پنتاگون:

ایران دانش ساخت موشک قاره پیما را دارد

کدخبر: ۱۰۲۳۱۸
ایران موفق به تولید طیف گسترده‎ای از موشک‎هایی با بُرد کوتاه و متوسط با سوخت مایع از روی مُدل اسکاد شده است.
ایران دانش ساخت موشک قاره پیما را دارد

به گزارش اقتصاد نیوز  به نقل از تحلیل منتشر شده در موسسه بین‎المللی مطالعات راهبردی (IISS)، وزارت دفاع آمریکا در گزارشی که ژانویه 2014 (دی 1392) تهیه کرده و به تازگی منتشر شده است، برآوردهای اطلاعاتی پیشین خود را مورد بازنگری قرار داده است.

بر اساس برآوردهای فوق، ایران سال 2015 می‎تواند موشک قاره پیما بالستیک (ICBM) را آزمایش کند اما «با وجود برنامه موشکی پیشرفته، شرایط کنونی صنعتی، تحقیق و توسعه و دهه‎ها تحریم باعث شده IISS در گزارش راهبردی سال 2010 با عنوان «قابلیت‎های موشک بالستیک ایران» پیش‎بینی کند تا آخر دهه کنونی [میلادی]، تهران قابلیت نظامی ICBM را نداشته باشد.»

محقق این اندیشکده انگلیسی می‎نویسد: «همان طور که در گزارش تفصیلی سال 2010 تشریح داده شده است،  پیشرفته‎ترین موشکهای ایران  با برد متوسط و سوخت جامد «سجیل-2» است که قابلیت حمل کلاهک 750 کیلوگرمی تا فاصله حدوداً 2200 کیلومتری را دارد. هیچ کدام از کشورهایی که هسته‎ای نیستند، موفق به ساخت موشکی با این برد نشده‎اند. اما سجیل-2 هنوز کاملاً آزمایش نشده و به واحدهای نظامی تحویل داده نشده است. آخرین خبری که از آزمایش آن منتشر شده، مربوط به فوریه 2011 است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «ایران دانش و زیرساختِ تولید ICBM را دارد اما بر اساس برآورد IISS، غیر محتمل است که یک ICBM عملیاتیِ ایرانی تا قبل از 2020 ساخته شود. مقامات ایرانی در صحبت‎های خود تاکید کرده‎اند که نمی‎خواهند موشک‎هایی با برد بیشتر از 2200 کیلومتر تولید کنند. حتی اگر ایران تغییری در تصمیمات خود بدهد، تحریم‎ها و کنترل صادرات، باعث دشوار شدنِ دست ‎یابی تهران به منابع مورد وثوق برای سوخت سجیل و دیگر اجزای لازم برای برنامه موشکی می‎شود.»

در پایان خاطر نشان شده است که این تغییر در برآورد، همزمان با مذاکرات 1+5 با ایران بر سر توافق جامع درباره برنامه هسته‎ای در وین در حال انجام است: «آمریکا اصرار دارد که توافق باید شامل برنامه هسته‎ای ایران نیز باشد زیرا قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل از ایران خواسته است تمام فعالیت‎های مرتبط با توسعه موشکهای بالستیک که توانایی حمل سلاح هسته‎ای را دارد، متوقف کند.»

این در حالی است که محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران پس از دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا در نشستی خبری تاکید کرد: «مذاکرات منحصر به بحث هستهای است. ما یک تصمیم گرفتهایم که مذاکرات در موضوع هستهای باشد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید