خروج دود سفید از دودکش مقر اتحادیه اروپا

توافق موقت اتحادیه اروپا با یونان در بازپرداخت بدهی‌ها

کدخبر: ۱۱۱۷۶۰
وزیر اقتصاد یونان با همتایان اروپایی خود در خصوص تمدید بازپرداخت بدهی‌های این کشور برای چهار ماه دیگر توافق کردند؛ توافقی که «یرون دیسلبلوم»، وزیر دارایی هلند و رییس اجلاس وزیران کشورهای عضو منطقه یورو، آن را نخستین گام برای اعتمادسازی خواند.
توافق موقت اتحادیه اروپا با یونان در بازپرداخت بدهی‌ها

به گزارش اقتصادنیوز، اجلاس اضطراری وزرای دارایی کشورهای حوزه پولی یورو روز جمعه، 21 فوریه و با حضور وزیران اقتصاد و دارایی کشورهای عضو حوزه یورو در بروکسل برگزار شد. یونان درخواست کرده بود که کمک‌های مالی به این کشور به مدت شش ماه دیگر تمدید شود، اما وزرای دارایی حوزه یورو درنهایت بر سر تمدید چهارماهه این کمک‌ها توافق کردند.

دویچه‌وله گزارش داد: «دیلسبلوم» که ریاست اجلاس وزرای اقتصاد و دارایی 19 کشور منطقه یورو را برعهده دارد، درباره این توافق گفت: امشب نخستین گام در فرآیند اعتمادسازی بود و گام‌های مهم و مشترکی را برداشتیم تا به توافق کاملی دست‌یابیم.

دیسلبلوم، طرح درخواست 18 کشور حوزه یورو را در اختیار یونان قرار داد. وی سپس به آلکسيس سيپراس نخست‌وزیر این کشور تلفن کرد واعلام کرد که دولت یونان باید شرایط کشورهای حوزه پولی یورو را بپذیرد.

ولفگانگ شوبل، وزیر اقتصاد و دارایی آلمان که پیشتر ضمن اشاره به عدم پای‌بندی یونان به تعهدات خود، تصریح کرده بود که هیچ کشوری حاضر نیست بدون دریافت ضمانت به یونان پول دهد، حال پس از توافقات دیشب، آن را گامی بسیار مهم و رو به جلو قلمداد کرده‌است. شوبل افزود: بودن در یک دولت یعنی پیوند با واقعیت و واقعیت تا زمانی که رویاپردازی کنیم محقق نخواهد شد. قطعا یونان برای اینکه مفاد این توافق را برای رأی دهندگان دولت جدید تشریح کند، زمان دشواری خواهد داشت.

در اجلاس روز جمعه، دیسلبلوم، واروفاکیس، وزیر اقتصاد یونان، شوبل، و کریستین لاگارد، رییس صندوق جهانی پول حضور داشتند که بر سر تنظیم پیش‌نویس توافقنامه یونان با اتحادیه اروپا به جمع‌بندی رسیدند.

اما انتشار اخباری مبنی بر توافق یونان و اتحادیه اروپا بلافاصله بازارهای جهان بویژه در اروپا را نیز تحت تأثیر قرار داد. بازارهای غربی که درحال حاضر و به‌دنبال طرح‌های تزریق پولی اتحادیه اروپا و ترغیب سهامداران به سمت خرید سهام، رونق خوبی گرفته‌اند، پاسخ مثبتی به این توافق نشان دادند. پس از آنکه روز جمعه ارزش سهام DAX آلمان دوباره رکورد زد، از بازار بورس آمریکا نیز خبرهای امیدوارکننده‌ای به گوش رسید و شنیده‌ شد دو شاخص مهم بازار بورس این کشور یعنی داو جونز و اس‌اند‌پی 500 هم رشد قابل توجهی داشته‌اند. ارزش پولی یورو در برابر دلار نیز با اندکی افزایش یعنی 0.33 درصد، تاحدودی از ضررهای قبلی را جبران کرد و نرخ برابری هر یورو در برابر دلار به 1.1403 دلار رسید.

گفتنی است اين توافق پس از سه دور مذاکره در سطح وزيران يونان و اعضای کشورهای حوزه يورو طی دو هفته گذشته به دست آمده است. توافق حاصله فرصتی برای يونان فراهم می‌کند تا در خصوص چگونگی باز پرداخت بدهی‌هايش در درازمدت با وام دهندگان گفت‌وگو کند. دولت یونان 240 میلیارد یورو از اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول وام گرفته است.

به دنبال روی کار آمدن حزب چپگرای سیریزا در یونان، دولت این کشور با انتقاد از عملکرد اتحادیه اروپا در روند بازپرداخت بدهی‌های این کشور، خواستار بازنگری در شرایط بازپرداخت این وام‌ها شده بود. موعد سررسید کمک مالی اتحادیه اروپا به یونان آخر ماه جاری یعنی 28 فوریه خاتمه می‌یابد. در صورت عدم تمدید این برنامه یونان قادر نبود به تعهدات مالی‌اش عمل کند و در نتیجه یک گام به خروج از حوزه پولی یورو نزدیک می‌شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید