دبیر انجمن انبوه‎سازان استان تهران مطرح کرد

پیش‌بینی کاهش قیمت ملک در بهار 94

کدخبر: ۱۱۱۷۵۷
دبیر انجمن انبوه‎سازان مسکن استان تهران، بازار مسکن در بهار سال آینده را ادامه بازار امسال پیش‎بینی کرد و گفت: ممکن است به دلیل این رکود حتی قیمت مسکن تا اندازه‎ای کاهشی شود. 
پیش‌بینی کاهش قیمت ملک در بهار 94

علیرضا قهاری در گفت گو با اقتصاد نیوز اظهار کرد: به نظر می‎رسد بازار مسکن در ماه پایانی سال و بهار سال آینده روند گذشته خود را پیش گیرد و تغییری در آن رخ ندهد.

به گفته وی، ممکن است در سه ماه پیش رو (اسفند، فروردین و اردیبهشت) سازندگان برای تامین هزینه‎های ساخت، قیمت‎ها را کاهش دهند تا معامله صورت گیرد.

قهاری افزود: قیمت مسکن در سال 94 افزایش نخواهد داشت؛ چرا که باید ابتدا عرضه و تقاضای موثر ایجاد شود. این درحالی است که در حال حاضر عرضه موثر وجود دارد و باید برای مناسب شدن وزنه بازار تقاضای موثر هم ایجاد شود.

وی گفت: تقاضای موثر به معنی معامله قطعی است و در حال حاضر عرضه یعنی واحدهای مسکونی آماده ارائه در بازار موجود است،‌ که این واحدهای منتظر تقاضای موثر هستند.

دبیر انجمن انبوه‎سازان مسکن استان تهران با بیان اینکه در وضعیت رکودی بازار مسکن عده‎ای از فروشندگان دست به عصا مانده‎اند و نمی توانند واحدهای مسکونی خود را به قیمت بالا به فروش برسانند، گفت: این افراد در سال جدید برای رسیدن به پولی که بابت ساخت هزینه کردند، سعی دارند واحدهای مسکونی خود را با کاهش قیمت به فروش برسانند.

وی تاکید کرد: در شرایط رکود مسکن طی دوسال گذشته دولت نیز مقصر بوده است، به گونه‎ای که گاهی با دخالت نکردن در زمینه قیمت گذاری و گاهی در بخش تسهیلات بانکی عملا این بازار را به حال خود رها کرده است.

قهاری گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که در این مدت گریبان مسکن را گرفت، اتفاقات سیاسی و اقتصادی حول کشور بود، به گونه‎ای که انگار مسکن درگیر جو و سردرگمی‎های بازار شد.

وی تصریح کرد: افزایش نرخ حامل‎های انرژی، نوسانات قیمت نفت و بسیاری عوامل در رکود این بازار تاثیر گذار شد و مسکن را برای دوسال پیاپی به رکود نشاند.

دبیر انجمن انبوه‎سازان مسکن استان تهران تاکید کرد: باید منتظر ماند و دید که سال آینده کشور با چه اتفاقات سیاسی و اقتصادی همراه می شود چرا که همه عوامل در بازار زنجیروار به یکدیگر متصل هستند و بر روی عرضه و تقاضای مسکن نیز تاثیرگذار هستند.

وی افزود: بازار مسکن در ماه پایانی سال همچون دیگر سال‎های گذشته با کمی افزایش معامله همراه می‎شود. به گونه ای که از بهمن‎ماه وضعیت معاملات بهتر شده اما به منزله رونق بازار نبوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید