در گفت وگو با اقتصاد نیوز مطرح شد

اوراق پاداش سهامداری چه معایب و مزایایی دارد؟

کدخبر: ۱۱۲۵۱۷
دبیرکل کانون کارگزاران معتقد است: اوراق پاداش سهامداری با وجود مزایای خارج نشدن پول از بازار سرمایه،‌ معایب و شبهاتی را ایجاد می کند.
اوراق پاداش سهامداری چه معایب و مزایایی دارد؟

روح الله میرصانعی در گفت وگو با اقتصادنیوز اظهار کرد: انتشار اوراق پاداش سهامداری واحدهای سرمایه گذاری یک صندوق قابل معامله در بورس است. این صندوق که همان صندوق توسعه بازار است. سبد صندوق توسعه بازار به این ETF منتقل می شود ودر قالب واحد های سرمایه گذاری با قیمت اسمی هزار تومان فروشش را آغاز می کند. البته ممکن است در ابتدا به دلیل رقابت، بیش از هزار تومان هم معامله شود اما کف آن هزار تومان است.

دبیر کل کانون کارگزاران با تاکید براینکه برای این اوراق یک روش طراحی شده که 13 ماه بعد دارنده این اوراق می تواند این اوراق را به قیمت 1300 تومان بفروشد که تقریبا 30 درصد بازدهی دارد، خاطرنشان کرد: حجم این صندوق 100 میلیارد تومان خواهد بود و هدف از طراحی این ETF جلوگیری از خروج پول هایی است که برای کسب سود بیشتر از بازار سرمایه خارج می شوند و به بازار پول می روند.


او افزود: با توجه به اینکه سهام این سبد صندوق قابل معامله از بازار تشکیل می شود بطور طبیعی هرچقدر بازدهی بازار بالاتر برود، سودآوری آن هم بیشتر می شود. ضمن اینکه منابع این صندوق در بازار سرمایه استفاده می شود و در نتیجه به تزریق نقدینگی به بازار کمک می کند.

میرصانعی خاطرنشان کرد: این روش در کنار تمام مزایای ذکر شده،‌معایب هم دارد. اولین مشکل این است که هرچند صندوق توسعه بازار تضمین سود را می دهد اما بازار سرمایه در مقایسه با بازار پول غیر قابل پیش بینی است.

او تصریح کرد: خرید این اوراق در شرایطی که بازدهی بازار منفی است جذاب به نظر می رسد اما اگر بازار برای مدت طولانی در رکود باقی بماند خریدار دچار زیان می شود.

این فعال بازار معتقد است: مدیریت صندوق توسعه بازار با هاله ای از ابهام و شائبه همراه است و نهاد ناظر باید در این زمینه پاسخ گو باشد. چراکه نهاد ناظر هم دسترسی به اطلاعات نهانی و هسته معاملات دارد و دقیقا می داند که چه کسی در بازار چه عملکردی دارد.

میرصانعی افزود: از طرفی تضمین سود این صندوق هم باتوجه به اینکه مدیریت آن در برعهده نهاد ناظر بازار است جای تردید دارد مگر می شود در بازاری که نوسان در ذات آن است وعده تضمین سود داد.

دبیر کل کانون کارگزاران تاکید کرد: مسوولان امر باید پاسخگو باشند که با چه مجوزی و طبق چه الگویی در دنیا از منابع صندوق توسعه تضمین سود در قالب انتشار اوراق را می دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید