رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران پیشنهاد داد:

صادرات محصولات پرآب ممنوع شود

کدخبر: ۱۰۲۰۶۴
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی ایران با توجه به بحران آب در کشور پیشنهاد داد: باید صادرات محصولاتی که مصرف آب آنها زیاد است، را متوقف کنیم.
صادرات محصولات پرآب ممنوع شود

علی هادی‌زاده معلم در گفت‌وگو با اقتصاد نیوز گفت: ما باید محصولاتی همچون هندوانه و سیب‌زمینی را که آب زیادی مصرف می ‌کنند را از لیست میوه‌های صادراتی حذف کنیم، چون نوعی آب فروشی است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه خیلی محصولات کشاورزی کشور مزیت صادراتی دارند؛ افزود: باید محصولاتی را صادر کنیم که هم میزان مصرف آب آنها کم است و هم بهره‌وری بالایی دارند. پسته، خشکبار و یا زیتون جزء محصولاتی است که می‌توان با مصرف آب کمتر و مدیریت بهینه مصرف آب تولید و صادر کرد.

معلم با تاکید براینکه باید به دلیل محدویت منابع آب یکسری از اقلام کشاورزی را در لیست سیاه صادراتی قرار دهیم؛ توضیح داد: ما باید به اندازه‌ مصرف تولید کنیم یا حتی یکسری محصولات را تولید نکنیم و در مقابل وارد کنیم.

البته رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با  بیان اینکه ما در شرایط خاص می‌توانیم این محصولات را نیز صادر کنیم، افزود: ما زمانی می‌توانیم محصولاتی که آب زیاد مصرف می‌کنند را صادر کنیم که بهای تمام شده محصولات و بازار هدف آنها را مشخص کنیم.

وی اظهار کرد: ما زمانی می‌توانیم سیب‌زمینی، مرغ و تخم مرغ برای بازار صادراتی تولید کنیم که در این بازار بتوانیم پول آب را بگیرد. البته در یکسری از مناطق کشور ما آب فراوانی داریم که باید مانع هدر رفتشان شویم.

 معلم ادامه داد: در واقع در یک جایی که هدر رفت آب داریم، لازم است دولت سوبسید دهد که محصولات خاص تولید و صادر شود تا آورده لازم را برای کشاورز و صنعت کشاورزی داشته باشد.

تهیه گزارش آمایش سرزمینی در مورد کشت
آن طور که تاکنون برخی کارشناسان عنوان کرده‌اند، وزارت جهادو کشاورزی برنامه‌ای مشخصی را برای اصلاح روند تولید و افزایش بهره‌وری ارائه نکرده است؛ رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران هم در مورد اینکه کمیسیون دراین‌باره چه اقدامی انجام داده است، گفت: در حال حاضر  ما در حال تهیه گزارش آمایش سرزمینی در مورد کشت محصولات کشاورزی هستیم.

وی افزود: ما در بحث آمایش سرزمینی به دنبال این هستیم که کجا بکاریم؟ چی بکاریم؟ چه میزان بکاریم؟ کی بکاریم؟ چطور بکاریم؟ و چطور بهره‌برداری کنیم؟

معلم با اشاره به اهمیت بخش بهره‌وری نسبت به بخش‌های دیگر گفت: خیلی از محصولات کشاورزی ما از کود، سم، بذر، آب و نیروی کارگری استفاده می‌کند اما از زمان برداشت تا رسیدن به سفره تلف می‌شود؛ این نوعی عدم بهره‌وری است که کشاورزی ما را تهدید کند.

وی سپس نتیجه گرفت باید کشاورزی را درسطح بالایی مکانیزه کرد و افزود: باید از سازندگان ماشین‌های کشاورزی بخواهیم ماشینی را تولید کنند که بهره‌وری را در بخش بالا ببرد یا از ماشین‌سازهایی ماشین بخریم که کمک می‌کنند بهره‌وری ما در مزارع بالا برود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اتلاف آب در فضای‌های سبز شهر تهران گفت: الان در هیچ کجای دنیا حتی در کشورهای خیلی عقب افتاده‌تر و کوچکتر از ما نیز مثل ما فضای سبزشان را آبیاری نمی‌کنند. ما برای آبیاری مزارع و فضای سبز خود بیش از حد آب مصرف می‌کنیم. ما الان برای آبیاری فضای سبز تهران آب را مصرف نمی‌کنیم بلکه آب را تلف می‌کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید