رئیس بخش سرمایه‌گذاری شرکت «اینوستکو»:

رکود بازار آسه‌آن بزرگ‌نمایی شده است

کدخبر: ۱۲۹۴۰۹
جلیل رشید، رئیس بخش سرمایه‌گذاری در شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری «اینوستکو» (Investco) طی مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌بی‌سی» به تحلیل این نکته پرداخت که چرا افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو کمترین تأثیر را بر بازارهای جنوب شرق آسیا (ASEAN) خواهد داشت.
رکود بازار آسه‌آن بزرگ‌نمایی شده است

به گزارش اقتصادنیوز، جلیل رشید به تلویزیون «سی‌ان‌‌بی‌سی» گفت: بازار آسه‌آن (بازارهای جنوب شرق آسیا) به ضعف در بازارهای نوظهور، قیمت پایین سهام و دارایی‌های بازارهای نوظهور و فرار سرمایه و به طور کل عملکرد ضعیف آسیا، واکنش نشان می‌دهند. مردم می‌خواهند سرمایه‌شان را از بازار آسه‌آن بیرون بکشند و به شمال آسیا ببرند.

وی در عین حال ضمن تأکید بر بهبود نسبی در بازار آسه‌آن افزود: دلیل این موضوع آن است که دارایی‌های این بازار سقوط کرده بود و اکنون رو به عادی شدن می‌رود.

به عقیده رشید، سقوط قیمت‌های این بازار مبالغه شده بود و سرمایه‌گذارانی که به دنبال موقعیت در بازار هستند، نباید همه دارایی‌ها را با یک دید محک بزنند. او ادامه داد: اگر خبر از وجود یک ریسک در یک طبقه از دارایی‌های بازار نوظهور می‌‌شود، کل آن دسته سقوط می‌کند. در یک طبقه از دارایی‌های بازار، چند کشور وجود دارد که ممکن است به تنهایی مشکلی نداشته باشد. آسه‌آن در سال 97 دچار بحران مالی شده بود ولی اکنون به نظر من شرایط خوبی دارد و به هیچ عنوان به سوی بحران 97 نمی‌رود.

مجری «سی‌ان‌بی‌سی» خاطرنشان کرد که این همه وابسته به بازار اعتباری است. نظام اعتباری به خاطر سیاست‌های تسهیل کمی کشورهای توسعه یافته، بسیار قوی شده‌است. آیا ضعف پول ملی کشورهایی مانند مالزی انعکاس دهنده خطرات و مشکلات مالی آن کشور نیست؟

رشید در پاسخ، اظهار کرد: به نظر من راه کلیدی برای رسیدگی به بدهی‌های این کشورها این است که آیا نرخ اشتغال ثابت می‌ماند یا خیر. اگر نرخ بیکاری افزایش یابد، آنگاه توانایی پرداخت بدهی‌ها و وام‌ها کاهش می‌یابد؛ زیرا تعداد کمی در منطقه آسه‌آن وجود دارد که تعهدات وامی خارجی داشته باشند و آن‌ها که وام خارجی گرفته‌اند، احتمالاً به اندازه کافی ثروتمند هستند و چندان تحت تأثیر ضعف کنونی بازار قرار نگرفته اند.

به گفته مجری «سی‌ان‌بی‌سی» بسیاری با بررسی داده‌های بازارها می‌گویند که سنگاپور پناهگاه امن منطقه است و رتبه اعتباری‌اش AAA است. او از رشید پرسید: با توجه به اینکه سنگاپور نیز روی رفقای جنوب شرق آسیایی‌اش حساب می‌کند، نظر شما درباره سرمایه‌گذاری در بازار سنگاپور چیست؟

مدیر سرمایه‌گذاری «اینوستکو» ضمن تأکید بر اینکه سنگاپور شکننده نیست و بلکه بیش از هر جای دیگری به سرمایه‌گذاران بین‌المللی وابسته است، اضافه کرد: اگر به سایر بازارهای آسه‌آن دقت کنید، به نهادهای بسیار بزرگ داخلی متصل هستند و لازم نیست زیاد به وقایع سایر نقاط جهان واکنش نشان دهد زیرا تقاضا نیز بیشتر از بازار داخلی است.

رشید تأکید کرد که از سوی دیگر در سنگاپور پول داغ وارد و خارج می‌‌شود و نوسانات این‌چنینی در سنگاپور نیز نسبت به کل منطقه دیده می‌‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید