تحلیل‌گران «فایننشال‌تایمز» بررسی کردند

اقتصاد و سیاست کانادا با دولت جدید به کدام سو می‌رود؟

کدخبر: ۱۲۹۳۹۴
دو روز پیش جاستین ترودو به سمت نخست‌وزیری کانادا انتخاب شد و مردم این کشور به حکومت نه‌ساله محافظه‌کاران خاتمه دادند. در میزگردی ویدئویی که در سایت روزنامه «فایننشال‌تایمز» منتشر شد، ابعاد و نتایج اقتصادی این انتخاب مورد بررسی قرار گرفته است.
اقتصاد و سیاست کانادا با دولت جدید به کدام سو می‌رود؟

به گزارش اقتصادنیوز، کمپین انتخابانی جاستین ترودو، طولانی‌ترین و پرهزینه‌ترین کمپین انتخابانی در تاریخ مدرن کانادا بود. رقابت سه جانبه‌ای که بین دموکرات‌ها، لیبرال‌ها و محافظه‌کاران شروع شد، به یک نتیجه شگفت‌انگیز و پیروزی نماینده 43 ساله حزب لیبرال با اکثریت آرا منجر شد. جاستین ترودو، پسر نخست‌وزیر سابق کانادا، پیر الیوت ترودو است.

به گفته گزارشگر فایننشال تایمز، یکی از دلایل انتخاب قاطعانه ترودو از جانب مردم، این بود که کانادایی‌ها به شدت از استیون هارپر، نخست وزیر قبلی کشور، خسته شده بودند. محافظه‌کاری هارپر تقریباً یک دهه بر کشور حکمرانی کرد.

مارگارت ونته، سرمقاله‌نویس «گلوب اند میل» درباره انتخابات کانادا، اظهار کرد: مردم کانادا تغییر می‌خواستند، اما از آن چیزی که توقع داشتند، تغییر بیشتری نصیبشان شد. شب فوق‌العاده‌ای برای جاستین ترودو بود. مردم از دولت هارپر خسته شده بودند. در واقع از حزبش خسته نشده بودند، آن‌ها اقتصاد خوب و مدیریت اقتصادی مناسبی داشتند، اما از خود این فرد خسته شده بودند.

ونته در توصیف هارپر از دیدگاه جهانی گفت: استیون هارپر از دید کل دنیا، تفرقه انداز، ناخوشایند، سرد، کناره‌گیر و دیکتاتورمآب است و مردم هم دیگر از این‌ها خسته شده بودند. اما جاستین ترودوی جوان، یک چهره تازه است با پیام‌های حاوی خوش‌بینی و امید، مانند پدرش قدرت و انرژی زیادی دارد و البته یک اسم معروف.

او افزود: انتخابات کانادا در واقع رد کردن مردی بود که دولتش مدت زیادی سر کار بود. ماجرا در اصل سیاسی نبود و بیشتر ناشی از خستگی مردن و نیاز آن‌ها به تغییر بود.

وضع اقتصادی کانادا که یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان است نیز اثر کلیدی در نتیجه انتخابات داشت. هارپر سکان هدایت کشور را در دست داشت و می‌توان گفت از بحران مالی جهانی سال 2011 نسبتاً در امان ماند. او فکر میکرد این موفقیت برایش به منزله انتخاب شدن در یک دور دیگر خواهد بود اما کشور در سال جاری به یک رکود فنی دچار شد و متعاقب آن، اعتبار هارپر زیر سؤال رفت. اگرچه بعید به نظر می‌رسد نخست‌وزیر جدید بتواند در کوتاه‌مدت اقتصاد کشور را از این رو به آن رو کند.

استفان گالو، رئیس استراتژی ارز اروپایی در «بانک مونترال» در تحلیل اقتصاد کانادا، تصریح کرد: به عقیده ما، بنیان اقتصاد کانادا هنوز ضعیف است. بنابر این نتیجه انتخابات در کانادا، در کوتاه‌مدت پیامدهای آن‌چنانی برای اقتصاد یا پول کشور ندارد. تصویر کلی‌تر از این ضعف بنیادی به جایگاه خارجی کانادا مربوط است و ممکن است با گذشت زمان به وضعیت مالی کشور نیز سرایت کند.

گالو ادامه داد: کانادا در آستانه این بود که یک اقتصاد با کسری بودجه دوقلو باقی بماند (تلفیق کسری حساب جاری و کسری بودجه منبسط). پیش‌بینی می‌شود این کسری بودجه‌ها در میان مدت به قیمت 3 درصد از تولید ناخالص کشور تمام شود. علاوه بر آن به خاطر سقوط قیمت انرژی در سال‌های 2014 و 2015، بانک مرکزی کانادا و فدرال رزرو آمریکا دو مسیر مخالف درباره سیاست‌گذاری‌های مالی‌شان در پیش گرفته‌اند.

به گزارش فایننشال تایمز، توقع می‌رود ترودو بتواند شکل بهتری به سیاست‌های خارجی و شرایط محیطی کانادا بدهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید