رد پای جدید در غارتگری قشم

کدخبر: ۱۰۲۱۵۹
هفته گذشته یک نماینده مجلس در جریان بررسی الحاق جزیره هرمز به قشم در صحن علنی مجلس سخنانی گفت که از ردپای جدیدی در پرونده تخلفات در جزیره قشم نشان داشت.
رد پای جدید در غارتگری قشم
امیرکلهر: در حال حاضر در کشور، هفت منطقه آزاد تجاری و 15 منطقه ویژه اقتصادی در حال فعالیت هستند. کیش، قشم، ماکو، چابهار، انزلی، ارس و اروند شش منطقه آزاد تجاری و صنعتی کشور هستند و شیراز، عسلویه، ارگ جدید، سلفچگان، لرستان، بندر بوشهر و سرخس از جمله مناطق ویژه‌ اقتصادی به حساب می‌آیند.

در سال‌های گذشته در این مناطق اتفاقاتی رخ داد که با تغییر دولت، دولتمردان جدید از آن اتفاقات سخن گفتند. شاید همان اتفاقات مورد اشاره این سوال را پیش بیاورد که سرمایه‌گذاران خارجی با چه اعتمادی در این مناطق مشغول فعالیت شوند؟ این در حالی است که به گفته مسئولان مربوطه هدف ایجاد این مناطق در کشور، ایجاد فرصت‌های جدید شغلی و افزایش صادرات بوده که تحقق این دو هدف در دولت‌های گذشته با ابهاماتی همراه بود. 

هرمز به قشم منگه می‌شود
خبر  این بود، چهارشنبه هفته گذشته 18 تیر ماه، نماینده‌های خانه ملت، در صحن علنی مجلس به کلیات لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم رای دادند.
در ماده واحده این لایحه آمده: به دولت اجازه داده می‌شود جزیره هرمز در خلیج فارس را به عنوان واحد بخش در سازمان تقسیمات کشوری منظور و در آن بخشداری ایجاد و تاسیس کند و بخش هرمز تابع شهرستان قشم استان هرمزگان خواهد بود.  
این لایحه که از طرف دولت یازدهم به مجلس فرستاده شده بود در نهایت با 148 رای موافق، 61 رای مخالف و 14 رای ممتنع از مجموع 236 نماینده حاضر در صحن علنی، رای آورد و کلیات این لایحه مورد تصویب نمایندگان خانه ملت قرار گرفت و بعد از تصویب کلیات، این لایحه جهت بررسی به کمیسیون اقتصادی ارجاع داده شد. 
 
مناطق آزاد یا مناطق فاسد؟
اواخر مهر ماه سال 1392 بود که شهریار مشیری، مدیر عامل جدید سازمان منطقه آزاد قشم از فساد گسترده اقتصادی و سو‌استفاده‌های کلان در این منطقه خبر داد. 
مشیری در گفت‌وگویی با ایرنا گزارش داده بود که اموال و زمین‌های این سازمان در تهران و قشم با قیمت‌های بسیار نازل واگذار شده و تسهیلات کلان بانکی با حداقل مدارک دریافت و در مقابل مطالبات بسیاری وصول نشده است. 
او حتی از اتفاقی عجیب و غیرمنتظره در گفت‌وگوی خود خبر داده و گفته بود: تنها پس از ۲۰ روز از آغاز به کار مدیریت جدید بیش از  چهار گونی چک وصول نشده کشف شده است.
در هر گفت‌وگویی که خبرگزاری‌ها یا روزنامه‌ها با مشیری انجام می‌دادند، پرونده‌های بیشتری از فساد در مناطق آزاد افشا می‌شد و حجم این فسادها بسیار تعجب‌آور بود.
یکی از نمونه‌های جالب در این زمینه، گفت‌وگوی مشیری با روزنامه اعتماد بود که او از جنبه دیگر ابعاد حیرت‌انگیز فساد اقتصادی در قشم صحبت کرد. فسادی که به گفته مشیری حتی تا تهران هم کشیده شده بود و آن هم فروش زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع در تهران بود که قرار بوده برای ساخت مهمان‌سرای ویژه سازمان منطقه آزاد قشم از آن استفاده شود.

مشیری در ادامه آن گفت‌و‌گو در رابطه با این مهمان‌سرا گفته بود: بهای واقعی این زمین ۶۰ میلیارد تومان بوده و دو ماه پیش از خاتمه عمر دولت دهم به شش میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان واگذار شده است. مدیرعامل منطقه آزاد قشم در مثالی دیگر به فردی اشاره کرد که برای خرید کشتی ۵۰ میلیون دلار از بانک‌های منطقه تسهیلات دریافت کرده اما در نهایت مدعی شده کشتی‌ها به سرقت رفته‌اند. او در گفت‌و‌گویش اظهار کرد: کشتی مگر دوچرخه است که به این راحتی دزدیده شود؟ کارخانه‌های سازنده کشتی، سریال کشتی‌ها را دارند و در صورت سرقت یک کشتی، سریال آن اعلام می‌شود، ولی هیچ‌گونه گزارشی از سرقت این شش فروند کشتی وجود ندارد.
مهر ماه سال گذشته، ماه پر خبر و پر حاشیه‌ای برای مناطق آزاد بود. چند روز بعد از گفت‌و‌گوی شهریار مشیری، این بار مهر وارد میدان شد و از قول شهریار مشیری نوشت که اکبر ترکان دستور ویژه‌ای برای پیگیری فساد گسترده در قشم و بازپس‌گیری زمین‌هایی که به طور غیرقانونی واگذار شده صادر کرده است.

این در حالی بود که مدیر عامل جدید منطقه آزاد قشم در بدو ورود خود به این سازمان گفته بود که این منطقه در دولت گذشته به حیات خلوت مقام‌ها و سازمان‌های دولتی برای سوءاستفاده‌های کلان مالی تبدیل شده بود و اکنون مبارزه بی‌امانی علیه فساد آغاز شده است.

مشیری با  بیان این که در تمام دنیا مناطق آزاد برای سرمایه‌گذاری سالم تاسیس می‌شوند، گفت: حالا با این اوضاع و احوالی که منطقه آزاد قشم داشته است، چگونه سرمایه‌گذاران خارجی که عادت به کار شرافتمندانه دارند، سرمایه سالم خود را به این منطقه منتقل می‌کنند؟
همچنین ششم آذرماه بود که اکبر ترکان در بررسی عملکرد 100 روزه مناطق آزاد گفت : رسیدن به نظام اداری صالح و بدون فساد در کنار دستیابی به الگوی چشم انداز ایران سال ۱۴۰۴ نه‌تنها در ۱۰۰ روز نخست فعالیت دولت بلکه همواره در اولویت برنامه‌های این مناطق خواهد بود.
افشاگری فسادها و اتفاقاتی که در دولت گذشته در این منطقه افتاده، در حالی است که مطابق سند چشم انداز سال ۱۴۰۴ قرار است جمهوری اسلامی ایران تا یک دهه‌ دیگر به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه‌ آسیای جنوب غربی که شامل آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشورهای همسایه می‌شود، دست پیدا کند. 

ردپای مشایی در قشم 
در همین حال حسن کامران دستجردی در صحن علنی مجلس که 18 تیر ماه امسال  برگزار شد و دستور کار نمایندگان لایحه الحاق جزیره هرمز به به محدوده منطقه آزاد قشم بود در مخالفت با کلیات این لایحه با یادآوری اینکه بحث توسعه قشم از سال 71 در مجلس مطرح است گفت: به اعتقاد من یک جریان پشت پرده این موضوع را هدایت می‌کند که آن را افشا خواهم کرد.

دستجردی که عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس نهم است  با یادآوری اینکه بار دیگر از طرف مشایی و جریان حاکم اطراف او طرحی آورده شده بود مبنی بر اینکه کل جزیره قشم آزاد شود تصریح کرد: نسبت به این موضوع تذکر دادیم که گفته شد استعلام می‌کنیم و در نهایت همان 300 کیلومتر شمال شرق آزاد شد.
این در حالی است که سازمان منطقه آزاد قشم از تیر ماه سال ۱۳۸۹ تحت مدیریت رضا موسوی بود که با حکم حمید بقایی معاون احمدی‌نژاد به این سمت منصوب شده بود اما این رضا موسوی تیرماه 1390 صندلی مدیریت خود را به اسفندیار حیدری‌پور داد که با روی کار آمدن دولت یازدهم صندلی مدیریت از او گرفته شد.

در سال‌های اخیر علاوه بر منطقه آزاد قشم، برخی مناطق دیگر نیز مشکلات این چنینی داشتند. چهارم تیر ماه سال 90 فارس گزارش داده بود: حجت‌الاسلام مالک‌اژدر شریفی، رئیس دادگستری آذربایجان شرقی گفته است که علیرضا مقیمی مدیرعامل منطقه آزاد ارس توسط مجتمع قضایی کارمندان دولت بازداشت شده و  اتهام مقیمی مالی بوده است.

بر اساس آن گزارش فارس، پیش از این هم محمد شریف ملک‌زاده دبیر کل شورای عالی ایرانیان خارج از کشور و علی‌اصغر پرهیزکار مدیرعامل منطقه آزاد اروند بازداشت شده بودند که این سه نفر از یاران نزدیک اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور به شمار می‌رفتند.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید