اقتصادنیوز به بهانه برگزاری اکسپو 2015 بررسی کرد:

آینده تجاری ایران ـ ایتالیا چگونه می‌شود؟

کدخبر: ۱۱۶۶۵۰
در حال حاضر روابط تجاری بین ایران و ایتالیا سالانه در حدود هزار و 341 میلیون دلار است که با پیش‌بینی توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور و با رفت و آمد مسئولان دولتی و هیات‌های تجاری بین دو کشور احتمال افزایش این رقم در سال 94 وجود دارد.
آینده تجاری ایران ـ ایتالیا چگونه می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز، برگزاری نمایشگاه اکسپو 2015 در کشور ایتالیا موجب شده است که رفت و آمد هیات تجاری و مسوولان دولتی به این کشور زیاد شود. این رفت‌‌وآمدها امید به توسعه روابط تجاری بین این دو کشور را زیاد کرده است. اکسپو 2015 در شهر میلان ایتالیا به مدت شش ماه از اول می تا 31 اکتبر با موضوع "تغذیه زمین، انرژی برای حیات" شروع به کار کرده است.

در سال 93 میزان صادرات کالا از ایران به کشور ایتالیا در حدود 618 میلیون دلار بوده است که عمدتا شامل کالاهایی نظیر پوست خام، آهن و فولاد، پوست دباغی شده، کف‌پوش، مصنوعات ریخته‌گری، سنگ‌های مرمر، آب ‌گرمکن، زعفران، مغز پسته، کرک حیوان، سنگ خارا، خرما، نان، چای، مصنوعات آلمینیوم است.

همچنین میزان واردات کالا از ایتالیا به ایران بیش از 723 میلیون دلار است، که کالاهایی نظیر موتور گیربکس آسانسور، تلمبه های گریز از مرکز، ماشین آلات چاپ، مرکب چاپ، واکسن دامپزشکی، مکمل‌های دارویی، فراورده‌های آرایشی و بهداشتی مو، ماشین اره برای کار روی چوب، مبل حرارتی، تراکتور کشاورزی، شیر اجاق گاز و پروتز دندان است.

محمدمهدی رئیس‌زاده، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا در گفت‌وگو با اقتصادنیوز با بیان این که قرار است یک هیات ایرانی با همکاری اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا هجدهم خرداد سال جاری به ایتالیا اعزام شود، اظهار کرد: در حال حاضر اکسپو 2015 که در ایتالیا در حال برگزاری است باعث می‌شود که تعدادی از مسئولان در ایتالیا حضور یافته و رایزنی تجاری کنند که باب تعاملات اقتصادی بیشتری را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین قرار است پس از پایان اکسپو 2015 نمایشگاه صنعت نساجی در ایتالیا برگزار شود که در آن امکان انتقال تکنولوژی، فن‌آوری، نوآوری و در پی آن صادرات صنعت نساجی برای ایران را به همراه دارد.

رئیس‌زاده با بیان این که ایتالیا و آلمان بزرگترین شرکای تجاری ما در اروپا هستند، بیان کرد: در حال حاضر تلاش دو کشور ایران و ایتالیا در توسعه روابط اقتصادی با یکدیگر به گونه‌ای است که هیات‌های تجاری زیادی از ایتالیا به ایران آمده و درصدد هستند تا در صنایع مختلف به خصوص در صنایع معدنی ایران و صادرات آن و طلا و جواهر حضور داشته باشند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا با تاکید بر این که در زمان تحریم‌ها ایتالیایی‌ها همکاری زیادی با ایرانی‌ها داشته‌اند، گفت: اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا در میات اتاق‌های بازرگانی مشترک از اعضای بسیار بالایی برخوردار هستند و جزو معدود اتاق‌های بازرگانی مشترکی است که در کشور طرف دیگر هم فعال است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید