اقتصادنیوز بررسی می‌کند؛

معادلات نفتی ایران در حال تغییر/تزارها جایگزین ماهاراجه‌ ها می‌شوند؟

کدخبر: ۱۱۲۵۶۸
در حالی که در روزهای اخیر برخی خبرها حاکی از کاهش سهم هند از نفت ایران است، کارشناسان بهترین گزینه برای جایگزین کردن این شریک نفتی را روسیه می‌دانند.
معادلات نفتی ایران در حال تغییر/تزارها جایگزین ماهاراجه‌ ها می‌شوند؟

به گزارش اقتصادنیوز، هند در سال‌های اخیر بهترین مشتری نفت ایران بوده است. آنطور که آمارها نشان می‌دهد هند بعد از چین، دومین مشتری نفت ایران است. با این حال، در مدتی که ایران شرکای محدودی مانند هند و چین داشته، خبرهای متفاوتی از میزان واردات هند از ایران اعلام می‌شد.

سهم هند از نفت ایران هر بار کاهش و افزایش می‌یافت و در نوسان بود. آن‌طور که آخرین اخبار نشان می‌دهد، کاهش سهم هند از نفت ایران این بار با عدد بزرگی همراه بوده است. به طوری ‌که صادرات نفتی این کشور از ایران به 62 درصد کاهش یافته است.

این خبر در حالی اعلام شده که در تابستان سال 93 اعلام شده بود که هند به دنبال کاهش سهم نفت خود از خاورمیانه است. این هشدار زمانی اعلام شد که آمار نشان می‌داد میزان واردات نفتی هند از ایران با کاهش روبرو شده و در عین حال، واردات نفتی این کشور از آمریکا رو به افزایش گذاشته بود.

این مسئله نشان از آن داشت که هند به دنبال جایگزین کردن برخی بازارها به جای بازارهای خاورمیانه است. شاید بر همین اساس هم سهم خود از نفت ایران را به یک باره 60 درصد کاهش داده است.

این تلاش هند برای گریز از بازارهای خاورمیانه در حالی است که به اذعان پایگاه خبری بلومبرگ، روسیه در تلاش است تا سهم بیشتری از بازارهای خاورمیانه داشته باشد. اما این سهم در حوزه صادرات نفت است. یعنی روسیه در تلاش است تا بازارهای جدیدتری برای نفت خود دست و پا کند.

در چنین شرایطی و با توجه به همکاری ایران و روسیه در سال 93، می‌توان گفت که ایران می‌تواند با تغییر رویکرد خود از کشورهایی مانند هند و چین به سمت روسیه، هم سهم خود از بازار خاورمیانه را از دست ندهد و هم مشتری بهتری را جایگزین هند کند. علاوه بر این، ایران و روسیه در سال 93 به دنبال یک تهاتر بزرگ بودند که این تهاتر در سایه تایید و تکذیب‌های دو طرف، پنهان ماند و در نهایت تایید نشد. با این حال، این دو کشور امسال در تلاش برای آغاز یک همکاری با هم بودند که می‌تواند در سال‌های بعد جدی‌تر شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید