اقتصادنیوز گزارش می‌دهد:

آغاز بازیگری ایران در بازار نفت

کدخبر: ۱۲۹۱۸۱
گزارش‌های تازه نشان از بازی جدید ایران در بازار نفت دارد.
آغاز بازیگری ایران در بازار نفت

به گزارش اقتصادنیوز، در حالی که روزهای تحریم‌های نفتی ایران در حال به سر رسیدن است، به نظر می‌رسد که ایران بعد از مدت‌ها، بازی در بازار نفت را به دست گرفته و بازیگر تازه این بازار آشفته شده است.

بازی ایران در بازار نفت از آن‌جایی آغاز شد که ایران اعلام کرد قصد دارد بعد از لغو تحریم‌ها، در دو بازه زمانی یک میلیون بشکه نفت به صادرات خود اضافه کند. این مساله که بسیاری از تحلیلگران آن را آغازی برای بازی ایران در بازار نفت می‌دانند در شرایطی صورت می‌گیرد که با افزودن این میزان صادرات بر بازار، قیمت نفت دستخوش تحولات تازه‌تری می‌شود.

در این میان اما مساله گران شدن نفت ایران، بازی جدیدتری است که ایران قصد دارد در بازار آشفته نفت آغاز کند. آن‌‌طور که برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد،‌ در آستانه لغو تحریم‌ها،‌ قیمت نفت صادراتی ایران با افزایش قیمت روبرو شده است. گزارش مهر نشان از‌ آن دارد که قیمت هر بشکه نفت سبک و سنگین صادراتی ایران در بازار حدود ۳.۵ دلار افزایش یافت تا پس از هفته‌ها سقوط قیمت‌، بهای نفت ایران بار دیگر در بازار گران شود.

در شرایط فعلی ایران به طور متوسط روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین به بازارهای جهانی صادر می‌کند که با احتساب میعانات گازی، حجم صادرات روزانه نفت و میعانات گازی به بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

این مساله افزایش قیمت را مدیر امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت اعلام کرده است. بر این اساس قیمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران با افزایشی سه دلار و ۵۷ سنتی به ۴۸ دلار و ۳۴ سنت رسیده، ضمن آنکه بهای هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران هم با افزایشی سه دلار و ۴۱ سنتی به ۴۶ دلار و ۲۵ سنت رسیده است.

در چنین شرایطی که ایران قصد دارد افزایش صادرات خود را کلید بزند به نظر می‌رسد که سیاست افزایش قیمت سیاست جدیدی است که باید تاثیر آن را در بازار نفت مشاهده کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید