با اتخاذ تمهیدات مسوولان بورس و مسکن

آیا ریزش قیمت اوراق مسکن رقم می خورد؟

کدخبر: ۱۰۲۵۳۰
وقتی تقاضای سفته بازی در ماه گذشته به افزایش قیمت اوراق تسهیلات خرید مسکن دامن زد، نه تنها به یکباره قیمت این اوراق به حدود 100 هزارتومان در معاملات فرابورس رسید بلکه نگرانی ها از ایجاد بازار سیاه را افزایش داد.
آیا ریزش قیمت اوراق مسکن رقم می خورد؟

به گزارش اقتصاد نیوز، در سال گذشته هنگامیکه اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس عرضه شد قیمت هر برگ اوراق در حدود 35 هزار تومان بود اما به تدریج با اقبال بازار با رشد مواجه شد و در حال حاضر به نزدیک 100 هزار تومان رسیده است.

جذابیت سوددهی اوراق «تسه» در یکسال گذشته باعث شد تا پای دلالان به بازار فرابورس باز شود. این درحالی بود اوراق تسهیلات خرید مسکن به این علت در فرابورس عرضه شد تا دلالان نتوانند از خرید و فروش این اوراق نفع ببرند و با ایجاد تقاضای سفته بازی قیمت این اوراق را بالا ببرند.

افزایش قیمت تسه ها در حالی بود که با وجود رکود در بازار مسکن با اقبال مواجه شدند چراکه خبرهای مبنی بر افزایش میزان سقف وام مسکن و کاهش عرضه‌ اوراق باعث شد تا به یکبار قیمت این اوراق تا 150 درصد افزایش یابد.

اگرچه مدیران فرابورسی هرگونه سفته بازی در بازار اوراق مسکن را رد کرده اند و می گویند افزایش تقاضا باعث رشد قیمت این اوراق شده است اما به تازگی با مدیران بخش مسکن و بانکی بر سر یک میز نشسته اند به منظور ایجاد تعادل در قیمت اوراق تسهیلات مسکن تمهیداتی را اندیشیده اند.

البته بنابر آنچه خبرگزاری ها منتشر کرده اند در جلسه مذکور سازمان بورس، بانک مسکن، شورای‌عالی بورس و فرابورس متفق‌القول بر این عقیده بودند که نوسانات اوراق تسهیلات مسکن ناشی از افزایش تقاضا در بازار این اوراق بوده و ربطی به سفته بازی یا نوسان‌گیری ندارد، چرا که با اعمال محدودیت فروش اوراق تا 2 ماه پس از خرید و کاهش جذابیت این اوراق برای نوسان‌گیران، روند افزایشی قیمت‌ها همچنان تداوم داشته و همین امر افزایش تقاضا در این بازار را نشان می‌دهد.

با این حال به گفته هامونی مدیرعامل فرابورس انتشار مستقیم اوراق «تسه» به پشتوانه مطالبات بانک مسکن یکی از تصمیمات گرفته شده برای ایجاد تعادل در قیمت اوراق تسهیلات مسکن است.

او خبر داده است که این طرح که منجر به افزایش عرضه اوراق می‌شود، پس از بررسی‌های بانک مسکن و با هماهنگی بانک مرکزی و سازمان بورس و همچنین پیگیری‌های فرابورس ایران به زودی اجرایی خواهد شد. همچنین مدیرعامل فرابورس از راه‌اندازی صندوقی با درآمد ثابت به منظور بازارگردانی اوراق تسهیلات مسکن خبرداده است .

گویا این صندوق قرار است با سود تضمین شده ضمن تجهیز منابع خود از طریق جمع‌آوری سرمایه‌های سرمایه‌گذاران، در بانک مسکن سپرده‌گذاری کرده و امتیاز تسهیلات مسکن ناشی از این سپرده‌گذاری را در بازار فرابورس عرضه کند.

از سوی دیگر مقرر شده است که سازمان بورس برای سرعت بخشیدن به تجهیز منابع بانک مسکن و افزایش قدرت اعطای وام توسط این بانک ظرف چند روز آینده بخشنامه‌ای را صادر خواهد کرد که طی آن تمامی صندوق‌های با درآمد ثابت که پیش از این مجوز گرفته‌اند، مجاز خواهند بود تا منابعشان را در بانک مسکن سپرده‌گذاری کرده و بخشی از پرتفوی خود را به فروش اوراق تسهیلات مسکن که ناشی از این سپرده‌گذاری در بانک مسکن است اختصاص دهند.

اما اتخاذ این تمهیدات در حالی است که اما و اگرهای مختلفی در بازار پیرامون اوراق تسه مطرح شده و حتی شایعه شده است که انتشار خبرهایی مبنی بر افزایش تسهیلات بخش مسکن منجر به افزایش قیمت این اوراق شده است.

 این درحالی است که مدیران بازار سرمایه این موضوع را رد کرده اند و گفته اند که وام‌هایی که اخیرا بیان شده قرار است تا 80 میلیون در بخش مسکن ارایه ‌شود، اصلا ربطی به اوراق تسهیلات مسکن ندارد و این اخبار مربوط به طرح جدیدی با عنوان صندوق پس‌انداز خرید مسکن است. از سوی دیگر در حال حاضر تصمیمی برای افزایش سقف تسهیلات مسکن وجود ندارد.

به هرشکل باید منتظر ماند در روزهای آتی اتخاذ اینگونه تمهیدات چه تاثیری بر بازار اوراق تسه خواهد داشت؛ آیا منجر به شکسته شدن قیمت آنها خواهد شد یا خیر؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید