در گفت وگو با اقتصادنیوز عنوان شد:

تعطیلی نیمی از جایگاه های سوخت

کدخبر: ۱۰۲۴۱۷
در حالی که به نظر می رسید اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، در توسعه جایگاه های سوخت تاثیر داشته باشد، رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت معتقد است که بیش از نیمی از جایگاه های تهران تعطیل شده اند و تنها راهکار، اجرای نظام حق العمل کاری است.
تعطیلی نیمی از جایگاه های سوخت

بیژن حاج محمدرضا در گفت‌وگو با «اقتصادنیوز» در خصوص وضعیت جایگاه‌های سوخت تهران عنوان کرد: در محدوده‌ شرق تا غرب تهران، 18 جایگاه غیردولتی سوخت به صورت تعطیل درآمده‌اند و این در حالی است که این جایگاه‌ها سالم هستند.

وی تاکید کرد: در کل تهران، 34 جایگاه شرکتی وجود دارد که تنها سه یا چهار جایگاه دولتی هستند و بقیه از سوی دولت به بخش غیردولتی واگذار شده‌اند.

حاج محمدرضا معتقد است که تا زمانی که یک تحول اساسی با اجرای نظام حق‌العمل‌کاری صورت نگیرد، نمی‌توان انتظار رشد سرمایه‌گذاری در این بخش را داشت.

رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت همچنین به این مسئله اشاره کرد که به دلیل اجرا نشدن نظام حق‌العمل کاری، درخواست بررسی به مجلس ارائه شده و این مسئله در حال پیگیری است.

وی با گله از اینکه هزینه نگاه‌داری جایگاه‌ها به طور کامل پرداخت نمی‌شود، هزینه برآوردی اداره هر یک جایگاه را در حدود 240 میلیون تومان عنوان کرد.

آن‌طور که حاج محمدرضا عنوان کرده، قانون حق‌العمل کاری در قانون بودجه سال 92 عنوان شده بود اما حتی با وارد شدن به سال 93 نیز، خبری از اجرای آن نیست.

وی در عین حال عنوان کرد: کارمزدی که شرکت پالایش و پخش تعیین کرده در حدود پنج تا شش تومان است و این در حالی است که این میزان باید 30 تا 35 تومان باشد.

تداوم اختلاف‌ها میان شرکت پالایش و پخش و جایگاه‌داران سوخت در حالی است که در اواخر سال 91، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از تصویب طرح حق العمل کاری جایگاه‌های عرضه سوخت خبر داده بود که بر این اساس، باید از ابتدای سال گذشته اجرایی می‌شد.

با این حال، اواسط سال گذشته بود که عنوان شد اجرای این طرح نیاز به مصوبه شورای اقتصاد دارد. این درست همان چیزی است که رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت نیز به آن اشاره کرده و معتقد است که عددی که شورای اقتصاد به تصویب رسانده، منصفانه نیست.

از سوی دیگر نیز مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مرداد ماه سال قبل با تاکید بر این که فرمول پیشنهادی حق‌العمل کاری جایگاه‌داران برای بررسی در شورای اقتصاد در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تهیه و به این شورا ارسال شده است، عنوان کرد که با تصویب این فرمول پیشنهادی در شورای اقتصاد و ابلاغ آن به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، قانون پرداخت حق‌العمل جایگاه‌داران اجرایی خواهد شد.

هرچند که با گذشت یک سال از این صحبت، هنوز هم جایگاه‌داران در انتظار حل و فصل اختلافات خود با شرکت پالایش و پخش هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید