این مصوبه که بر اساس ماده 161 قانون پنجم توسعه صادر شده، به شرکت‌های هواپیمایی اجازه می‌دهد با محاسبه هزینه‌هایشان و البته در نظر گرفتن شرایط پروازها و مسافران، نرخ بلیت‌های خود را در مسیرهای داخلی - که تاکنون دستوری بوده - مشخص کنند.

البته این اختیار از سویی با توجه به محدودیت کشش بازار و البته اهرم‌های نظارتی محدود خواهد بود و اجازه افزایش شدید قیمت‌ها را نمی‌دهد. با این وجود حتی تاخیر چند هفته‌ای در اجرای این قانون نیز باعث نشده تمام شرکت‌ها خود را با این سیاست‌ هماهنگ کنند.

حضور خبرنگار ایسنا در چند آژانس هواپیمایی در سطح شهر تهران نشان می‌دهد به جز چند شرکت هواپیمایی بزرگ، هنوز بسیاری از شرکت‌ها، بلیت پروازهای داخلی را به قیمت‌های مصوب قبلی محاسبه می‌کنند که البته همین اجرای نصفه و نیمه نیز به متغیر شدن قیمت بلیت در مسیرهای داخلی منجر شده است.

در حال حاضر بلیت پرواز تهران – مشهد را می‌توان به راحتی و در تاریخ‌های مختلف بر مبنای قیمت مصوب 131 هزار تومان خریداری کرد که البته اگر زمان‌های افزایش تقاضا و کمبود صندلی این قیمت به 170 هزار تومان هم می‌رسد.

کاهش قیمت بلیت تهران - کیش

در مسیر تهران – کیش میزان رقابتی شدن نرخ‌ها قدری محسوس‌تر است؛ به این ترتیب که قیمت بلیت برخی از شرکت‌های هواپیمایی در روزهای میانی هفته با قیمت‌های آخر هفته تفاوت 30 تا 40 هزار تومانی دارد. نکته قابل توجه در این مسیر کاهش قیمت برخی از پروازها نسبت به نرخ مصوب 170 هزار تومان پیشین است.

دیگر مسیرها که شاید نسبتا کم مسافر باشند، در مقابل آزادسازی نرخ‌ها قدری مقاومت داشته و ثابت مانده‌اند؛ پرواز در مسیر تهران – شیراز با نرخ مصوب 128 هزار تومان سابق انجام می شود و تفاوت در روزهای هفته نیز باعث تغییر در قیمت بلیت‌ها نمی‌شود.

بلیت رفت و برگشت تهران – تبریز و تهران – اصفهان همچنان با نرخ مصوب 265 و 240 هزار تومان به فروش می‌رسد.

متنوع شدن نرخ بلیت 3 ایرلاین بزرگ

بررسی شرکت‌های هواپیمایی نیز نشان می‌دهد سه شرکت ایران‌ایر (هما)، ماهان و آسمان در بسیاری از مسیرهای خود قیمت‌ها را به شکلی شناور ارائه کرده و بسیاری از پروازها به تبع زمان و ساعت برخاست، نرخ‌هایی متفاوت دارند و مسافر در مراجعه به آژانس‌ها با توجه به زمان مورد نظر قیمت‌های متفاوتی را دریافت می‌کنند.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد قانون جدید، دست آژانس‌های هواپیمایی را در ارائه تخفیفات بسته و تا حد زیادی قیمت نهایی پرداختی توسط مسافر از سوی شرکت‌ها نهایی می‌شود.

باید دید در روزهای آینده با توجه به آزادسازی نرخ‌ها از سوی شرکت‌های بزرگ، بقیه شرکت‌ها چه زمانی به این قافله خواهند پیوست؛ هر چند این امر بنا به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی طبیعی است و محاسبه و اجرای نرخ‌های جدید شاید قدری زمان‌بر باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید