اشتباه محاسباتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه؟

بدهی یارانه‌ای دولت به بانک مرکزی چقدر است؛ 5 یا 50 هزار میلیارد تومان؟

کدخبر: ۱۲۹۸۶۴
غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده مجلس دو روز پیش گفته بود دولت بابت تنخواه یارانه‌‌ها 50 هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار است اما اکنون سخنگوی دولت می‌گوید رقم این بدهی تنها پنج هزار میلیارد تومان است نه 50 هزار میلیارد تومان!
بدهی یارانه‌ای دولت به بانک مرکزی چقدر است؛ 5 یا 50 هزار میلیارد تومان؟

به گزارش اقتصادنیوز، در حالی دو روز گذشته عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادعا کرده که دولت 50 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه از بانک مرکزی به عنوان تنخواه گرفته که سخنگوی دولت در پاسخ این ادعا گفته رقم 50 هزار میلیارد تومان کل بودجه‌ای است که از خزانه و منابع عمومی دولت طبق تبصره‌های قانون بودجه سالانه برای پرداخت یارانه‌ها در نظر گرفته شده است. البته نوبخت وجود بدهی دولت به بانک مرکزی برای پرداخت یارانه را تکذیب نکرده و حتی وجود این بدهی را تایید کرده اما رقم آن را پنج هزار میلیارد تومان دانسته و گفته است: پنج هزار میلیارد تومان رقمی است که اکنون نیز جزء بدهی دولت است که دولت قبل از بانک مرکزی برای پرداخت هدفمندی یارانه استقراض کرده بود.

نوبخت در پاسخ به این سوال که در دو سال گذشته آیا تنخواهی برای هدفمندی یارانه از بانک مرکزی گرفته شده است؟ بیان کرد: تنخواه گرفتن اصلاً ربطی به هدفمندی یارانه‌ها ندارد و از منابع عمومی بودجه ردیف برای آن در نظر گرفته شده است.

به گزارش فارس پیش از این غلامرضا مصباحی مقدم عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفته بود میزان بدهی دولت به بانک مرکزی از محل تنخواه هدفمندی یارانه‌ها در طول پنج سال اجرای قانون بالغ بر 50 هزار میلیارد تومان شده که تنها 9 هزار میلیارد تومان آن مربوط به سال گذشته است.

این اظهارات نوبخت در حالی است که مصباحی‌مقدم با انتقاد از ادامه پرداخت یارانه‌ها گفته بود: پرداخت یارانه موجب شده است دائما بدهی دولت به بانک مرکزی افزایش یابد و ظاهرا این بدهی از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکنون به 50 هزار میلیارد تومان رسیده است که اثر 5 برابری بر حجم کل نقدینگی دارد. وی انتقاد کرده که دولت برای یارانه‌ها کار جدی نکرده است و لازم است برای این مسأله‌ برنامه‌ریزی مشخص داشته باشد.

حتی مصباحی مقدم گفته بود که یکی از دلایلی که دولت نتوانسته تورم را کاهش دهد و مدت‌هاست رقم تورم روی 15 تا 14 درصد مانده است همین بدهی‌هایی است که بابت پرداخت یارانه نقدی به بانک مرکزی دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید