گزارش اقتصاد نیوز از بازار خرید و فروش جواهر در اینستاگرام

حراج جواهر با عکس‌های فریبنده تبلیغاتی در فضای مجازی

کدخبر: ۱۱۰۶۹۰
به گفته یک فروشنده طلا وجواهر در اینستاگرام قیمت اغلب جواهراتی در فضای مجازی از محدوده قیمتی ۳۰۰ هزار تومان تا 100 میلیون تومان متغیر هستند و این موضوع نشات گرفته از جذب مخاطبان مختلف است.
حراج جواهر با عکس‌های فریبنده تبلیغاتی در فضای مجازی
امیرحسین لواسانی:

در چند سال گذشته تمام فعالیت‌های آدمی درگیر پیشرفت علم و تکنولوژی قرار گرفته است، در زمان حال تکنولوژی به قدری خود را به زندگی آدمی تحمیل کرده که ارتباط‌های حضوری حتی با خانواده جای خود را به ارتباطات مجازی داده است، حال که زندگی آدمی بسیار با فضای مجازی درگیر شده است فعالان اقتصادی در راستای آنکه از ارتقاع تکنولوزی عقب نمانند ناخواسته و برای نگه داشتن مشتریان گذشته و جذب مشتریان جدید روی به ارتباطات نوین و به روز آورده‌اند. 

 
در سالهای اخیر برنامه‌های متنوعی در دل فضای مجازی همچون وایبر، فیس بوک، اینستاگرام و... توانسته‌اند جایگاه مناسبی از آن خود کنند، جایگاه این برنامه‌های ارتباطی آنقدر تاثیرگذار است که توجه طبقات مختلف از کسبه را به خود جلب کرده است. 
 
ارزش جواهرات در اینستاگرام 
با امکان سهیم کردن عکس با دیگران به خصوص دوستان در فضای اینستاگرام کسبه در چند ماه گذشته به فکر آن افتاده‌اند تا کالاهای خود را در این فضای مجازی به نمایش بگذارند. کسب و کاری که در اینستاگرام سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده، فروشندگان طلا و جواهر است. 
 
طلا و جواهر به خودی خود دارای مخاطبان بسیاری است و در جامعه امروز از استقبال خوبی برخوردار است، در صفحات اینستاگرام فروشنده با سهیم کردن عکس خود با دیگران و ارائه اطلاعات متنوع همچون وزن کار، ارزش ریالی، کیفیت تولید و سنگ‌های استفاده شده در آن کالای خود را تبلیغ و به دنبال جذب مشتری است. 
 
با گشت و گذار در بین صفحات فروشگاه‌های طلا این حس دریافت می‌شود که اکثرا بهترین کارهای خود که قیمت قابل توجهی دارد را به نمایش می‌گذارند. نکته قابل توجه در عکس‌ها عدم نمایش آنچنانی فضای فروشگاه بوده و عکس‌ها در فضای آتلیه گرفته شده که عکس‌ها از هنر فتوشاپ نیز بی‌نصیب نمانده است. 
 
فضای مجازی بستری مناسب برای تبلیغات
در قسمت معرفی برخی از صفحات فروشگاه‌های طلا شماره تماس اعلام شده، در تماس تلفنی «اقتصاد نیوز» با مسوول یکی از این صفحات و فروشگاه مرتبط با آن پسری جوان در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا اینستاگرام را برای تبلیغ خود برگزیده‌اید، گفت: در چند وقت اخیر خرید و انتخاب‌های اینترنی نقش بسیار مهمی را در کسب و کار ایفا می‌کند و من به شخصه پوشاک خود را از طریق اینترنت خریداری می‌کنم. 
 
واثقی با بیان اینکه حدود ۱۰درصد از مشتریان از طریق تبلیغات فضای مجازی جذب شده‌اند، ادامه داد: با نگاه به خرید و تبلیغات اینترنتی، تبلیغات مغازه را به این سمت و سو سوق دادم. 
 
این طلا فروش در بازار بزرگ تهران خاطرنشان کرد: خرید و فروش طلا که از طریق تبلیغات اینترنتی است در مغازه و کاملا حضوری صورت می‌گیرد و نمی‌توان گفت این موضوع به دلیل عدم اعتماد دو طرف است. 
 
وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه انتخاب عکس‌ها از چه طریقی صورت می‌گیرد، بیان کرد: انتخاب عکس‌ها از سوی عکاس انجام می‌گیرد که قیمت و ظاهر آنچنان ملاک نیست زیرا باید دایره مخاطبان بسیار باز باشد. 
 
واثقی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا تمام عکس‌ها از هنر فتوشاپ و فضای آتلیه برخوردار است، افزود: به دلیل نور‌پردازی و استفاده تمام از امکانات عکاسی حرفه‌ای، عکاسی در آتلیه انجام می‌گیرد. 
 
فضای مجازی در دست مخاطب است
در همین رابطه فردی دیگر که کار تبلیغات در فضای مجازی را به شدت حرفه‌ای دنبال می‌کند در گفت‌و‌گو با «اقتصادنیوز» گفت: انتخاب اینستاگرام و فضای مجازی به آن دلیل بوده است که مخاطب نیاز به صرف هزینه ندارد و به راحتی فضای مجازی و اینستاگرام در اختیار افراد بسیاری است. 
 
علاقبند ادامه داد: تبلیغات در فضای مجازی به شدت تاثیرگذار بوده و توانسته مشتری از کشورهای دیگر را جذب کند، اما نباید فراموش کرد نوع کار به خودی خود جذب مشتری را به همراه دارد. 
 
وی با تاکید بر اینکه کار‌ها تماما تولید داخل است، افزود: جنس کار طلا و رفتارهای اجتماعی مردم ایران به گونه‌ای است که فروش اینترنتی در آن بی‌معنا است. 
 
این فروشنده طلا یادآور شد: کارهای معرفی شده در فضای مجازی از محدوده قیمت ۳۰۰ هزار تومان تا100 میلیون تومان متغیر هستند و این موضوع نشات گرفته از جذب مخاطبان مختلف است. 
 
علاقبند در پاسخ به این سوال که چرا برای تبلیغات و عکاسی از فضای مغازه استفاده نشده است، گفت: به دلیل آن که به دنبال ارائه کار حرفه‌ای هستیم از آتلیه و امکانات ان استفاده شده است. 

300 هزار تومان حداقل قیمت پروژه های عکاسی برای تبلیغات جواهرات
در سوی دیگر تبلیغات در فضای مجازی عکاسان حضور دارند، از این رو یک عکاس در گفت‌و‌گو با «اقتصاد نیوز» گفت: فعالیت عکاسی رشته تبلیغات بر دو روال پروژه‌ای و فریمی صورت می‌گیرد که انتخاب هر کدام از روال‌ها به نوع کار بستگی دارد. 
 
فرزاد حمزه، اظهار کرد: هزینه عکاسی تبلیغات به روال پروژه‌ای با موضوع جواهرات از ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰هزار تومان شروع می شود و قیمت های بالاتری هم برحسب شرایط آن پروژه وجود دارد. 
 
فایل عکس به مشتری داده می‌شود
او در پاسخ به این سوال که در روش تبلیغات فضای مجازی نیاز به فایل عکس است، برای ارائه فایل چه تصمیم گیری صورت می‌گیرد، بیان کرد: به دلیل آنکه کار در فضای مجازی اینستاگرام قرار می‌گیرد رزولوشن کار کمی پایین باشد ایرادی ندارد و این برنامه قابلیت زوم ندارد از این رو خروجی عکاسی با کاهش اندک کیفیت در اختیار مشتری قرار داده می‌شود. 
 
جواهرات اینستاگرام گران است
تمام این زحمات برای تبلیغات در راستای معرفی و جذب مشتری است از این رو «اقتصاد نیوز» به گفت‌و‌گو با برخی از مشتریان بازار جواهر پرداخت. در این باره خانمی ۲۵ ساله در رابطه با تبلیغات و خرید طلا و جواهر  با اشاره به اینکه بسیار دوست دارد طلا و جواهر معرفی شده در اینستاگرام را بخرد، گفت: در فضای مجازی جواهرات گرانتری معرفی و تبلیغ می شوند و این موضوع شاید نشات گرفته از کیفیت و زیبایی بسیار کار باشد. 
 
او با تاکید بر اینکه اکثر تبلیغات برپایه کارهای جواهر است و این نیز دلیلی بر گرانی آن‌ها است، خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه احتمال می‌دهم قدرت خرید طلاهای معرفی شده را در فضای مجازی نداشته باشم به فروشگاه آن مراجعه نمی‌کنم اما این در حالی است که اکثر خانم‌ها می‌گویند به مغازه سر بزنیم برای دیدن که نباید پولی پرداخت کرد. 
 
این خانم گفت: یک رینگ خیلی ساده همراه با نگین به قیمت یک میلیون تومان در فضای مجازی معرفی شده بود که احتمال می‌دهم ارزان‌ترین طلا در فضای مجازی به جز طلاهای ریز همچون آویز ساعت باشد. 
 
طلا را از آشنا خرید می‌کنم
خانمی دیگر که برای گشت و گذار به بازار تهران آمده بود به «اقتصاد نیوز» گفت: هیچ‌گاه از مغازه‌های طلافروشی به شخصه خرید نکرده‌ام و ترجیح می‌دهم با برداشت از طرح طلا آن را به آشنای خود که در این صنف فعال است سفارش دهم. 
 
وی ادامه داد: هیچ اعتمادی به تبلیغات فضای مجازی ندارم و شاید مغازه را تنها برای همین تبلیغات به مدت محدود اجاره کرده باشند. 
 
تبلیغات منعی ندارد اما فروش اینترنتی نه
در رابطه با تبلیغات رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تهران گفت: تبلیغات هیچ ایرادی ندارد اما برای فروش اینترنتی باید از وزارت بازرگانی اجازه دریافت شود. 
 
محمد کشتی آرای در گفت‌و‌گو با «اقتصاد نیوز» اظهار کرد: در قانون هیچ منعی برای تبلیغات از سوی اصناف وجود ندارد اما فروش کالا از طریق اینترنتی نیاز به اجازه وزارت بازرگانی دارد. 
 
بهرشکل با توجه به اقبال مشتریان نسبت به خرید و فروش اینترنتی در شبکه های چون اینستاگرام اما گاها سو استفاده های در قالب تبلیغات در فروش کالاهای چون طلا و جواهر شده است که لازم خریداران به مسایلی چون متعبر بودن و مجوز داشتن گالری ها و فروشگاههایی که در این زمینه فعالیت می کنند توجه داشته باشند. 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید