پرجمعیت‌ترین کشور جهان درگیر آلودگی غذایی

نیمی از غذاهای چینی ناسالم‌ است / احتمال آلودگی در غذاهای صادراتی چین

کدخبر: ۱۱۱۶۲۸
در سال 2014 میلادی 48 درصد از مواد غذایی آزمایش شده در چین نا سالم بوده اند. دلیل این مساله آلودگی آبهای زیر زمینی و آبهای استفاده شده برای آبیاری و مدیریت نادرست زباله ها در این کشور اعلام شده است.
نیمی از غذاهای چینی ناسالم‌ است / احتمال آلودگی در غذاهای صادراتی چین

به گزارش اقتصادنیوز، آلودگی مواد غذایی در کشور چین به یک معضل بزرگ اقتصادی و اجتماعیدر این کشور تبدیل شده است. «سباستین بروتو» مدیرعامل شرکت بازرسی مواد غذایی در آسیا (asiainspector) می‌گوید: امنیت غذایی از مهمترین مسایل دراقتصاد هر کشور است و مطالعات ما نشان می‌دهد بالغ بر 48 درصد از مواد غذایی به خصوص میوه و سبزی ها در کشور چین آلوده هستند. این در حالی است که مواد غذایی مذکور منبع اصلی غذایی در کشورهای آسیایی را به خود اختصاص می دهند .

بروتو در مصاحبه‌ای با بلومبرگ می گوید: دلیل اصلی آلودگی مواد غذایی در چین استفاده زیاد از کودهای شیمیایی و آبهای آلوده برای آبیاری محصولات کشاورزی و باغی است. او آلوده بودن آبهای زیر زمینی را ازدیگر عوامل بسیار مهم و اثر گذار در این حوزه می داند و معتقد است ارتقای کیفی آب و محصولات کشاورزی کلید افزایش امنیت غذایی مردم است.

مطالعات نشان می دهد 60 درصد از آبهای زیر زمینی در چین آلوده هستند و این آبها برای آبیاری محصولات کشاورزی استفاده می‌شود که در نهایت غذای مردم را آلوده می‌کند  از طرف دیگر یک دهم زمین های کشاورزی در کشور چین تحت تاثیر آلاینده ها فلزی قرار دارند و محصولی که در این زمینها کشت می شود هم آلوده است.

این کارشناس بر این باور است: مدیریت نادرست زباله ها در چین و عدم بازیافت صحیح و اصولی و جمع آوری مناسب و به موقع آن سبب آلوده شدن آبهای زیرزمینی شده است. از دیگر مشکلاتی که باعث آسیب دیدن امنیت غذایی مردم می شود این است که مدیران ارشد شرکتهای تولید کننده مواد غذایی اطلاع کافی در مورد نحوه از میان بردن آلودگی های مواد غذایی ندارند. آنها در مورد آلودگی های غذایی و نحوه استریل کردن و یا حتی نحوه درست بسته بندی به گونه ای که آلودگی وارد مواد غذایی فراوری‌شده نشود را نمی دانند و همین مساله باعث می شود تا آلودگی در بخش بزرگی از مواد غذایی مصرفی مردم چین دیده شود.

این آسیب غذایی می تواند از طریق صادرات محصولات غذایی به ساکنان دیگر کشورهای دنیا هم برسد. به عنوان مثال چین بزرگترین صادر کننده پیتزا در دنیا است و این آلودگی‌هایی که در مواد غذایی چینی وجود دارد می تواند در پیتزاهای صادراتی چین هم مشاهده شود و در مردم دیگر کشورهای دنیا را هم درگیر کند.

نکته مهم این است که از بین بالغ بر 5000 شرکت فعال در حوزه غذایی در چین و یا 5000 واحد دارای پروانه فعالیت درحوزه غذایی تنها 0.3 درصد دارای تاییدیه سلامت غذایی هستند و نظارت بر نحوه کار آنها و کنترل کیفی محصولات آنها انجام می شود؛ این در حالی است که در آمریکای شمالی و در اروپا بالغ بر 97 درصد شرکتهای فعال در این حوزه دارای تاییدیه ها و استانداردهای لازم هستند.

وی بر اهمیت ارتقای سطح سلامت غذایی در چین تاکید کرد و افزود: «ارتقای سطح سلامت غذایی در کشور چین می تواند بهبود استانداردهای غذایی در دنیا را به همراه داشته باشد. ضمن اینکه چین بالغ بر 1.4 میلیارد نفر را در خود جای داده است و آسیب دیدن این عده زیاد در نتیجه آلودگی های غذایی و زیست محیطی می تواند موتور رشد اقتصادی دومین اقتصاد دنیا را از حرکت باز ایستاند.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید