بازارهای جهانی به روایت نمودار

نوسان در بورس ترکیه/ ادامه کف‌نشینی سنگ‌آهن

کدخبر: ۱۳۱۷۸۱
در حالی که سرمایه‌گذاران تنش‌های سیاسی بین روسیه و ترکیه را مورد ارزیابی قرار می‌دهند،‌ در کنار احیای نوسانی شاخص‌های بازار سهام روسیه و ترکیه، بازار سهام جهانی برای دومین روز اندکی تکان خورد.
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، در پی افزایش تنش‌ها بین روسیه و ترکیه، باراک اوباما و فرانسوا اولاند از دو کشور خواستند تا از دامن زدن به این منازعات خودداری کنند. اولاند همچنین قبل از دیدار فردا با ولادیمیر پوتین در مسکو، امروز در پاریس با آنگلا مرکل دیدار کرد.
بدترین عملکرد شاخص‌های سهام جهانی در روز سه‌شنبه، امروز روند متفاوتی را تجربه کرد. روز گذشته شاخص بورس استانبول افتی 4.4 درصدی داشت که بیشترین افت این شاخص در 4 ماه اخیر بوده است. شاخص آرتی‌اس روسیه نیز با ثبت بیشترین سقوط خود از اول سپتامبر، 3.3  درصد کاهش داشت. بازار سهام امروز روسیه 1.6 درصد رشد کرد، در حالی‌که بورس ترکیه بین افت و خیز نوسان داشت. روسیه به عنوان بزرگ‌ترین منبع واردات ترکیه در سال 2014 بوده به طوری‌که بیش از 12 درصد از تمامی گردشگران به ترکیه را روس‌ها تشکیل می‌دادند. ترکیه دومین بازار بزرگ روسیه برای صادرات گاز است و این کشور نیمی از گاز مورد نیاز خود را از گازپروم تامین می‌کند. لیر ترکیه امروز برای سومین روز متوالی در برابر دلار سقوط کرد.
سقوط سنگ‌آهن تمامی ندارد. در جریان معاملات امروز بعد از رشد اندک، در پی کاهش تولید کارخانه‌های فولاد چین،‌قیمت سنگ‌آهن به کمترین سطح خود از سال 2008 رسید. چین نیمی از فولاد دنیا را تولید می‌کند. در همین زمان شرکت‌های معدن‌کار نظیر بی‌اچ‌پی و ریوتینتو به عرضه قیمت پایین سنگ‌آهن ادامه می‌دهند. سنگ‌آهن 62 درصد برای تحویل به کینگ‌دائو در سال 2015 افتی 38 درصدی را تجربه کرده و اندکی بالاتر از 43 دلار به ازای هر تن معامله می‌شود.
شرکت توماس کوک،‌ بهترین عملکرد سهام را در بورس اروپا به نام خود ثبت کرد. بعد از اینکه این شرکت خدمات گردشگری اعلام کرد که برای اولین بار در 5 سال اخیر درآمد سالانه مثبتی داشته است. این شرکت اعلام کرد با شروع سال مالی جدید، با تشویق در رزرو برای سفرهای زمستانی و تابستانی شروع خوبی را به ثبت رسانده‌ایم.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید