اقتصادنیوز گزارش می‌دهد:

همکاری ایران و ایتالیا در صنعت سنگ/ بازسازی واحدهای سنگ‌بری با تکنولوژی جدید

کدخبر: ۱۲۳۵۶۰
رفت و آمد هیات‌های اروپایی به ایران در حالی شدت گرفته که احتمال همکاری ایران و ایتالیا در زمینه سنگ‌های تزئینی قوت بخشیده است.
همکاری ایران و ایتالیا در صنعت سنگ/ بازسازی واحدهای سنگ‌بری با تکنولوژی جدید

رکود بازار سنگ در حالی بسیاری از واحدهای سنگ‌بری کشور را رو به تعطیلی برده که از نظر کارشناسان مشکل اصلی بی‌رونقی فروش سنگ‌ها زیرساخت‌های ضعیف صادرات آنها است. گرچه برخی بر این باور هستند که سنگ‌های تزئینی ایران به دلیل اینکه خارجی‌ها از کیفیت آنها رضایت ندارند کمتر صادر می‌شوند اما ظاهرا بازار داخلی این سنگ‌ها هم بی‌رمق شده است. قیمت تمام شده بالای این سنگ‌ها در کنار حجم بسیاری از واردات طی چند سال اخیر سبب شده واحدهای سنگ‌بری توان رقابتی خود را از دست بدهند. این در حالی است که سلیقه مصرفی مردم نیز به سمت سرامیک‌های سنگ‌نما رفته و تنوع آن باعث شده مصرف سرامیک از سنگ‌های تزئینی در ساخت و سازها پیشی بگیرد.

با توجه به اینکه ایتالیایی‌ها در فرآوری و پرداخت سنگ‌های تزیینی تبحر خاصی دارند، ورود هیاتی از این کشور نشان از همکاری‌های جدیدی دارد که قرار است صنعت سنگ ایران را در واحدهای فرآوری و صادرات ارتقا دهد. به دلیل همین ظرفیت‌های معدنی این بار دیگر فعالان معدنی وزیر امور خارجه ایتالیا را همراهی کردند. اما این همکاری آنقدر جدی شده که از دو ماه پیش مذاکره‌های ایتالیایی برای ورود به معادن سنگ‌های تزئینی ایران مطرح شده است. گرچه این بار هدف از همکاری واردات نیست اما باید دید ایتالیایی‌ها چگونه قرار است صنعت سنگ ما را متحول کنند؟

رئیس انجمن سنگ: معادن آماده تکنولوژی‌های جدید باشند
ریس انجمن سنگ ایران در گفت و گو با اقتصادنیوز در این رابطه گفت: با توجه به مذاکراتی که از ماه‌ها پیش با ایتالیایی‌ها داشتیم، همکاری با این کشور را نزدیک می‌دیدیم. در واقع پیش از اینها منتظر ورود ایتالیایی‌ها بودیم و وزیر خارجه این کشور به ایران بعید به نظر نمی‌رسید.

ابولقاسم شفیعی در خصوص اصلی‌ترین محور همکاری ایران و ایتالیا در زمینه صنعت سنگ گفت: بازسازی واحدهای سنگ‌بری در همکاری با این کشور برنامه‌ریزی شده و هدف از این شراکت انتقال تکنولوژی و ورود ماشین‌آلات جدید به معادن سنگ است. البته ماشین‌آلات خاصی که توانایی ساخت آن در ایران وجود ندارد و می‌توان برای نوسازی واردات انجام داد. به اعتقاد این فعال معدنی در عرصه سنگ‌های تزئینی، بزرگترین ضعف ایران در صادرات این است که در سال‌های اخیر کیفیت سنگ‌ها آنطور که مورد پسند خارجی‌ها بوده ارتقا نیافته است و به دلیل اینکه قیمت تمام شده تولید بالا است در برابر صنعت و بازار کشورهای دیگر مانند ترکیه توان رقابت ندارد. از سویی واردات سنگ برای واحدهای سنگ‌بری تولید را نفسگیر کرده و در صادرات عوارض بالا موثر واقع شده است.

بهرامن: صنایع سنگ و فولاد آماده همکاری با ایتالیایی‌هاست
با در نظر گرفتن این موضوع که ایتالیا در تحریم‌های ایران هم حضور داشته و در زمینه‌های صنعتی و معدنی به نحوی مجوزهای قانونی را برای همکاری به دست آورده سفر وزیر خارجه ایتالیا به همراه تیم اقتصادی‌ خود به ایران حاکی از آن دارد که همکاری‌ها هدفمندتر از گذشته در جریان است. از منظر محمدرضا بهرامن نایب رئیس خانه معدن همکاری ایران و اروپا انقدر برای دو طرف دارای منفعت است که آنها در بیشتر حوزه‌های معدنی آمادگی همکاری با ایران را دارند. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر فعالیت معدنی ایتالیایی‌ها در صنعت فولاد و سنگ‌های ساختمانی است اما با توجه به ظرفیت‌های موجود ایران باید با همکاری‌ با اروپایی‌ها بخش معدن و صنایع معدنی آن را متحول کرد.


اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید