افزایش های قانونی قیمت ها آغاز شد

پایان فصل فریز قیمت ها

کدخبر: ۱۰۱۳۹۰
پس از اتمام دوران تثبیت قیمت ها بعد از شروع فاز دوم هدفمندی یارانه ها، از دیروز افزایش های قانونی قیمت ها آغاز شد.
پایان فصل فریز قیمت ها

به گزارش «اقتصادنیوز» با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها دغدغه بسیاری از کارشناسان این بود که با افزایش نرخ حامل‌های انرژی بخش‌های تولیدی چه واکنشی نشان خواهند داد و آیا اجازه افزایش قیمت خواهند داشت.

همزمان با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در حالی که مقامات دولتی تلویحاً از ثبات قیمت‌ها سخن می‌گفتند، قاسم نوده‌فراهانی، رئیس وقت اصناف اعلام کرد که به اصناف ابلاغ‌شده تا پایان خردادماه امسال قیمت محصولی را افزایش ندهند.

در همین شرایط به نظر می‌رسید صنوف پس از پایان خردادماه اجازه افزایش خواهند داشت. اما روز گذشته علی فاضلی، رئیس جدید اتاق اصناف ایران از تمدید مصوبه دولت برای تثبیت قیمت کالاهای اساسی تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت: دولت مصوبه تثبیت قیمت‌ها را که تا پایان خردادماه اعتبار داشت تمدید کرده و این مصوبه تا اطلاع ثانوی پابرجاست و صنوف حق افزایش قیمت را ندارند.

اما ساعاتی پس از اعلام این موضوع، مقامات دولتی همان موضعی را بروز دادند که پیش از این، وزیر اقتصاد اعلام کرده بود.

علی طیب‌نیا 25 خردادماه امسال در حاشیه 24 همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی گفته بود: دولت به دنبال سرکوب یا پایین نگه داشتن قیمت‌ها نیست و قیمت هر کدام از فعالیت‌های اقتصادی متناسب با عوامل اقتصادی تعدیل خواهد شد.

روز گذشته نیز معاون اول رئیس‌جمهوری در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که آیا دولت مصوبه‌ای را برای تثبیت قیمت‌ها دارد یا خیر؟ عنوان کرد: تثبیت قیمت‌ها با روحیه دولت سازگار نیست. رویه دولت تعیین قیمت‌ها به شکل دستوری آن هم به میزان پایین نیست بلکه فقط در روند اجرای فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از اصناف مختلف درخواست کردیم همکاری‌های لازم را با دولت داشته باشند.

آن‌طور که تسنیم گزارش داده، اسحاق جهانگیری افزود: از اصناف مختلف خواستیم در سه ماه نخست فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تا حدودی از افزایش قیمت کالاهای خود ممانعت کنند.

در همین مورد مهر نیز گزارش داده که محمدرضا نعمت‌زاده در کسوت وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش روز ملی اصناف با استقبال از درخواست جامعه صنفی کشور برای واگذاری تنظیم و تثبیت بازار به اصناف، اظهار کرد: اگر تاکنون بخشی از وظایف تنظیم و تثبیت بازار واگذار نشده است، از معاون اول رئیس‌جمهور درخواست می‌کنیم که در مذاکره با معاون اجرایی دکتر روحانی این کار را به دوش اصناف قرار دهند.

همزمان با بیان این سخنان مقامات دولتی در مورد مدنظر نبودن تثبیت قیمت‌ها روز گذشته معاون وزیر جهاد کشاورزی از افزایش 30 درصدی قیمت شیر خام خبر داد.

آن‌طور که ایسنا گزارش داده، حسن رکنی اعلام کرده است: تاکنون هر کیلوگرم شیر خام 1110 تومان از دامدار خرید می‌شد که به رغم اعلام ارزیابی‌های وزارت جهاد کشاورزی و تعیین قیمت پیشنهادی 1520 تومان برای خرید هر کیلوگرم شیر خام، ستاد تنظیم بازار مصوب کرد از اول تیرماه امسال هر کیلوگرم شیر خام از دامداران 1440 تومان خریداری شود و کارخانه‌های صنایع لبنی نیز باید این قیمت را اعمال کنند.

علاوه بر افزایش رسمی قیمت شیر، چند روزی هم می‌شود که آزادسازی قیمت‌ها در بخش حمل‌ونقل هوایی رخ‌داده است.

در این مورد روز گذشته سازمان هواپیمایی کشوری رسماً اعلام کرد: ایرلاین‌ها در طرح متنوع‌سازی قیمت‌ها طبقه‌بندی مختلفی از نرخ‌ها را ارائه کرده‌اند که از ۳۰ درصد پایین‌تر از نرخ‌های قبلی آغاز و تا حداکثر ۳۰ درصد بالاتر پایان می‌یابد.

با این وضعیت باید دید در روزهای آتی چه محصولات و بخش‌های دیگر اقتصادی قیمت‌های خود را تغییر خواهند داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید