در صحن علنی مجلس مطرح شد:

اولویت فرهنگ سازی بر زور در افزایش باروری

کدخبر: ۱۰۱۴۳۸
مهدی دواتگری در مخالفت با طرح افزایش نرخ باروری در صحن علنی مجلس گفت : به جای آنکه با زور مردم را تشویق به بچه دار شدن کنیم از طریق فرهنگ سازی این موضوع مورد تأکید قرار گیرد.
اولویت فرهنگ سازی بر زور در افزایش باروری
به گزارش «اقتصاد نیوز» و به نقل از خانه ملت، مهدی دواتگری در نشست علنی امروز مجلس در مخالفت با طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت گفت: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری درباره افزایش جمعیت مواردی چون ازدواج جوانان، رفع موانع تسهیلات برای مادران، حمایت از تشویق سرمایه‌گذاری‌های داخلی مورد تأکید قرار گرفته اما در ماده یک گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص این طرح آمده کلیه اقدامات جراحی برای پیشگیری از بارداری مشمول ماده 624 قانون مجازات اسلامی است.

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس افزود: اگر ماده یک در این طرح مورد تصویب قرار گیرد دو سال حبس برای متخلفان در نظر گرفته می‌شود که مشخص نیست این دو سال حبس مربوط به پزشک متخلف بوده و یا زن و شوهری که اقدام به جلوگیری از باردرای کردند، ضمن اینکه سیاست های کلی نظام مبتنی بر کاهش حبس است اما در این قانون افزایش حبس مورد تصویب قرار می گیرد.

او تصریح کرد: طبق آمار وزارت بهداشت و درمان در سال 91، معادل سه میلیون و 500 هزار نفر اقدام به جلوگیری از بارداری کردند و در ماده 2 همین طرح وزارت بهداشت و درمان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانند افرادی که اقدام به تبلیغ در خصوص کاهش جمعیت کردند را به دستگاه قضایی معرفی کند اما تکلیف دستگاه قضایی درباره این افراد مشخص نیست، از این رو بهتر است به جای آنکه با زور مردم را تشویق به بچه‌دار شدن کنیم از طریق فرهنگ‌سازی این موضوع مورد تأکید قرار گیرد.

همچنین حمیدرضا طباطبایی نائینی به عنوان یکی دیگر از مخالفان این طرح گفت: در ضرورت افزایش جمعیت هیچ تردیدی نیست اما این طرح دارای اشکالات اساسی بسیاری است. در افزایش جمعیت باید به کیفیت جمعیت نیز توجه شود و باید دید که در سال‌های گذشته چه افرادی اقدام به عقیم سازی کردند و سن آنها چقدر بوده است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: نباید تنها به دنبال جمعیت معلول بود و باید به کیفیت هم توجه کرد، از این رو هدف  این طرح این است که در جهت جلوگیری از عقیم‌سازی تشویق و تبلیغی صورت نگیرد.

از سوی دیگر نادر قاضی‌پور نیز به عنوان مخالف این طرح گفت: در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی به فرزند چهارم یک خانواده دفترچه خدمات ارائه نمی‌کند، از  این رو بررسی این طرح بی‌هدف و بی‌خاصیت بوده است اما اصل آن طبق فرمایشات مقام معظم رهبری باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در برخی موارد صحبت از افزایش جمعیت و در برخی شرایط صحبت از کاهش جمعیت است و این نشان‌دهنده این موضوع است که قانون به درستی تعریف نمی‌شود و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تاکنون هیچ اقدامی را برای آموزش به افراد برای افزایش رشد جمعیت را انجام نداده است، از این رو از نمایندگان تقاضا دارم به کلیات این طرح رأی منفی دهند.
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید