جزییات بسته حمایت غذایی دولت اعلام شد

یارانه غذایی 30 هزار تومانی برای هر نیازمند

کدخبر: ۱۰۱۴۶۲
بر اساس دستورالعمل بسته حمایت غذایی، اعتبار برای خانوار تک نفره در هر مرحله از توزیع بسته حمایت غذایی 30 هزار تومان، خانوار دو نفره 60 هزار تومان و خانوارهای بیش از دو نفر به ازای هر نفر اضافی 10 هزار تومان و در هر خانوار حداکثر 120 هزار تومان تعیین شده است.
یارانه غذایی 30 هزار تومانی برای هر نیازمند

به گزارش« اقتصاد روز»  هیئت وزیران در جلسه یازدهم خرداد ماه امسال به پیشنهاد وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و به استناد اصل 138 قانون اساسی و در اجرای بند 9 ماده 3 آئین نامه اجرایی تبصره 21 قانون بودجه سال 1393 کل کشور دستورالعمل اجرایی حمایت غذایی را تصویب کرده بود.

بر اساس این دستورالعمل، بسته حمایت غذایی در سال 1393 به مستمری‌بگیران و پشت‌نوبتی‌های سازمان‌های حمایتی (کمیته امداد امام خمینی وسازمان بهزیستی) تعلق می‌گیرد که با ضوابط تعیین شده از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (مانند نوع خدمات دریافتی از سازمان‌های حمایتی، رتبه‌بندی استحقاق افراد و خانوارها بر اساس شاخص‌های موجود در سازمان‌ها) دارای شرایط برای دریافت بسته حمایت غذایی تشخیص داده می‌شوند.

آن‌طور که اقتصاد آنلاین گزارش داده، همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف شده در یک ماه برنامه شناسایی افراد مشمول در مراحل بعدی توزیع بسته حمایت غذایی را به ستاد هدفمندی یارانه‌ها ارائه کند.

سازمان هدفمندی یارانه‌ها، مرکز آمار ایران و سازمان فناوری اطلاعات ایران هم موظف شدند با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در یک ماه برای شناسایی اقتصادی خانوارها با استفاده از بانک اطلاعاتی موجود (از جمله اطلاعات درآمدی خانوارها در بازه‌های کمتر از 600 هزار تومان و بین 600 هزار تا یک میلیون تومان) اقدام کنند.

بر اساس این مصوبه هیات دولت، ساز و کار تامین و چگونگی توزیع بسته حمایت غذایی هم با مسئولیت و نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همکاری وزارتخانه‌های مربوط از طریق عاملین توزیع منتخب، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اتحادیه‌های تعاونی با گستره توزیع سراسری مناسب صورت می‌گیرد.

در بخش دیگر از مصوبه مذکور، بانک مرکزی موظف به تسهیل روند اجرای این پروژه شده است. برای دریافت اقلام بسته حمایت غذایی از کارت‌های متصل به حساب‌های بانکی که نزد سازمان هدفمندی یارانه‌ها موجود است استفاده خواهد شد.

بانک مرکزی هم با همکاری شبکه بانکی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران موظف شد نسبت به کدگذاری کالا طبق فهرست اعلام شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روی کارت‌های بانکی اقدام کند.

در این دستورالعمل اعتبار  برای خانوار تک‌نفره در هر مرحله از توزیع بسته حمایت غذایی، 30 هزار تومان، خانوار دو نفره 60 هزار تومان و خانوارهای بیش از دو نفر به ازای هر نفر اضافی 10 هزار تومان و در هر خانوار حداکثر  120 هزار تومان تعیین شده است.

بر اساس این دستورالعمل معاونت برنامه‌ریزی ونظارت راهبردی رئیس جمهوری مطابق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بر اساس مصوبات ستاد هدفمندی یارانه‌ها اعتبار مورد نیاز بسته حمایت غذایی را اختصاص خواهد داد.

زمان دریافت بسته‌های حمایتی
همچنین محدوده زمانی دریافت بسته غذایی، حداکثر چهار ماه پس از اعلام هر مرحله است. در این دستورالعمل وظیفه هرگونه اطلاع‌رسانی در خصوص بسته حمایت غذایی صرفا به عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گذاشته شده است.

دستگاه‌های اجرایی نیز موظفند اطلاعات مورد نیاز برای شناسایی و اقدام هدفمند بسته حمایت غذایی را در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار  دهند.

همچنین دستورالعمل اجرایی این ماده به پیشنهاد مشترک معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری و وزارت آموزش و پرورش به تصویب ستاد هدفمندی یارانه‌ها خواهد رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید