نگاهی به عملکرد دولت در حوزه مسکن پس از یکسال

طرح هایی در صف اجرا

کدخبر: ۱۰۱۷۵۸
سه طرح مسکن اجتماعی ، حمایتی و مشارکتی از سوی دولت یازدهم مطرح شد. گرچه وزیر راه و شهرسازی بارها به اجرای طرح های خود در دولت یازدهم اشاره کرده است و  نزدیک به یکسال هم از اعلام آن ها می گذرد اما هنوز  زمان اجرای آن ها  اعلام نشده است. 
طرح هایی در صف اجرا

به گزارش "اقتصاد نیوز " با گذشت یکسال از روی کار آمدن دولت یازدهم از میان طرح‌های وزارت راه و شهرسازی تنها طرح مسکن مشارکتی بوده که جزئیات آن تا اندازه ای اعلام شده‌است . به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی قرار است واحدهای مسکونی در حال ساخت در شهرهای جدید  در قالب مسکن مشارکتی ساخته و خرید و فروش شوند،  اما هنوز جزئیات اجرای طرح‌های دیگر اعلام نشده است .

 این درحالی است که در اوایل امسال وزیر راه و شهرسازی پیگیری طرح مسکن اجتماعی و چگونگی اجرای آن را به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار کرد. حال باید منتظر ماند و دید که این واحدهای مسکونی با چه شرایطی عرضه می‌شوندطبق گفته دولت و متولی مسکن کشور طرح‌های اعلام شده باید به‌گونه‌ای باشد تا تمام جوانب آن در نظر گرفته شود  و با کمترین نواقصی اجرایی شود. در این میان دولت نه تنها طرح‌های مستقیمی برای ساخت مسکن ارائه داده است ،بلکه راهکارهایی هم برای بازار مالی حول مسکن دارد، ایجاد بازار رهن ثانویه با تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله این طرح‌ها است .طرحی که به گفته برخی صاحب‌نظران می‌تواند نجات دهنده بازار مالی حول مسکن باشد. البته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بارها بر این امر تاکید داشته است که نباید حمایت و بنامه‌های دولت در بخش مسکن به دخالت مستقیم ان تبدیل شود و بخش خصوصی هم وارد میدان شود.

صندوق های سرمایه گذاری و بازار رهن ثانویه

به گفته اقتصاددانان و صاحب‌نظران بازار مسکن ، صندوق های سرمایه گذاری مسکن می‌توانند همانند بازار ثانویه عمل کنند. متقاضیان سرمایه گذاری در بازاراقتصادی را به سمت خود بکشانند و در مقابل هم نیازمندان را صاحب خانه کنند.ایجاد صندوق های سرمایه‌گذاری هم جز برنامه‌های اعلام شده وزارت راه و شهرسازی بود که در سال گذشته مطرح شد اما مشاور وزیر راه و شهرسازی در این باره گفته است باید شرایط لازم برای ایجاد این صندوق‌ها در بازار ثانویه فراهم شود. به گونه‌ای که در ابتدا بانک‌ها آمادگی این همکاری را داشته باشند. دراین باره نیز سکاندار مسکن کشورهم گفته است که اجرای این طرح منتظر  شورای پول و اعتبار دراین باره هستیم و تا زمان  آماده شدن بازار باید منتظر ماند.
حال گفته می‌شود این بازار برای آن دسته از متقاضیانی است که سرمایه ای دارند و می‌خواهند آن را صرف خرید مسکن کنند اما به اندازه خرید یک خانه نمی‌رسد و با در گردش انداختن سرمایه خود دراین بازار با یک تیر دونشان می‌زنند. اصلی‌ترین معنی فعالیت بازار رهن یعنی این‌که مردم بتوانند از محل درآمد‌های آتی خود برای خرید مسکن اقدام کنند . گفته می‌شود پیشنهاد راه‌اندازی صندوق‌های پس‌انداز مسکن وزیر راه و شهرسازی که قرار است در قالب آن تا سه برابر سپرده‌گذاری وام پرداخت شود با نظر موافق رئیس کل بانک مرکزی همراه است و تا یکی دو هفته آینده این برنامه دولت برای رونق‌بخشی به بازار مسکن نهایی می‌شود.

طرح های سه گانه در مسیر اجرا

سه طرح اعلام شده از سوی وزرات راه و شهرسازی که در این یکسال بارها از آن ها صحبت شده است هنوز در مسیر تصمیم گیری‌های میان سازمانی است. طبق آخرین تصمیم گیری های وزارت راه و شهرسازی طرح مسکن اجتماعی در دست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است و قرار است بیشترین کمک این بخش برای افراد نیازمند مسکن باشد.طرح مسکن حمایتی که هنوز از اجرای آن خبری نیست برای گروهی از متقاضیان مسکن است که آورده تقریبا کمی دارند و باید برای صاحبخانه شدن از سوی دولت حمایت شوند.همچنین طرح مسکن مشارکتی که در حال حاضر در شهرهای جدید در حال اجرا است ، از چند وقت دیگر تحویل دارد.

لیزینگ مسکن از دیگر طرح‌ها پیشی گرفت

طی یک ماه اخیر بحث راه‌ندازی لیزینگ مسکن مطرح شد .شاید به زودی مسکن هم به جمع خرید و فروش های لیزینگی بپیوندد و تا اواسط تابستان طرح لیزینگ مسکن به سرانجام برسد. به اعتقاد یکی از معاونین وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن و شهرسازی ، شاید با راه‌اندازی لیزینگ مسکن قدرت خرید مردم بیشتر شود چرا که در حال حاضر نزدیک به یک میلیون و 600 هزار خانه خالی در کشور داریم که مردم قدرت خرید آن را ندارند و ممکن است این طرح لیزینگی بتواند کمک حال خرید مسکن شود. لیزینگ به معنی اجاره دادن و کرایه کردن است و در عمل ویژگی اصلی آن این است که حق مالکیت مورد اجاره در دست موجر و حق استفاده از آن در اختیار مستاجر است.

همواره دولت‌ها به دنبال به حرکت در آوردن چرخ‌های مسکن کشور بوده اند و سعی داشتند  با ارائه برنامه‌های خود، بخش مسکن را که تقریبا 30درصد از اقتصاد کشور را در دست دارد سر و سامان دهد. در همین میان نیز وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی مسکن کشور گزینه‌هایی را برای این کار دارد که می‌توان به افزایش سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن و همچنین تلاش برای راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان و راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن در بانک‌ها با هدف انحصار شکنی بانک مسکن در پرداخت تسهیلات اشاره کرد.

گفته می‌شود وزارت راه و شهرسازی با جدیت تمام به‌دنبال راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان است؛ صندوق‌هایی که در قالب آن هم برای پروژه‌های مسکونی و ساختمانی یک روش برای تامین مالی را ارائه می‌کند و هم این‌که برای متقاضیان مسکن که قدرت پس‌انداز تدریجی دارند روشی برای تامین مسکن فراهم می‌کند.
همچنین  محسن نریمان مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید درباره طرح مسکن مهر در دولت قبل گفته است که این طرح در حال پیگیری است و تا پایان کار و تکمیل به متقاضیان ادامه دارد است و هرگز طرح نیمه کاره رها نمی‌شود. به گفته وی واحدهای مسکونی مهر حداکثر تا سال 94 تکمیل می‌شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید