در پی تمدید توافق ژنو اعلام شد

تعلیق تحریم های آمریکا و اروپا تا سوم آذر

کدخبر: ۱۰۲۳۹۹
در پی توافق دیپلمات های ارشد ایران و گروه 1+5 بر تمدید توافقنامه ژنو تا سوم آذرماه، آمریکا و اتحادیه اروپا تعلیق بخشی از تحریم های اقتصادی علیه ایران را تا چهار ماه دیگر تمدید کردند.
تعلیق تحریم های آمریکا و اروپا تا سوم آذر

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم، شورای اتحادیه اروپا و وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیههای جداگانه اعلام کردند که تعلیق بخشی از تحریم‌های اقتصادی و تجاری علیه ایران را تا ۲۴ نوامبر (سوم آذرماه) تمدید میکنند.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، «روز 19 جولای، شش قدرت جهانی و ایران تایید کردند که آنها تعهدات خود بر اساس برنامه اقدام مشترک را ادامه خواهند داد و بر این اساس دولت آمریکا کاهش تحریم‌ها بر اساس برنامه اقدام مشترک را تا 24 نوامبر 2014 تمدید کرد. تمدید کاهش تحریم‌ها از 21 جولای اجرایی شده است.»

شورای اتحادیه اروپا هم اعلام کرد: کشورهای عضو این اتحادیه تصمیم گرفتند تا تعلیق تحریم‌های اقتصادی و تجاری علیه ایران را تا ۲۴ نوامبر تمدید کنند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران جمعه شب و در پایان مذاکرات هسته‌ای، در کنفرانس خبری که با حضور «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد، گفت: به همراه وزرای خارجه دیگر تصمیم گرفتیم اجرای برنامه اقدام مشترک را تا 24 نوامبر 2014 ادامه دهیم. ایران و 1+5 تاکید می‌کنند که اجرای همه تعهداتشان را کارآمد و به موقع ادامه می‌دهند.

تحریم‌هایی که بر اساس توافقنامه ژنو می‌بایست کاهش یابد تحریم‌هایی در رابطه با پوشش بیمه و حمل و نقل محموله‌های نفت ایران ، مقررات تحریمی بر واردات، خرید یا حمل و نقل محصولات پتروشیمی ایران، ممنوعیت تجارت طلا و فلزهای گران‌بها با دولت ایران، هیات‌های عمومی، بانک مرکزی ایران یا افراد و نهادهای خصوصی بود و همچنین مبادلات بشردوستانه با ایران نیز می‌بایست تسهیل شود.

از دیگر موارد این توافق، ثابت ماندن میزان صادرات نفت ایران به میزان متوسط صادرات پایان سال 2013 بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید