روحانی تشریح کرد

4 هدف محقق‌شده ایران در مذاکرات

کدخبر: ۱۲۲۰۹۱
رئیس‌جمهور ایران در واکنش به دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق هسته‌ای گفت: ما در این مذاکرات چهار هدف اصلی را دنبال می کردیم که در توافق امروز و در این برنامه جامع اقدام مشترک هر چهار هدف حاصل شده است.
4 هدف محقق‌شده ایران در مذاکرات

به گزارش اقتصادنیوز، مهمترین محورهای سخنان امروز حسن‌ روحانی درباره توافق هسته‌ای به شرح ذیل است:

-ما امروز در یک مقطع مهم در تاریخ کشور و انقلاب‌مان و شرایط منطقه داریم. شرایطی که باید بگوییم دوران 12 ساله گذشته که همراه با توهماتی از سوی قدرت‌ها و نشر آن توهمات در میان جامعه و افکار عمومی بود، کاملاً ورق خورده است و صفحه جدیدی آغاز شده است. این صفحه جدید، بر این مبنا آغاز می‌شود که راه حل معضلات در جهان مسیر کوتاه‌تر و کم‌هزینه‌تر هم دارد.

-ما برای حل موضوع و معضل هسته‌ای می‌بایست در بخش‌های مختلف قدم‌های لازم را برداریم. از لحاظ سیاسی می‌بایست تمهیدات لازم سیاسی را آماده کنیم، هم از لحاظ افکار عمومی که بدانند مذاکره به مفهوم خواندن بیانیه‌ها نیست؛ مذاکره به معنای بده بستان است. مذاکره به این معناست که پولی داده می‌شود و خانه مورد نظر خریداری می‌شود. ما دنبال صدقه نبودیم تا کسی چیزی به ما مجانی بدهد، ما دنبال مذاکره بودیم. دنبال آن بودیم که بر مبنای منافع و مصالح ملی، بده بستان منصفانه و عادلانه در پیش بگیریم. ما همواره بر این نکته تاکید کردیم که این مذاکرات، برد-باخت نخواهد بود. که هرمذاکره‌ای اگر به صورت بردباخت باشد پایدار نخواهد ماند.

-ما در این مذاکرات 4 هدف را دنبال می کردیم. هدف اول آن بود که توانمندی هسته‌ای و فناوری هسته‌ای و حتی فعالیت‌ هسته‌ای را بتوانیم در داخل کشور ادامه دهیم. هدف دوم این بود که تحریمهای غلط و ظالمانه و ضدانسانی را لغو کنیم. هدف سوم این بود که کلیه قطعنامه هایی که از دید ما قطعنامه های غیرقانونی بود در شورای امنیت سازمان ملل را لغو کنیم، و هدف چهارم این بود که پرونده هسته ای ایران را از فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد و اساساً از شورای امنیت خارج کنیم. در توافق امروز و در این برنامه جامع اقدام مشترک هر چهار هدف حاصل شده است.

-روزهای اولیه مذاکره طرف مقابل به ما میگفت در دوران محدودیت که این دوران امروز 8 سال در این توافق تعیین شده است، ایران فقط 100 سانتریفیوژ داشته باشد. بعد از بحث های فراوان رسیدند به 1000 تا و بعد از مقاومت‌های فراوان آخرین حرفی که می گفتند دیگر قابل تغییر نیست 4000 سانتریفیوژ بود و امروز در شرایطی توافق انجام شده است که بیش از 6 هزار سانتریفیوژ که بیش از 5 هزار آن در نطنز و بیش از هزار آن در فردو خواهند بود باقی می مانند و همه سانتریفیوژهای نطنز به غنی سازی ادامه می‌دهند.

-آنها می گفتند دوران محدودیت شما 20 سال به‌علاوه 25 سال باشد. بعدها می‌گفتند 20 سال و 10 سال و گفتند حرف آخر 20 سال است و کوتاه نمی آییم. ولی در مذاکرات روزهای آخر به 8 سال تقلیل یافت.

-درباره تحقیق و توسعه می گفتند فقط راجع به IR1 برای ایران امکان پذیر است. حرفی بود مضحک و غیرمعقول. چون این را که داشتیم و تحقیق و توسعه معنایی درباره اش نداشت. بعدها گفتند حداکثر IR2 . توافقی میخواستیم که در روز اجرای توافق تزریق گاز به IR8 آغاز شود و ما امروز به همین دست یافتیم.

-راجع به اراک می گفتند راکتور باقی بماند ولی آب سنگین معنا ندارد و خط قرمز قطعی ماست. امروز در شرایطی توافق شده است که در توافق مشترک به صراحت از آب سنگین رآکتور اراک یاد شده است و این راکتور با همان ماهیت آب سنگین با ویژگی هایی که در توافق آمده تکمیل می شود.

-می گفتند در فردو هیچ سانتریفیوژی نباشد. بعد از ماه ها رایزنی گفتند فقط یک آبشار 164 تایی باشد. اما امروز در فردو بیش از هزار سانتریفیوژ استقرار خواهد داشت. بخشی از فردو درباره تحقیق و توسعه درباره ایزوتوژهای پایدار خواهد بود.

-امروز به ملت شریف ایران اعلام میکنم که طبق این توافق در روز اجرای توافق تمامی تحریمها، حتی تحریمهای تسلیحاتی و موشکی و اشاعه ای هم به صورتی که در قطعنامه بوده لغو خواهد شد. تمام تحریمهای مالی و بانکی و مربوط به بیمه و حمل و نقل و مربوط به پتروشیمی و فلزات گرانبها و تمام تحریم‌های اقتصادی به طور کامل لغو و نه تعلیق خواهد شد. حتی تحریم تسلیحاتی هم کنار گذاشته می شود.برای 5 سال نوعی محدودیت و پس از آن لغو می شود.

-طبق توافق امروز در روزهای آینده که در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب می رسد تمام 6 قطعنامه قبلی لغو خواهد شد. همچنین در زمینه اینکه پرونده ایران به طور کامل از شورای امنیت برای همیشه خارج شود می گفتند باید آژانس گزارش دهد و اول 20 سال و بعد 15 سال. امروز بدون در نظر گرفتن آژانس بعد از اجرای توافق 10 سال بعد به طور کامل پرونده در شورای امنیت نخواهد بود.

-این توافق دو طرفه است. ما یک طرف توافق را محک زدیم آنهم در توافق موقت ژنو بود و بر آن مبنا بر زمینه توافق نهایی گام نهادیم. امروز اجرای توافق دو طرفه است. اگر آنها به این توافق پایبند باشند ما البته به توافق پایبندیم.

-این توافق مراحلی دارد. امروز مرحله اول بود؛ یعنی همه 7 کشور بر متن توافق و بر ضمائم 5 گانه اتفاق کردند و قبول کردند. مرحله بعد که در روزهای آینده خواهد بود متن این توافق و همچنین متنی که برای شورای امنیت سازمان ملل تهیه شده است باید در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برسد. ذیل ماده 25 و نه در فصل 7 و در مواردی که لغو قطعنامه قبلی است طبق ماده 41. پس از آن مراحلی که در کشورهای مختلف هست باید این مراحل ادامه یابد. پس از پایان مراحل در روزی که نامش روز توافق است، در واقع امروز روز بیانیه مشترک بود؛ چند روز بعد آن زمانی که سازمان ملل تصویب می کند می شود روز نهایی شدن. بعد از حدود بیش از 2 ماه به روزی می رسیم که روز توافق است. روز توافق روزی است که اروپا و آمریکا لغو همه تحریم ها را به صراحت اعلام می کنند و تصمیم خود را ابراز می دارند و از آن زمان است که تازه اقدامات ایران آغاز می شود که با اقدامات اجرایی آنها برای لغو تحریمها خواهد بود که زمانی به طول می انجامد. ممکن است آن زمان هم بیش از 2 ماه به طول بینجامد. آن روز می شود روز اجرای توافق. یعنی چند ماه دیگر روز اجرای کامل توافق خواهد بود.

-امروز مهمترین روز در طول 12 روز گذشته است و روزی است که از لحاظ تاریخی کشورهای بزرگ جهان و قدرتها فعالیت هسته ای ایران را به رسیمت شناختند. امروز روزی است که بعد از 12 سال کشورهای قدرتمند جهان اعلام کردند در زمینه فناوری هسته ای و فناوری های مدرن به ایران کمک خواهند کرد. امروز روزی است که قدرت‌های بزرگ اعلام کردند که همه تحریمها برداشته خواهد شد و همه قطعنامه های ظالمانه لغو خواهد شد و شرایط عادی و معمولی در روابط با ایران آغاز خواهد شد.

-در اینجا اعلام می کنم کسی بخواهد نقد کند آزاد است. اما اجازه نمی‌دهم که امید مردم برای آینده درخشان این کشور، امید مردم برای رونق اقتصادی و امید مردم برای صلح و امنیت در کشور ما و منطقه کسی بخواهد با دروغی و اتهامی و سخن ناروایی به امید مردم به اعتماد مردم صدمه بزند. 

-سخن آخر برای ملت های منطقه و کشورهای همسایه؛ مبادا فریب تبلیغات رژیم صهیونیستی و بدخواهان این ملت را بخورید. ایران و قدرت ایران همواره قدرت شماست. ما امنیت منطقه را امنیت خودمان می دانیم. ما ثبات کشورهای منطقه را ثبات خود می دانیم. علم و فناوری و رشد و توسعه کشورمان به نفع همسایه ها خواهد بود. ایران به دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده و نخواهد بود. ایران به دنبال فشار بر کشورهای منطقه نبوده و نخواهد بود. کشورهای منطقه! روابط ما و شما امروز آغاز نویی دارد. ما صمیمیت بیشتر و نزدیکی بیشتر و برادری و اتحاد و توسعه روابط بیشتر را خواهان هستیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید