*بیت الله ستاریان

آینده قیمت مسکن

کدخبر: ۱۰۲۳۳۶
.
آینده قیمت مسکن

رکودی که در حوزه مسکن و در این دوران حاصل شده است، ناشی از رکودهای دوره‌ای هر سال نبوده و بیشتر این رکود مربوط به تغییر دولت و وضعیت سیاسی است که دولت نسبت به روابط خارجی‌اش داشت، برای اینکه تکلیف اقتصادی دولت روشن نبود.

عمده بازار مترصد بود که بداند و ببیند که تکلیف چیست و ثبات برنامه‌ها را بتواند درک کند. در حال حاضر تقریباً خطوط کلی اقتصاد دولت روشن شده است و می‌توان پیش بینی کرد که چه برنامه‌های اقتصادی در طول سال‌های آینده اتفاق خواهد افتاد. به این دلیل تحرکات بازار مسکن شروع شد و مسکن در حال بازگشت به قیمت‌هایی است که باید کسب می‌کرد.

رونق مقوله بعدی است که در آن رخ خواهد داد. همیشه مشکلات عمده‌ای که با رکود مسکن همراه بوده، بحث افت تولید بود. تقریباً می‌توان اشاره کرد که این وضعیت مسبوق به سابقه است. حرکت به سمت رونق بازار مسکن به دلیل گستردگی این صنعت رشد تولید را به همراه خواهد داشت.

پیش‌بینی رونق بازار مسکن از ثبات در شاخص‌های اقتصاد کلان ناشی شده و در حقیقت این ثبات فضای کلی اقتصاد است که بیشترین اثر  را روی بازار مسکن گذارده است.

طبیعی است که در بخش مسکن یک مازاد تقاضای بسیار زیادی داریم و تقریباً می‌توان اشاره کرد کسری بالایی هم در این بخش وجود دارد. برای اینکه تحولی سرانجام یابد، قطعاً افزایش قیمت مسکن را خواهیم داشت. از طرف دیگر رونق معاملات باعث می‌شود گردش پول زیاد‌تر شود و بخش‌های اقتصادی زیادی حرکت کند و کلاً صنعت ساختمان از این رونق بهره‌مند شود. بنابراین این رونق، تولید را افزایش می‌دهد و در ‌‌نهایت باید بتوانیم این کسری عرضه مسکن را به کلی از بین ببریم که در سال‌های آینده دیگر مشکل مسکن چالش اصلی دولت و جامعه نباشد.

دلیل اصلی مبنی بر افزایش قیمت مسکن کمبود عرضه و مازاد تقاضا در این بخش است. یک بخشی این متقاضیان مترصد ثبات در بازار بودند، بخش دیگر، مشکل از نقطه نظر نقدینگی دارند که به شکل موثری جلوه نمی‌کردند و بیشتر به شکل تقاضای معلق بودند. متقاضایان معلق به محض اینکه اقتصاد وارد دوره رونق شود وارد بخش مسکن می‌شوند و دقیقا تقاضای موثر شکل می‌گیرد.

چون در بخش مسکن کسری بسیار بالایی داریم و این به معنای این است که دولت باید همیشه به این کسری عرضه توجه کند، افزایش قیمت مسکن همواره از شاخص عمومی قیمت کالا‌ها و خدمات بیشتر بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید