رئیس کل بانک مرکزی خبر داد:

پرونده های درشت بانکی در اختیار رئیس قوه قضا

کدخبر: ۱۰۲۹۰۲
رئیس کل بانک مرکزی از فرستاده شدن درشت ترین پرونده های بانکی برای رئیس قوه قضائیه خبر داد.
پرونده های درشت بانکی در اختیار رئیس قوه قضا

به گزارش «اقتصادنیوز»، رئیس کل بانک مرکزی به تازگی از معرفی پرونده‌های درشت بانکی و ارسال گزارش محرمانه به قوه قضائیه درحالی خبر داده که همچنان مطالبات معوق بانکی از مهمترین چالش‌های نظام پولی و بانکی کشور است.

بلاتکلیفی بانک‌ها در بازپس‌گیری مطالبات معوق در سال‌های اخیر باعث شده تا این مساله بر توان بانک‌ها در پرداخت تسهیلات بانکی تاثیر گذاشته است. چرا که به زعم برخی کارشناسان اقتصادی کمبود نقدینگی یکی از چالش‌های اساسی بانک‌های کشور است که کلید گشایش آن بازگشت مطالبات معوق بانکی است.

از نگاه برخی کارشناسان اقتصادی اگر دولت می‌خواهد مشکلات اقتصادی را حل کند و از رکود خارج شود باید مطالبات معوق را به‌هر طریقی باز پس بگیرد. به زعم آنها بانک‌ها بنگاه‌های اقتصادی هستند و دولت باید عزم جدی در پس گرفتن بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق داشته باشد.

هرچند با آغاز به‌کار دولت یازدهم گام‌های جدی در زمینه پیگیری مطالبات معوق برداشته شده  و دولت نیز لیست بدهکاران بانکی را برای مقامات قضایی ارسال کرده است اما هنوز بانک‌ها بلاتکلیف هستند و مشخص نیست چه زمانی مطالبات معوق را وصول خواهند کرد.

به‌هرشکل رئیس کل بانک مرکزی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری یک شنبه شب بر پیگیری این مساله تاکید کرده و گفته است: یکی از روش‌های افزایش توان تسهیلات بانک‌ها تمرکز روی مطالبات لاوصول و غیرجاری است. حدود 85 هزار میلیارد تومان از تسهیلات نظام بانکی لاوصول مانده است که سررسید آن سپری و قفل شده‌اند.

سیف ادامه داد: روشی که ما برای رسیدن به نتیجه در پیش گرفتیم بررسی این مطالبات است؛ به گونه‌ای که بخشی از آنها لزوما سوء‌جریان نبوده و می‌تواند به علت نوسانات شدید نرخ ارز یا مشکلاتی باشد که از ناحیه تحریم ایجاد شده است.

به گفته او، از چند ماه قبل کمیته‌ای در تک‌تک بانک‌ها شکل گرفت و یکی از حساس‌ترین کارها طبقه‌بندی این پرونده‌ها و علت‌یابی آنها است، اخیرا هم ریاست قوه قضائیه دستور تشکیل یک مجتمع تخصصی را داده‌اند که می‌تواند به وصول مطالبات نظام بانکی سرعت بدهد.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: مشتریانی هستند که می‌توانند با مقرراتی که ما وضع کردیم مطالباتشان لاوصول و کارشان قفل شود، از این رو بانک باید از آنها دعوت کند تا در صورت داشتن توجیه اقتصادی تسهیلات جدیدی به آنها برای به حرکت درآوردن خط تولید اعطا و آنها بتوانند دیون خود را بازپرداخت کنند.

سیف تصریح کرد:‌ یکی از دستاوردهای این کمیته‌ها گزارشی بود که به صورت محرمانه برای ریاست قوه قضائیه مبنی بر درشت‌ترین پرونده‌هایی که الان در مرجع قضایی هست، فرستاده شد، از این رو کار شروع شده و همه اینها منجر به این خواهد شد که توان 240 هزار میلیارد تومانی بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به 280 هزار میلیارد تومان برسد،‌ یعنی پیش‌بینی می‌کنیم 40 هزار میلیارد تومان منبع جدید ایجاد شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید