اقتصادنیوز از وضعیت امروز بازارها گزارش می‌دهد:

رکورد‌زنی 30‌ماهه دلار/ شاخص بورس در قفل قیمتی/ جهش «تسه»ها با اخبار وام جدید

کدخبر: ۱۳۱۶۹۹
هر دلار آمریکا امروز با رشد 10 تومانی به نرخ 3600 تومان معامله شد. از تاریخ 23 خرداد سال 92 خرداد در سطح 3600 تومانی معامله نشده بود.در روزهای اخیر در شرایطی مقاومت قیمتی دلار برای قرار گرفتن در سطح 3600 تومانی را نیز شاهد بودیم، اما در بازار امروز حضور تقاضاهای امدادی به رشد دلار کمک کرد.
رکورد‌زنی 30‌ماهه دلار/ شاخص بورس در قفل قیمتی/ جهش «تسه»ها با اخبار وام جدید
سلیمان کرمی: 

شاخص کل بورس تهران با افت 75 واحدی (بیش از 0.1‌درصدی) در 62 هزار و 720 واحد متوقف شد. پس از رشد شاخص کل تا سطح 63 هزار واحدی در هفته‌های پایانی مهر، با خوش‌بینی قرار گرفتن برجام در مدار اجرایی و همچنین خوش‌بینی برای خروج از رکود با ارائه بسته رونق اقتصادی، حرکت کم‌نوسان شاخص را شاهد هستیم.

شاخص در قفل قیمتی
به گزارش اقتصادنیوز، در این میان، میانگین اندازه تغییرات این نماگر در 27 روز معاملاتی اخیر 0.1 درصد است، این موضوع به توازن عوامل حمایت و فشار از قیمت‌های سهام اشاره دارد. از طرفی خوش‌بینی به بهبود وضعیت اقتصادی کشور با رفع تحریم‌های بین‌المللی و تلاش ضد رکود دولت وجود دارد. از سوی دیگر، در شرایط کنونی تداوم افت قیمت‌های جهانی کالا و نفت در کنار تداوم رکود صنایع داخلی مانند مسکن، خودرو و همچنین آمار‌هایی از مشکلات مالی بانک‌ها مانع از رشد شاخص کل شده است.

در خصوص، افت قیمت جهانی کالا می‌توان به افت شدید قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن اشاره کرد. رکوردزنی کالاها در مدار منفی نگرانی‌ها از کاهش دوباره سودآوری شرکت‌ها مطابق عملکرد نیمه نخست سال را تقویت کرده است. در این شرایط، خسته شدن سهام‌داران از ادامه روند فرسایشی می‌تواند سمت عرضه را تا حدودی تقویت کند. با این حال، خوش‌بینی‌های موجود می‌تواند عاملی در جهت افزایش تقاضا در صورت افت بیشتر قیمت‌ها باشد. بر این اساس، تا پیدایش محرک جدید مانند اثر رفع تحریم‌ها در صورت‌های مالی شرکت‌ها تشدید نوسانات شاخص دور از انتظار به نظر می‌رسد.

همراه با افت شاخص کل، شاخص کل هم‌وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) نیز افت 0.17‌درصدی را تجربه کرد. در میان نمادهای مجاز به معامله، تنها 66 نماد روند مثبت را داشتند. میانگین رشد قمیتی نمادهای مثبت بیش از 1.3 درصد است. از سوی دیگر، در میان 163 نماد منفی، افت میانگین 0.9 درصدی را شاهد هستیم. در نتیجه، تقابل دیدگاه خوش‌بینانه و بدبینانه نوسانات اندک قیمتی سهام را رقم زده است.

جهش «تسه»ها با کمک وام جدید
از ابتدای هفته جاری رشد قیمتی اوراق تسهیلات مسکن در سررسید‌های مختلف را شاهد هستیم. برای مثال اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با رشد 4.5 درصدی از ابتدای هفته مواجه شده است. از شهریور همراه با قرار گرفتن در ماه پایانی تابستان (به عنوان فصل تقاضای مسکن) افت قیمت این اوراق رقم خورد. فشار کاهش تقاضا باعث افت قیمت «تسه»ها تا سطح 61 هزار تومان نیز شد.

شورای پول و اعتبار در نشست روزهای پایانی مهر، افزایش سقف وام مسکن تا سطح 60 میلیونی را تصویب کرد. با وجود ارائه اوراق جدید اما تامین بخشی از وام جدید با خرید اوراق فعلی توانسته در هفته‌های اخیر از قیمت این اوراق حمایت کند. همچنان انتظار برای ابلاغ دستورالعمل این وام و در ادامه انتشار اوارق جدید وجود دارد. در این میان، مشکلاتی در روند تامین منابع ارائه این وام از سوی بانک مسکن منتشر شده است. بنا بود در نشست این هفته شواری پول و اعتبار این موضوع بررسی شود، اما با توجه به برگزار نشدن این جلسه، انتظار می‌رود در روزهای آتی نحوه ارائه وام جدید مشخص شود. از سوی دیگر، نیز با وجود خروج تدریجی بازار مسکن از رکود، همچنان سایه رکود بیش از دو‌ساله در این بازار مشاهده می‌شود. این موضوع در کنار افزایش سود وام با رشد قیمتی «تسه»ها می‌تواند فشار قیمتی بر این اوراق را افزایش دهد.

رکورد‌زنی 30‌ماهه دلار
به گزارش اقتصادنیوز، هر دلار آمریکا با رشد 10 تومانی به نرخ 3600 تومان معامله شد. از تاریخ 23 خرداد سال 92 خرداد در سطح 3600 تومانی معامله نشده بود. از هفته‌های پس از توافق هسته‌ای (23 تیر) روند رشد تقاضا را شاهد هستیم. با وجود عرضه از سوی صرافی بانک‌ها به عنوان بازارساز‌ها، روند رو به رشد تقاضا کانال‌شکنی مداوم دلار را موجب شد. در نتیجه، با وجود مقاومت سطوح روانی 3400 و در ادامه 3500 تومانی افزایش حجم خرید به رشد قیمتی دلار کمک کرد. در این میان، تقاضاهای کمکی نیز به رشد دلار و عبور از مقاومت‌های قیمتی کمک کرد. رشد قیمت دلار با افزایش تقاضای معامله‌گران سکه در بازار ارز، به منظور تعدیل فشار اونس بر قیمت سکه، عبور دلار از سطح 3500 تومانی را رقم زد.

در روزهای اخیر در شرایطی مقاومت قیمتی دلار برای قرار گرفتن در سطح 3600 تومانی را نیز شاهد بودیم، حضور تقاضاهای امدادی به رشد دلار کمک کرد. در این خصوص، افزایش تقاضای دینار از سوی زوار، با توجه به مراسم اربعین در عراق، همچنین نزدیک شدن به سال جدید میلادی در کنار افزایش تقاضای تجاری به خصوص از سمت درهم به رشد نرخ در بازار ارز کمک کرد. در این شرایط، افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، انتظار برای یکسان‌سازی نرخ ارز از ابتدای سال 95 و در ادامه کاهش تقاضا با عبور از تقاضاهای فصلی می‌تواند نرخ دلار را تعدیل کند.

حمایت دلار از سکه

هر سکه طرح جدید با رشد 3 هزار نسبت به معاملات روز گذشته، به قیمت 907 هزار تومان معامله شد. رشد نرخ دلار از قیمت سکه حمایت کرد. اونس طلای جهانی نیز رشد اندکی را تجربه کرد، با این حال، کاهش انتظارات از رشد قیمت اونس طلا در بازار جهانی مانع از واکنش سکه نسبت به رشد قیمت سکه شده است. از طرفی نزدیک شدن به ایام عزاداری اربعین نیز بر واکنش کند سکه نسبت به رشد قیمت بازارهای اثرگذار اثرگذار بوده است.

بر این اساس، حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری ارزش ذاتی از قیمت بازاری) تا سطح 7 هزار در ساعت تنظیم این گزارش افزایش داشت. پس از رشد رشد نرخ دلار در روزهای اخیر و قرار گرفتن در سطح 3600 تومانی، رشد بیشتر دلار دور از انتظار است. از سوی دیگر، انتظار برای نوسانات اندک قیمت اونس طلا می‌تواند روند متعادل‌تری برای قیمت سکه در شرایط کاهش حجم معاملات، نزدیک شدن به ایام عزاداری، در روزهای آتی رقم بزند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید