۱۳۰۰ هکتار از مراتع گلستان سوخت

کدخبر: ۱۰۵۲۳۴
مدیرکل اداره محیط زیست استان گلستان گفت: در شش ماهه نخست امسال هشت آتش سوزی بزرگ در بیش از ۱۳۰۰هکتار از مناطق جنگلی و مرتعی پارک ملی گلستان رخ داده است.
۱۳۰۰ هکتار از مراتع گلستان سوخت

ایلنا نوشت:

اسماعیل مهاجر با اعلام این خبر، افزود: دو عامل مهم در وقوع این آتش سوزی‌ها موثر بودند که اولین و مهم‌ترین آن ایجادآتش سوزی توسط شکارچیان برای انجام شکار بود.

وی ادامه داد: همزمان با رخداد آتش سوزی‌های بزرگ در این پارک ملی شکارهای بزرگی نیز انجام شده، که لاشه حیوانات کشف شده در منزل شکارچیان، گواه این مدعا است.

مدیرکل اداره محیط زیست استان گلستان تصریح کرد: سیاست دولت دهم این گونه بود که با تخلفات محیط زیستی و شکار غیر مجاز با مدارا رفتار شود، بنابراین پس از آغاز کار دولت یازدهم و رویکرد جدیدی که سازمان حفاظت محیط زیست در مقابله با شکار و تخلفات زیست محیطی انجام داد؛ سبب شد که شکارچیان به راحتی ممنوعیت‌ها را قبول نکند و به این شکل با آن مقابله کنند.

وی در مورد دومین عامل این آتش سوزی‌ها اظهار کرد: جاده‌ای که از قلب پارک ملی گلستان می‌گذرد و تغییر فرهنگ سفر در میان مردم سبب شده که بسیاری از مسافران به پارک ملی گلستان بیایند و در آنجا آتش برپا کنند، که همین آتش کوچک در برخی موارد منجر به آتش سوزی فراگیری می‌شود.

مهاجر با گفت: درگذشته گاردریل‌هایی مناطق مجاز برای عبور و مرور و اسکان مسافران را از دیگر بخش‌ها متمایز می‌کرد بنابراین مسافران نمی‌توانستند که با اتومبیل‌های شخصی به تمامی نقاط ورود کنند اما در سیلی که سال ۱۳۸۰ آمد، تمام گاردریل‌ها و تابلوهای راهنما پارک از جا کنده شد.

وی افزود: در سال ۱۳۸۱ تفاهم نامه‌ای میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت راه مسکن وشهر سازی منعقد شد که براساس آن این وزارتخانه تنها در صورتی قادر به ترمیم مجدد جاده خواهد بود، که تمام گاردریل‌های کنده شده را مجددا در اطراف جاده نصب کنند که این اتفاق هنوز بعد از ۱۲ سال انجام نشده است.

مدیرکل اداره محیط زیست استان گلستان ادامه داد: البته برای خروج جاده اصلی از میان پارک ملی تاکنون دو مصوبه به تصویب رسیده است که رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و دیگر مسئولان در پی تامین اعتبار برای این پروژه هستند.

وی در پایان در مورد اقدامات انجام شده برای بهبود وضعیت اطفای حریق در این منطقه گفت: در تعاملات میان استانداری و اداره محیط زیست استان گلستان حدود دو هفته پیش مبلغ ۴۰ میلیارد تومان برای تهیه، نصب و راه اندازی وسایل اطفای حریق از جمله بالگرد در پارک ملی گلستان تصویب شد که اگر این مبلغ تامین شود اثرات بسیار مثبتی را بر جای خواهد گذاشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید