انتقاد دوباره IMF از فدرال‌رزرو / بحث بر سر کارآمدی «دات‌چارت» نرخ بهره است

کدخبر: ۱۲۰۹۲۰
صندوق بین‌المللی پول (IMF) نه تنها تلاش می‌کند تا به حل بحران یونان کمک کند، بلکه از توصیه‌های مکرر به فدرال‌رزرو نیز غافل نمی‌شود؛ این نهاد در آخرین انتقادات خود از فدرال‌رزرو، استفاده از نمودار نقطه‌ای (دات‌پلات) را برای تصمیم‌گیری برسر افزایش نرخ بهره ناکارآمد دانسته‌است.
انتقاد دوباره IMF از فدرال‌رزرو / بحث بر سر کارآمدی «دات‌چارت» نرخ بهره است

به‌گزارش اقتصادنیوز، «کریستین لاگارد»، رییس صندوق بین‌المللی پول (IMF)، که پیش از این گفته فدرال‌رزرو باید برای افزایش نرخ بهره تا سال 2016 صبر کند، حالا به فدرال‌رزرو پیشنهاد داده تا نمودار معروف خود موسوم به «دات‌پلات» را بایگانی کند. نمودار موسوم به دات‌پلات یا دات‌چارت، با این هدف طراحی شده تا نسبت به اقدامات فدرال‌رزرو در تغییر نرخ بهره، اطلاعات شفاف‌تری به عموم مردم ارائه کند اما IMF این نمودار را ناکارآمد می‌داند.

به‌گزارش بخش مالی سی‌ان‌ان، دات‌چارت یا نمودار نقطه‌ای فدرال‌رزرو، نموداری متشکل از 17 نقطه آبی‌رنگ است که هرکدام از 17 کارشناس فدرال‌رزرو نقطه‌ای را در محلی که فکر می‌کند نرخ بهره باید تا پایان سال‌های 2015، 2016 و 2017 در آن سطح باشد، قرار می‌دهد. همان‌گونه که در شکل شاهد هستیم، اختلافات زیادی در محل قرارگیری نقطه‌ها وجود دارد. این نقطه‌ها از نزدیک به صفر تا نزدیک به یک درصد را تا پایان سال 2015 میلادی نشان می‌دهند. همچنین، این نقطه‌ها بدون نام در چارت قرار گرفته‌اند، بنابراین تنها باید با حدس و گمان گفت که هریک از سیاستگذاران فدرال‌رزرو درباره نرخ بهره چطور فکر می‌کنند.

یکی از اعضای IMF در گزارشی که هفته گذشته منتشر کرده، گفت: یکی از مشکلات این نمودار این است که عموم مردم نمی‌دانند که هریک از این نقطه‌ها به چه کسی تعلق دارد و حدفاصل میان نقطه‌ها ممکن است با سازگاری درونی با حدفاصل و نقاط پیش‌بینی‌های اقتصاد کلان فاصله بسیاری داشته‌باشد.

وی در این گزارش همچنین پیشنهاد داد دات‌چارت فدرال‌رزرو با نموداری واضح تر و روشن‌تر نظیر نموداری که در آن تنها یک نقطه‌ یا خط وجود دارد که حاوی نظرات اکثریت است، جایگزین شود. IMF می‌گوید این نمودار خواهد توانست نماینده بهتری نسبت به نمودار نقطه‌ای برای نشان دادن مسیر واقعی تغییر نرخ بهره باشد.

فدرال‌رزرو در چالش تصمیم‌گیری برای زمان افزایش نرخ بهره از میزان کنونی یعنی نرخ بهره نزدیک به صفر است. پس از بحران بزرگ اقتصادی جهان در سال 2008، فدرال‌رزرو تصمیم گرفت تا نرخ بهره را به سطح تاریخی خود یعنی نزدیک به‌صفر کاهش دهد تا بتواند موتور اقتصاد کشور را به تحرک بیشتر وادارد.

هریک از نقاط موجود در نمودار نقطه‌ای فدرال‌رزرو (دات‌چارت)، نشان‌دهنده میزان برداشت هریک از اعضای فدرال‌رزرو نسبت به سلامت و ثبات اقتصادی ایالات متحده برای افزایش نرخ بهره در سال 2015 است اما IMF معتقد است که فدرال‌رزرو خیلی بهتر از اینها نیز می‌تواند عمل کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید